Quadratum

Benthuizerstraat 101 3035 CN Rotterdam

  • Schoolfoto van Quadratum
  • Schoolfoto van Quadratum

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De methode-onafhankelijke toetsen (IEP) gebruiken we twee maal per jaar om de leerwinst van onze leerlingen te meten. Op deze manier wordt de toegevoegde waarde van het onderwijs in kaart gebracht en kunnen we actie ondernemen als blijkt dat kinderen zich op hun eigen leercurve onvoldoende ontwikkelen.

Daarnaast gebruiken we de methodetoetsen. Deze toetsen zetten we zoveel mogelijk vooraf in. Op die manier kunnen we voorspellen welke instructie een leerling in de komende periode nodig heeft.

Kinderen in de bovenbouw verwerken een groot deel van wat ze geleerd hebben in een individueel digitaal portfolio (www.simulise.com).
Daarin laten zij aan hun leerkracht, ouders en soms ook medeleerlingen zien aan welke vaardigheden ze hebben gewerkt en hoe ze daarin zijn gegroeid.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn om diverse redenen overgestapt van andere basisscholen uit de regio. Ons aanbod is enerzijds gericht op hun welbevinden en anderzijds op de cognitieve ontwikkeling.
Het team van Quadratum is trots op dat wat de kinderen in een relatief korte tijd hebben gepresteerd en we zijn ervan overtuigd dat voor iedere leerling een passende plek op het Voortgezet Onderwijs is gevonden.  

Hoe komt ons schooladvies tot stand?

Voor de advisering van onze leerlingen volgt onze school de procedure die is beschreven in de OverstapRoute. Het definitieve schooladvies komt tot stand na een proces tussen school, leerling en ouders. Dit is niet voor elke leerling hetzelfde. Het proces bestaat uit:

· Een gesprek over het verwachte uitstroomniveau in groep 6.

· Een voorlopig schooladvies in groep 7 op basis van het verwachte uitstroomniveau.

· Na de doorstroomtoets in groep 8, ontvangt de leerling een definitief advies in maart 2024. Het schooladvies moet passend zijn voor de leerling. Het geeft optimistisch en realistisch de potentie aan van de leerling. In de praktijk betekent dit dat onze school adviseert over het niveau waarop wij verwachten dat de leerling in klas 1 van het vo tot zijn recht komt én uitgedaagd wordt. Concreet houden wij ons bij het opstellen van het schooladvies aan onderstaande uitgangspunten:

  • Het adviesproces is een continu en gezamenlijk proces. Daarom is er een adviesteam op school dat vanaf groep 6 toewerkt naar een definitief schooladvies in groep 8. Ouders en leerlingen worden hier bij betrokken. Onze school zoekt voor afstemming over passende schooladviezen contact met vo-scholen in de omgeving (in geval van concrete casussen, kan meedenken door de vo-school op anonieme basis plaatsvinden).
  • We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen (LVS=leerlingvolgsysteem) uit groep 6, 7 en 8.
  • We hechten vooral waarde aan de resultaten van rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Dit zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
  • We baseren aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, leerstijl en talenten op meerjarige observaties. We leggen deze informatie systematisch vast.
  • We verzamelen bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften adequate, aanvullende informatie om het schooladvies vast te stellen en te onderbouwen.
  • We zijn alert op het risico van onder- of over-advisering.

De gegevens zijn voor deze school niet bekend.

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Tijdens o.m. kindgesprekken en klassenvergaderingen maken we de kinderen bewust welke vaardigheden ze nog kunnen ontwikkelen of welke ze juist al ontwikkeld hebben. We kijken samen naar de volgende leerstappen. Daarbij staan tien ontwikkelingsgebieden centraal:

  • motivatie
  • denken over denken
  • zelfsturing
  • ICT-Vaardigheden
  • samen leren
  • analytisch denken
  • kritisch denken
  • zelfinzicht
  • communiceren en
  • creatief denken.

Het maakt de kinderen trots als ze kunnen aanwijzen wat ze eerst niet konden en nu wél. Dat doen ze bijvoorbeeld met behulp van de inspiratiekaart (‘Hoe kun je jouw talenten verder ontwikkelen? Welke mogelijkheden zie je voor jezelf?’). 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Trots op ieders talent.
  • Verantwoordelijk voor elkaar.
  • We leren van onze fouten.

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven