Waarom een pestprotocol?
De Stern wil haar kinderen een veilig pedagogisch klimaat bieden, waarin de kinderen zich harmonieus en op een prettige en positieve wijze kunnen ontwikkelen. Helaas komt pesten overal voor en is het nodig als school om een duidelijk en helder beleid te hebben waar alle betrokkenen op kunnen terugvallen in voorkomende gevallen. Als school geven we duidelijk aan dat pesten niet toelaatbaar is. De school is er voor het gepeste kind, de pester en de andere betrokkenen (meelopers, zwijgers en de ouders). Een kind gaat nooit zomaar pesten. Als school willen we natuurlijk het liefst het pesten voorkomen door het scheppen van een goed pedagogisch klimaat en daar gaat dan ook in eerste instantie de aandacht naar uit. De leerkrachten bevorderen deze ontwikkeling door het scheppen van een veilig klimaat in een prettige werksfeer in de klas en tijdens buitenspelen. In veruit de meeste gevallen lukt dit door de ongeschreven regels aan te bieden deze te onderhouden, maar soms is het gewenst om duidelijke afspraken met de kinderen te maken. Een van deze duidelijke regels is dat kinderen met respect met elkaar dienen om te gaan. Dat het niet altijd als vanzelfsprekend wordt ervaren, geeft aan dat we het kinderen moeten leren. Ons pedagogisch uitgangspunt is dat alle kinderen met elkaar leren omgaan. Dit protocol is een vastgestelde wijze waarop we het pestgedrag van kinderen in voorkomende gevallen benaderen. Het biedt alle betrokkenen duidelijkheid over de impact, ernst en ook specifieke aanpak van dit ongewenste gedrag.
Uitgangspunten van de school?
In de eerste weken van het nieuwe schooljaar bespreken de leerkrachten de schoolregels. Ook laten we de kinderen hier zelf over nadenken, zodat ze zich bewust worden van het belang van het hebben van regels en afspraken.
Onderwerpen als veiligheid, omgaan met elkaar, omgaan met verschillen, rollen in een groep, aanpak van ruzies etc. komen aan de orde.
Er wordt gebruik gemaakt van verschillende (samen)werkvormen als kringgesprekken, het voorlezen of vertellen van verhalen, rollenspelen en andere spelvormen. Het voorbeeld van de leerkrachten, en thuis de ouders, is van groot belang. Er zal minder gepest worden in een klimaat waar duidelijkheid heerst over de omgang met elkaar, waar verschillen worden aanvaard en waar ruzies niet met geweld worden opgelost maar uitgesproken. Agressief gedrag van leerkrachten, ouders en de leerlingen wordt niet geaccepteerd. Alle betrokkenen horen duidelijk stelling te nemen tegen dergelijke gedragingen.
Als pestgedrag plaatsvindt, ervaren we dat als een probleem op onze school zowel voor de leerkrachten als de ouders, de kinderen, de gepeste kinderen, de pesters en de ‘zwijgende groep’.
Hoe voorkomen we pestgedrag? Preventie?
Als leerkrachten en als ouders hebben we de taak om aan kinderen te laten zien hoe we met elkaar omgaan. We respecteren elkaar en doen dit door te kijken en te luisteren naar elkaar. Sociale vaardigheden kunnen we trainen door dit zelf voor te leven. We accepteren elkaar in wie we zijn. Op school hebben we duidelijke schoolregels die voor iedereen bekend zijn en waar we elkaar op kunnen wijzen. We zijn eerlijk naar elkaar en wanneer iets je dwars zit praten we daarover. We zorgen dagelijks voor een positief klimaat. Door als leerkrachten de kinderen aan te spreken op hun gedrag zowel positief als negatief leren we de kinderen hoe ze met elkaar om kunnen gaan. We doen dit met begrip. We zorgen voor een open communicatie zowel met de kinderen, de collega’s als met de ouders.
Het leerproces hierin verloopt meestal vanzelf goed, maar het kan ook voorkomen dat een kind systematisch door andere kinderen wordt gepest. Dan kan een kind zodanig in de knoop komen met zijn schoolomgeving, dat de ongeschreven regels van de leerkracht niet meer voldoende de veiligheid bieden en daarmee de gewenste ontwikkeling onderbreken. In een dergelijk geval is het van groot belang dat de leerkracht onder ogen ziet, dat er een ernstig probleem in zijn of haar groep is. In een klimaat waarin pesten gedoogd wordt, worden ook de pedagogische structuur en de veiligheid daarin aangetast.
Welke omgangsregels zijn er op de Stern?
10 Gouden regels vanuit het protocol voor kinderen zijn:
Rust in de school.
Je respecteert iedereen om je heen.
Iedereen doet mee, we sluiten geen kinderen buiten de groep.
Je respecteert de spullen van een ander.
Wanner je iets wilt lenen dan vraag je daarom.
Je luistert naar elkaar en helpen degene die hulp nodig heeft.
Iedereen mag zijn eigen mening hebben, mits je de ander niet schaadt.
Heb je ruzie? Praat het uit of schakel hulp in. We zijn open eerlijk naar elkaar.
We kiezen geen partij bij een ruzie tussen 2 andere kinderen.
Word je gepest, vertel het aan je ouders en je leerkracht.
Wanneer je ziet dat iemand anders gepest wordt, vertel dit ook aan de leerkracht. Dit is niet klikken maar klakken.
Het verschil tussen klikken en klakken: Wanneer je klikt word je er zelf beter van. Ik word er beter van. Wanneer je klakt doe je dit voor de ander. Je vertelt het aan de leerkracht om de ander (het gepeste kind te helpen)