Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Brede ontwikkeling
Onze school heeft projecten voor het ervaringsgericht leren. Met als doel de leerlingen creatief te leren denken en algemene kennis te vergroten. De volgende vakken worden aangeboden door vakdocenten:Techniek, ICT, Gym, Godsdienst, Engels en Muziek.
Tijdens lessen Wetenschap en Technologie komt het hoger orde-denken aan bod. Centraal staat het analyseren, evalueren en creëren. Het is een stap richting het wetenschappelijk denken.
Wij zijn een 'Lekker fit'-school en bieden minimaal 3 keer per week bewegingsonderwijs aan.
Op onze school worden muzieklessen en lessen kunstzinnige vorming volgens de islamitische richtlijnen aangeboden.
Kennis van de Engelse taal wordt steeds belangrijker door de toenemende globalisering, de groeiende mobiliteit en het veelvuldige gebruik van nieuwe media. De Engelse taal wordt door een Early bird gecertificeerde vakdocent gegeven, waarbij de methode 'Join In' wordt gebruikt.
Kortom onze school heeft een geïntegreerd aanbod op gebied van de vier intelligenties (IQ, EQ, FQ en SQ).
Voor de onderbouw (groepen 1 t/m 4) geldt een minimum norm van 880 uur en 940 uur voor de bovenbouw (groepen 5 t/m 8). Dat zou betekenen dat de onderbouw groepen 22 uur per week les zouden moeten krijgen. Wij hebben ervoor gekozen dat alle groepen even veel lesuren krijgen aangeboden (940 uur). De extra uren voor de onderbouw worden ingezet om de taalachterstand weg te werken. Daarom krijgen de kleutergroepen ruim 10 uur per week taal aangeboden.
Alle kinderen moeten in de basisschoolperiode tenminste 7520 uren lestijd volgen (gemiddeld 940 uur per jaar). 940 uur gedeeld door 40 schoolweken is ongeveer 23,5 uur per week les.
Risala heeft een continurooster en daarbovenop 10 uur leertijd uitbreiding. Een deel is opgenomen in het reguliere programma en een deel bieden wij aan in de Dagprogrammering na-schooltijd en in de vakanties. Er is een breed aanbod waaruit de ouders een keuze kunnen maken.
Bijzonderheden met betrekking tot preventieve en licht curatieve interventies
Vroegtijdig signaleren van leer-, opgroei- en opvoedproblemen
Wij maken in de onderbouw gebruik van het Parnassys kleutervolgsysteem. Hierdoor worden leerachterstanden gesignaleerd. Binnen de voorschool is er een doorgaande lijn naar de kleutergroepen. We gebruiken de methode Kleuterplein. De voorschool gebruikt nog steeds Peuter en Co. De thema’s van de peuter- en kleutergroepen worden op elkaar afgestemd. Verder is de Intern begeleider (IB) betrokken bij alle zorg overleggen van de kleutergroepen.
In groep 3 gebruiken we de methode Lijn 3.
Er wordt vanaf groep 1 gewerkt met handelingsplannen (HGW-OGW). De medewerker ouderbetrokkenheid heeft een belangrijke rol in het informeren en betrekken van ouders bij de school. Er worden wekelijks themaochtenden (vaak opvoed gerelateerde thema’s) georganiseerd voor ouders. Bij opvoedproblemen of andere problemen binnen het gezin wordt de schoolmaatschappelijk werker ingeschakeld om deze vroegtijdig aan te pakken.
De zorg voor een veilig schoolklimaat
De leerkrachten maken gebruik van de methode De Vreedzame school. Om het jaar wordt de vragenlijst veiligheid (WMK) door ouders en leerkrachten en jaarlijks door leerlingen ingevuld. De resultaten worden in een plan van aanpak verwerkt en uitgevoerd. Alle leerkrachten hanteren een gestructureerd klassenmanagement en reflecteren op eigen handelen om eigen gedrag bij te stellen door gebruik te maken van collegiale consultaties.
Verder is er een werkgroep veiligheid opgericht die er op toeziet dat de veiligheid op school gewaarborgd blijft. Binnen de werkgroep is er een veiligheidsplan opgesteld (in WMK). Er is een vertrouwenspersoon/aanspreekpunt op school voor de leerlingen (en eventueel ouders).
Ambitie:
- Bovenschools een veiligheidsplan opstellen
Een aanbod voor leerlingen met dyslexie
De school beschikt over een dyslexieprotocol.
Een aanbod voor leerlingen met dyscalculie
Er is een concept dyscalculie-protocol opgesteld die nog binnen het managementteam moet worden vastgesteld. Verder hebben twee collega’s de cursus dyscalculie gevolgd.
Ambities:
- Vroegtijdig kunnen signaleren van rekenproblemen (dyscalculie) door een dyscalculie-protocol op te stellen.
- Deskundigheid bevorderen om een complexe ondersteuningsvraag op het gebied van rekenen te analyseren.
Een afgestemd aanbod voor leerlingen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie
Er wordt handelingsgericht gewerkt met minimaal 3 niveaus. Hierbij wordt convergente differentiatie toegepast. De leerkrachten geven les volgens het GRRIM model van Pearson en Gallagher (1983). Ze kunnen de specifieke onderwijsbehoefte van een leerling signaleren, analyseren, een oplossing voorbereiden, die oplossing uitvoeren binnen de groep en evalueren of dit traject voldoende heeft opgeleverd voor de leerling. Jaarlijks wordt de CITO afgenomen en geanalyseerd. De opbrengsten worden plenair besproken in de bouwvergaderingen. Er is een plusklas aanwezig voor de leerlingen van 5 t/m 8.
De school stelt voor leerlingen met een zeer specifieke ondersteuningsbehoeften een ontwikkelingsperspectief (OPP) op
Er wordt vanaf groep 6 een OPP opgesteld voor een leerling die niet het reguliere onderwijsprogramma kan volgen. Bij uitzonderingen worden OPP’s eerder opgesteld.
Ambitie:
- Voor alle leerlingen die binnen Ouder-Zorg overleg (OZO) worden besproken een ontwikkelingsperspectief (OPP) opstellen
Aanpak gericht op sociale veiligheid en voorkomen van gedragsproblemen
Een kernteam opstellen van personeelsleden die ervoor zorgt dat de interventies vanuit PBS gedragen worden.
Protocol voor medische handelingen
Er is een protocol voor het toedienen van (lichte) medicatie. Bijv.: astma, allergie etc.
Leren en ontwikkeling
De school wil zich gaan profileren op het gebied van leerproblemen. Dit houdt in dat wij ons willen gaan focussen op leerproblemen op het gebied van rekenen en taal. De school gaat uit van een leerprobleem als een leerling op het gebied van begrijpend lezen (taal) en op het gebied van rekenen een leerrendement heeft dat lager is dan 50%. Bij het jonge kind geldt een achterstand van 1 jaar op twee of meer ontwikkelingsgebieden als leerprobleem. Om optimaal onderwijs te kunnen bieden heeft de school besloten om maximaal 2 leerlingen in een groep te plaatsen met een leerprobleem. Een derde leerling zou alleen geplaatst kunnen worden indien de groepscohesie, de leerkrachtvaardigheden en de groepsgrootte dit toelaten.
Op school wordt systematisch (gestructureerd) aandacht geschonken aan;
- handelingsgericht werken
- opbrengstgericht werken
- zelfstandig werken
In alle groepen wordt met het bovengenoemde gewerkt. Niet in alle groepen wordt er tijdig gesignaleerd van een leerprobleem. Dit is een aandachtspunt wat meegenomen wordt in de scholingsplanning. Alle leerkrachten zijn afgestudeerd aan de PABO. De school beschikt over specialisten taal en rekenen.
Wij werken met de volgende specifieke concepten, aanpakken, materialen, programma’s, methodieken, protocollen, etc. :
- Protocol dyslexie
- Gedragsprotocol
- Handelingsgericht werken
- Opbrengstgericht werken
- CITO/ Kleuterplein/ SCOLL/ IEP
- Taalbeleidsplan
- Rekenbeleidsplan
- WMK
- Coöperatieve werkvormen
- Collegiale consultaties/ Klassenbezoeken
- Orthotheek in ontwikkeling
- Bibliotheek op school
- Logopediste op school
- Kindercoach op school
- Lekker Fit (incl. schooldiëtiste)
Bijzonderheden met betrekking tot ons schoolgebouw
Er is geen ruimte om buiten de groep extra instructie/ begeleiding te geven en tegelijkertijd toezicht te houden op de groep
Bijzonderheden met betrekking tot de samenwerking met partners/ouders
Ouders Sceptisch/kritisch naar externe instanties.
Grenzen aan de mogelijkheden van ons onderwijs ; wat kunnen we (nog) niet ?
- Leren en ontwikkeling: Uitdaging en verrijking voor plusleerlingen in de klassen Uitvoeren van een OPP in de groep
- Sociaal en emotioneel gedrag: Leerlingen met complexe gedragsstoornissen (adhd, pdd-nos ed).
- Fysiek en medisch: Er wordt geen zware medicatie toegediend.
- Werkhouding: Individuele begeleiding
- Geen voorzieningen voor leerlingen in een rolstoel
Sociaal en emotioneel gedrag:
- Inzetten van mediatoren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Pedagogische aanpak gedrag (PBS)
- Implementatie rekenmethode: inclusief hoge verwachtingen/kansrijk onderwijs/Differentiatie
- Kleuteronderwijs: doorgaande lijn peuters-kleuters: inclusief hoge verwachtingen/kansrijk onderwijs/differentiatie
- Begrijpend lezen voorbereiden- werkgroep
De Rotterdamse Peuterschool!
De peuterschool werkt met een zogenaamd ‘VVE programma’. Dat houdt in dat bepaalde thema’s in een jaar worden behandeld die aansluiten bij de belevingswereld van de peuter. Op deze manier worden zowel de spraak- en taalontwikkeling, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de motorische en de zintuigen geprikkeld.
De peuterschool werkt intensief samen met de basisschool, zodat uw kind spelenderwijs vertrouwd raakt met school. Omgekeerd weet de basisschool straks precies welke begeleiding uw peuter nodig heeft.
Let op: uw peuter stroomt niet automatisch door naar de basisschool als hij of zij vier jaar geworden is. U moet de inschrijving op de basisschool zelf tijdig regelen.
Is uw kind nog geen twee jaar? Misschien is De Rotterdamse Ukkiegroep dan iets voor u! In de Ukkiegroep speelt uw peuter/ baby samen met u en met de andere kinderen. Heeft u opvoedvragen? Stel ze aan de medewerker die de Ukkiegroep begeleidt.
Kijk voor meer informatie eens op: www.derotterdamsepeuterschool.nl