Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt gewerkt in heterogene groepen. De kinderen van groep 1/2 zitten bij elkaar en door elkaar. Dit maakt een ononderbroken ontwikkeling mogelijk. Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met leerstofjaargroepen. Dat betekent dat alle kinderen in een groep hetzelfde leerprogramma wordt aangeboden. Elk jaar vormen we de groepen opnieuw naar gelang van onderwijsbehoeften van de leerlingen. Hierbij houden we rekening met het didactische niveau en sociaal emotionele vaardigheden/ontwikkeling van het kind.
De godsdienstleerkracht verzorgt de godsdienstlessen. Ook aan specifieke zaken, zoals het aanleren van de Soera’s en het verrichten van het gebed, wordt dagelijks aandacht besteed. De Arabische teksten worden eerst in het Nederlands vertaald. Dit betekent concreet:
- Het islamitische godsdienstonderwijs wordt gegeven in overeenstemming met de Koran en Soenna.
- Het islamitisch godsdienstonderwijs is een verplicht onderdeel van het lespakket.
- De islamitische feesten worden ook op school gevierd
- De islamitische voorschriften en gebruiken worden nagekomen.
Onze school wil zich gaan profileren op het gebied van leerproblemen. Dit houdt in dat wij ons willen gaan focussen op leerproblemen op het gebied van rekenen en taal. De school gaat uit van een leerprobleem als een leerling op het gebied van technisch lezen, spelling en op het gebied van rekenen een leerrendement heeft dat lager is dan 50%. Om optimaal onderwijs te kunnen bieden heeft de school besloten om maximaal 2 leerlingen in een groep te plaatsen met een leerprobleem, tenzij de betreffende leerlingen meer dan 3 schooljaren op onze school onderwijs hebben genoten. Meer dan 2 leerlingen zou betekenen dat de efficiënte leertijd die de leerkracht kan inzetten ontoereikend is voor de gehele groep.
Onze school is een VVE-school (vroeg- en voorschoolse educatie). Dit betekent dat onze peuters starten bij ons bij "Noentje" en dat we nauw samenwerken met Peuter en Co. De samenwerking bestaat uit een regelmatig overleg over het onderwijsaanbod (i.v.m. doorgaande lijnen), het educatief handelen en de zorg en begeleiding. Onze school (vroegschool: groep 1 en 2) maakt gebruik van de methode 'Kleuterplein' die redelijk aansluit op de methode ‘Peuterplein' die op "Noentje" gebruikt wordt. Daarnaast wordt de extra woordenschat methode "Logo 3000" aangeboden. Er is in alle gevallen van plaatsing op de basisschool sprake van een warme overdracht. Op dit moment heeft Noentje 3 groepen nul met maximaal 16 peuters per groep. Onze ambities zijn:
- Wij beschikken over doorgaande leerlijnen qua aanbod (wat).
- Het educatief handelen en de ondersteuning en begeleiding is op elkaar afgestemd.
- Er is in alle gevallen sprake van een warme overdracht.
- De opbrengsten zijn van voldoende niveau.
Vanuit Rotterdams beleid de volgende ambities:
- Op de Noen zijn er minimaal drie groepen nul van 16 peuters per groep.
- Minimaal 80% van de doelgroep peuters dat instroomt in de vroegschool (groep 1) heeft een VVE programma doorlopen.
- De voor- en vroegschool voldoet aan de normen van de inspectie.
- Er is een HBO geschoolde peuterleidster.