CBS de Regenboog, Overschie

Delftweg 46 3043 CH Rotterdam

  • Schoolfoto van CBS de Regenboog, Overschie
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog, Overschie
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog, Overschie
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog, Overschie
  • Schoolfoto van CBS de Regenboog, Overschie

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het gaat hier om de gecorrigeerde eindscore op leerlinggewicht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten

Toetsen

We onderscheiden op school twee soorten toetsen: toetsen die verbonden zijn aan onze methodieken en tussentijdse toetsen van de IEP. De toetsen geven een beeld van het niveau en de vooruitgang van een leerling. Zo kunnen we ons onderwijs steeds afstemmen op de behaalde resultaten.

Zittenblijven

De leerstof is voor enkele kinderen soms te hoog gegrepen. Als wij denken dat het goed voor een kind is om de groep nog een keer over te doen, bespreken we dit met de ouders en het kind. De ontwikkeling per vak van de jaren daarvoor speelt een grote rol bij deze beslissing.

Eindtoets groep 8

In groep 8 nemen we dit jaar voor het eerst de Digitale IEP eindtoets af. Het voordeel van deze toets is dat hij digitaal wordt afgenomen. We hebben voor deze toets gekozen omdat de toets zich aanpast aan het niveau van de leerling. Daardoor krijgen we het beste beeld van de leerling. Zit uw kind in groep 8, dan krijgt u aan het begin van groep 8 hier uitleg over. Bij de keuze voor het voortgezet onderwijs speelt het advies van de school een belangrijke rol. Dit advies wordt gebaseerd op alle toetsen die de leerling gedurende zijn schoolperiode heeft gemaakt

Resultaten DIA-toets schooljaar 2022/2023

Rekenen:

CBS De Regenboog: 1F 100% behaald
Landelijk: 1F 92% behaald

CBS De Regenboog: 1S 54% behaald
Landelijk: 1s 42% behaald

Begrijpend lezen:

CBS De Regenboog: 1F 100% behaald
Landelijk: 1F 97% behaald

CBS De Regenboog: 2F 85% behaald
Landelijk: 2F 71% behaald

Taalverzorging:

CBS De Regenboog: 1F 96% behaald
Landelijk: 1F 97% behaald

CBS De Regenboog: 2F 65% behaald
Landelijk: 2F 61% behaald

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt ons schooladvies tot stand?  

Voor de advisering van onze leerlingen volgt onze school de procedure die is beschreven in de OverstapRoute.  

Het definitieve schooladvies komt tot stand na een proces tussen school, leerling en ouders. Dit is niet voor elke leerling hetzelfde. Het proces bestaat uit:

• Een gesprek over het verwachte uitstroomniveau in groep 6.
• Een voorlopig schooladvies in groep 7 op basis van het verwachtte uitstroomniveau.
• Na de doorstroomtoets in groep 8,  ontvangt de leerling een definitief advies in maart 2024.  

Het schooladvies moet passend zijn voor de leerling. Het geeft optimistisch en realistisch de potentie aan van de leerling. In de praktijk betekent dit dat onze school adviseert over het niveau waarop wij verwachten dat de leerling in klas 1 van het vo tot zijn recht komt én uitgedaagd wordt.  

Concreet houden wij ons bij het opstellen van het schooladvies aan onderstaande uitgangspunten:
• Het adviesproces is een continu en gezamenlijk proces. Daarom is er een adviesteam op school dat vanaf groep 6 toewerkt naar een definitief schooladvies in groep 8. Ouders en leerlingen worden hier bij betrokken. Onze school zoekt voor afstemming over passende schooladviezen contact met vo-scholen in de omgeving (in geval van concrete casussen, kan meedenken door de vo-school op anonieme basis plaatsvinden).
• We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen (LVS=leerlingvolgsysteem) uit groep 6, 7 en 8.
• We hechten vooral waarde aan de resultaten van rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Dit zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
• We baseren ons ook op aanvullende informatie aangaande de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, leerstijl en talenten op meerjarige observaties. We leggen deze informatie systematisch vast.
• We verzamelen bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften adequate, aanvullende informatie om het schooladvies vast te stellen en te onderbouwen.
• We zijn alert op het risico van onder- of over-advisering.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We proberen elk kind tot zijn recht te laten komen. Orde en regelmaat zorgen ervoor dat er ruimte en aandacht is voor elk kind. We zijn alert op discrimineren, schelden en pesten, en we besteden veel aandacht aan het voorkomen daarvan. Als het dan toch gebeurt, grijpen we direct in. Het is immers belangrijk dat de kinderen respect kunnen opbrengen voor anderen en/of andersdenkenden. Naast de kernvakken, zoals rekenen, lezen, spelling en creatieve vakken werken we daarom ook met elkaar aan de omgang- en gedragsregels.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Gevarieerd leren
  • Zicht op ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven