St. Michaëlschool

Mahlersingel 9 3055 SJ Rotterdam

  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool
  • Schoolfoto van St. Michaëlschool

Het team

Toelichting van de school

Het team van de St. Michaelschool kent een gezonde leeftijdsopbouw. Zeer ervaren leerkrachten delen die ervaring met nieuwe leerkrachten, die op hun beurt hun nieuwe ideeën delen.

De school werkt samen met het Chabotmuseum. Vanuit het Chabotmuseum zijn twee cultuurcoaches aan school verbonden. Zij verzorgen lessen beeldende vorming met specifieke aandacht voor kunst- en cultuurbeschouwing.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ons verzuimpercentage is al jaren achtereen beneden het gemiddelde. Wanneer een leerkracht onverhoopt ziek of afwezig is, proberen wij intern vervanging te regelen. Gelukkig hebben wij ook een aantal collega's die bereid zijn extra te werken indien de nood aan de man is. In het uiterste geval, wordt een groep verdeeld over andere groepen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De jongste kinderen van de school zitten samen in groep 1-2. Vanaf groep 3 zijn de groepen niet gecombineerd.

Op school is extra onderwijsondersteunend personeel, zoals een conciërge, een administratief medewerkster en een onderwijsassistent.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2 staat het spelend leren centraal. Daarbij is aandacht voor de zintuigelijke en lichamelijke ontwikkeling, taal- en rekentijd, muziek en zingen, expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer en bevordering van gezond gedrag. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

In alle groepen gaan de kinderen per week 25,5 uur naar school.

In groep 1-2 staat het spelend leren centraal. Daarbij is aandacht voor de zintuigelijke en lichamelijke ontwikkeling, taal- en rekentijd, muziek en zingen, expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer en bevordering van gezond gedrag. 

In groep 3 t/m 8 worden de volgende vakken gegeven:  Nederlandse taal, rekenen en wiskunde, Engelse taal (groep 7 en 8), Blink (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek), zintuigelijke en lichamelijke oefening,expressie-activiteiten, bevordering van de sociale redzaamheid, waaronder gedrag in het verkeer, bevordering van gezond gedrag, maatschappelijke verhoudingen (waaronder staatsinrichting) en kennismaken met geestelijke stromingen en burgerschapsonderwijs.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school gaat door op de ingeslagen weg, waarbij wij ernaar streven al onze kinderen een passend aanbod binnen de school te bieden. Indien nodig vragen we hulp van PPO Rotterdam en zetten we schoolbudgetten van het samenwerkingsverband in. Wanneer we constateren dat een leerling onvoldoende ontwikkelt of wanneer het welbevinden van de leerling, of het groepsfunctioneren in het gedrang komt, kan het voorkomen dat we op zoek gaan naar een beter passende school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze kinderen komen van alle kinderdagverblijven en peuterspeelzalen uit de buurt.  Veel kinderen komen van Kindergarden en er is een nauwe samenwerking met Bijdehand.

De intern begeleider van de onderbouw legt -met toestemming van ouders- contact met de peuterspeelzalen en de kinderdagverblijven om indien er zorg is goed te kunnen aansluiten bij de start op de basisschool.

Terug naar boven