St. Michaëlschool

Mahlersingel 9 3055 SJ Rotterdam

  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2019-2020 is er in Nederland geen Centrale Eindtoets gemaakt i.v.m. de coronacrisis.

In het schooljaar 2020-2021 was het resultaat van de Centrale Eindtoets 542,5. 

In het schooljaar 2021-2022 was het resultaat van de Centrale Eindtoets 538,5. Alle kinderen hebben meegedaan aan de toets. Alle kinderen hebben resulaten laten zien die passen bij hun kwaliteiten.

In het schooljaar 2022-2023 was het resultaat van de Centrale Eindtoets 543,4. Alle kinderen hebben meegedaan aan de toets. Zij hebben resulaten laten zien die passen bij hun kwaliteiten.

De kinderen zijn als volgt uitgestroomd:

VMBO - 2 

VMBO T (MAVO) - 2

VMBO – HAVO  - 4

HAVO - 9

HAVO –VWO  - 14

VWO - 43    

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 wordt de ontwikkeling van de kinderen gevolgd met de methode Onderbouwd, een observatielijst voor de sociaal emotionele ontwikkeling en een screeningsinstrument voor motorische ontwikkeling. Met Onderbouwd heeft de school een beredeneerd aanbod voor de kleuters en wordt doelgericht gewerkt aan de ontwikkeling van de kinderen. De leerkracht creëert een omgeving waarin de kinderen zich spelenderwijs ontwikkelen.

In de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van methode gebonden toetsen en het leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. De sociaal emotionele ontwikkeling wordt gevolgd met SCOL (sociale competentielijst voor leerlingen).

De resultaten van de toetsen worden in kaart gebracht en geanalyseerd door de leerkracht en de intern begeleiders. Tweemaal per jaar wordt er naar aanleiding van de resultaten een groepsplan, dan wel individueel plan voor de leerlingen vastgesteld.

Wij wijzen erop dat het op de basisschool om veel meer gaat dan het behalen van hoge citoscores. De toetsen laten niet zien dat elk kind uniek en speciaal is. Aan cito zie je niet dat een kind een muziekinstrument bespeelt, dat een kind goed kan dansen, of mooie kunstwerken maakt. Ook geeft het niet aan hoe kinderen met elkaar omgaan, of ze vrienden hebben waar ze op kunnen rekenen of zelf een steun zijn voor anderen. Aan de getalletjes kan je niet zien of een kind zorgzaam, vrolijk, aardig, betrouwbaar of lief is. Ook kan je er niet aan aflezen hoe een kind tot de resultaten gekomen is. Kortom de citoscores zeggen wel iets, maar zeker niet alles! Als wij naar de kinderen kijken, nemen wij al die aspecten wel mee. Omdat ook deze aspecten van belang zijn voor de verdere ontwikkeling van het kind én zijn of haar geluk!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies op ‘De Michaël’ wordt bepaald in een gezamenlijk overleg tussen de leerkrachten van groep 6,7, 8, intern begeleiders en de directie. Om tot een gedegen advies te komen wordt gekeken naar de ontwikkeling van de leerling door de jaren heen. De resultaten en eventueel aanwezige onderzoeksgegevens uit ons Leerling-volg-systeem worden daarin meegenomen én wij kijken naar persoonskenmerken zoals moitivatie en werkhouding. 

In groep 7 ontvangen ouders de 'denkrichting'. Hiermee geeft de school aan wat op dat moment de meest passende school voor voortgezet onderwijs zal zijn. Daarna krijgen de kinderen in januari / ferbuari het voorlopig advies. Nadat de uitslag van de doorstroomtoets ontvangen volgt het definitieve schooladvies.

De school gaat na of de oud-leerlingen in het derde jaar van het voortgezet onderwijs op het niveau zitten dat eind groep 8 is geadviseerd. Ook hierbij voldoet de school ruimschoots aan de gestelde eisen

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken volgens de uitgangspunten van De Vreedzame School. Dit is een aanpak voor sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming, waarbij de klas en de school beschouwd wordt als een leefgemeenschap. Kinderen worden gezien en gehoord. Ze krijgen een stem en leren een democratisch burger te zijn. Openstaan voor verschillen en deze kunnen overbruggen, conflicten op een goede manier oplossen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang en actief verantwoordelijk zijn voor de gemeenschap staan hierbij centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Open staan voor verschillen
  • Verantwoordelijkheid
  • Betrokken bij elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2020-2021 heeft de Inspectie van het Onderwijs voor het laatst de school bezocht. Gedurende het onderzoek is zij nagegaan of de school de kwaliteitswaardering GOED verdient. Er zijn door 3 inspecteurs lessen bezocht, gesprekken gevoerd en documenten bestudeerd.

Met trots kunnen wij melden dat de Inspectie van het Onderwijs aan de St. Michaëlschool de hoogste kwaliteitswaardering GOED heeft toegekend.

Uit de samenvatting van het eerdere inspectierapport:

De school heeft naast het reguliere aanbod een scala aan interessante leeractiviteiten en projecten, waarbij zoveel mogelijk leerlingen worden betrokken.

De school heeft goed zicht op de ontwikkeling van de leerlingen.

De kwaliteit van het onderwijs bij de lessen die werden bezocht, is op orde.

Op het gebied van veiligheid voldoet de school aan de wettelijke verplichtingen.

De kinderen ervaren de school als veilig en plezierig.

Het pedagogisch klimaat is goed en er zijn duidelijke gedragsregels.

De school behaalt uitstekende leerresultaten.

Hoewel de school zich opvallend inspant om de kinderen een uitdagend extra aanbod te geven in de vorm van projecten e.d., zorgt zij er voor dat de kernvakken steeds centraal blijven staan.

Bestuur, directie en team van de St. Michaëlschool werken in goede harmonie en onder prima onderwijskundig leiderschap samen om de kwaliteit van de school verder te verbeteren.

De kwaliteitscultuur is uitstekend: de school is voortdurend en actief bezig zichzelf verder te ontwikkelen.

De hoofdconclusie:

De St. Michaëlschool zorgt voor prima onderwijs.

De school heeft grote aandacht voor de leeropbrengsten bij de kernvakken taal en rekenen.

Daarnaast is er een opvallend breed en innovatief aanbod naast de kernvakken en de kinderen geven aan dat ze blij zijn met de interessante leeropdrachten, bijvoorbeeld in de vorm van projecten.

De leerlingen van de St. Michaëlschool leren veel en er heerst een veilig en warm sociaal klimaat.

Terug naar boven