Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Wij gebruiken vanaf schooljaar 2021-2022 de IEP Lvs voor monitoren van de tussenresultaten. Analyse van deze toetsen, in combinatie met dagelijkse signaleringen (one-note) en resultaten vanuit het lvs van Gynzy, nieuwsbegrip en veilig leren lezen borgen een afgestemd vervolgaanbod.
Wij gebruiken sinds schooljaar 2021-2022 het IEP-LVS voor het monitoren van de tussenresultaten. Analyse van deze toetsen, in combinatie met dagelijkse signaleringen en resultaten vanuit de verschillende methodetoetsen borgen een afgestemd vervolgaanbod en een een gedegen advisering richting het VO, met eventuele bijstelling na de doorstroomtoets.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Uit de afname van de sociale competentie observatielijst (Scol) blijkt dat de leerlingen in staat zijn zich de sociale competenties eigen te maken. Op de 3 bovengenoemde competenties scoren alle leerlingen 75% of hoger.
De competenties waar op de Theresiaschool aan wordt gewerkt zijn o.a.:
- Ervaringen delen
De leerlingen delen zowel positieve als negatieve ervaringen met elkaar. De leerlingen hebben plezier met elkaar.- Aardig doen
De leerlingen zijn in staat elkaar op een positieve manier te benaderen en zorg te dragen voor elkaar.- Samen werken en doen
Leerlingen zijn in staat om samen iets tot stand te brengen. Zij kunnen overleggen, afspraken maken en ideeën inbrengen.- Een taak uitvoeren
De leerlingen voeren verschillende taken op een positieve manier uit. Dit betreft o.a. schoolse taken en taken m.b.t. het huishouden, het huiswerk of het opruimen.- Jezelf presenteren
Leerlingen bewegen zich makkelijk onder de mensen en maakt zich kenbaar.- Een keuze maken
Leerlingen kunnen keuzes maken en bij hun beslissingen blijven. Leerlingen zijn in staat zelf een beslissing te nemen zonder zich (te veel) door andere leerlingen te laten leiden.- Opkomen voor jezelf
De leerlingen kunnen omgaan met weerstand, de leerlingen zijn in staat om voor zichzelf te zorgen en de leerlingen vragen op tijd hulp aan elkaar of de leerkracht.- Omgaan met ruzie
De leerlingen kunnen omgaan met een verschil van mening of een belangentegenstelling oplossen, zonder dat het leidt tot een knallende ruzie.Dit is het resultaat van een duidelijke visie (zie Profiel van de school)en een korte (wekelijkse) evaluatie m.b.t. het pedagogisch klimaat, het gerag van de leerlingen op school en het bijhouden van het aantal leerlingen dat extra zorg/ begeleiding nodig heeft om zich alle competenties eigen te maken.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.