Risala

Hollandsestraat 74 3074 TM Rotterdam

  • Voorstelling voor de kleuters tijdens de kinderboekenweek.
  • We zijn een Lekker Fit school. Er worden geregeld sportclinics georganiseerd.
  • Ambulance personeel is uitgenodigd voor een les bij de kleuters tijdens het thema Gezondheid.
  • Er worden verschillende informatieve, educatieve en creatieve activiteiten voor ouders georganiseerd.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij gebruiken het leerlingvolgsysteem van CITO. Jaarlijks zijn er twee toets momenten, januari/ februari worden de M(idden)-toetsen afgenomen en in mei/ juni vinden de E(ind)- toetsen.

Na de M- en E toetsen van Cito volgen er leerling besprekingen tussen de intern begeleider en de groepsleerkracht. Na de besprekingen passen de leerkrachten de handelingsplannen aan. In de handelingsplannen staat de aanpak beschreven van de leerlingen a.d.h.v de zorgbehoefte. In  dit plan wordt er gekeken wat er nodig is om de kinderen vooruit te krijgen. Is er nog behoefte aan verlengde instructie, extra inoefenen onder begeleiding, extra tijd of juist verkorte instructie?

De tussenresultaten worden gebruikt als ijkpunten om de handelingsplannen te evalueren en aan te passen.

Doublure

In een enkel geval zien wij dat kinderen baat hebben bij een jaar extra onderwijs. Wij spreken dan vaak van een doublure. Dat betekent echter niet dat kinderen het hele jaar over doen. De leerstof wordt dan aangepast op het kind.

Als er sprake is van een doublure zal dit vroegtijdig met de ouders besproken worden. De school bepaalt uiteindelijk of een leerling doubleert of niet.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs

De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024?al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur en op het voor hen best passende niveau. In De OverstapRoute (https://www.koersvo.nl/de-overstaproute/) vindt u de afspraken die de schoolbesturen in Rotterdam en omgeving hebben gemaakt over de overstap naar de middelbare school.  

In groep 8 van de basisschool krijgt elke leerling een advies voor het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets is niet meer leidend voor het schooladvies. Het schooladvies is gebaseerd op de gehele ontwikkeling van het kind op de basisschool.

Als een leerling op de eindtoets hoger scoort dan het gegeven schooladvies, moet de basisschool het schooladvies heroverwegen. Als de school het schooladvies niet aanpast, moet zij dit motiveren. Als de score op de doorstroomtoets lager is, dan mag de basisschool het schooladvies niet aanpassen.

De advisering wordt door de leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de schoolleider bepaald (Plaatsingswijzer Rotterdam).

De school gebruikt de volgende bronnen voor het schooladvies:

  • de resultaten van leerlingvolgsysteemtoetsen uit groepen 6, 7 en 8
  • het dossier
  • gedragskenmerken en sociaal-emotionele vaardigheden
  • werkhouding en motivatie
  • resultaten op methode-gebonden toetsen
  • resultaat van een eventueel capaciteiten- of intelligentieonderzoek
  • thuissituatie
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Gelet op het schoolklimaat, vinden we het belangrijk, dat de school een veilige en verzorgde omgeving is voor de leerlingen en de medewerkers. Een omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt en waar het plezierig samenwerken is. 

Missie sociale veiligheid

Wij zijn een gemeenschap waar iedereen in een fijne sfeer met respect voor en vertrouwen in elkaar zichzelf kan zijn

In het kader van veiligheid bieden wij de kinderen een veilige leefomgeving (sociaal, fysiek, psychisch). Risala beschikt over aandachtsfunctionarissen, aanspreekpunt, preventiemedewerker en een werkgroep veiligheid. De intern begeleiders zijn aandachtsfunctionarissen. Zij borgen de meldcode daar waar het gaat om huiselijk geweld en kindermishandeling en geven de medewerkers hierover advies. Het aanspreekpunt is de vertrouwenspersoon voor de leerlingen betreft het pesten. De preventiemedewerker monitort de sociale en fysieke veiligheid van de medewerkers. De algehele veiligheid wordt met WMK quickscans door ouders, leerlingen en medewerkers in kaart gebracht. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Solidariteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven