Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In groep 1 en 2 wordt gewerkt volgens het principe van basisontwikkeling. We werken niet vanuit een totaalmethode maar proberen de kinderen in hun ontwikkeling te volgen en dit te stimuleren en te activeren. We zorgen er altijd eerst voor dat kinderen zich thuis voelen in de klas omdat kinderen pas tot leren komen als ze emotioneel vrij zijn en nieuwsgierig. Dan wordt de kinderen geleerd om binnen thema’s zelfstandig keuzes te maken en hier gericht mee bezig te zijn. We bieden een breed onderwijsaanbod aan waar ruimte is voor: spel, kring/gespreksactiviteiten, lees/schrijfactiviteiten, onderzoek, reken/wiskundeactiviteiten, constructieve en beeldende activiteiten. Kinderen in deze groepen leren door middel van het spel. In de groepen worden daarom bij elk thema bijpassende hoeken gemaakt waar de kinderen kunnen spelen en werken. Hier kunnen ze de pas verworven informatie weer laten zien in hun spel en leren van elkaar.
Op De Prinses Margrietschool werken we met specialisten. Zo zijn er in het team een lees-, reken-, hoogbegaafdheid- ict- taakspel en gedragsspecialist vertegenwoordigd. We beschikken over twee vakleerkrachten bewegingsonderwijs
Wij zijn in staat om kwalitatief goed onderwijs te bieden aan kinderen die binnen de drie onderwijs arrangementen passen en daarbuiten aan een beperkt percentage leerlingen met een ontwikkelingsperspectief (OPP). We bekijken per individuele leerling of ons onderwijs passend is. Bij leerlingen met een specifieke leerbehoefte die verder reikt, dan omschreven in dit ondersteuningsprofiel, zijn wij als school handelingsverlegen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.