De Klaver, Heijplaat

Vestastraat 15 3089 RL Rotterdam

  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat
  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat
  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat
  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Schooljaar 2022-2023 was een roerig jaar. Er zijn veel leerkrachten vertrokken en de directeur werd in december 2022 ziek. Vanuit het bestuur is een boven schoolse directeur op de Klaver-Heijplaat gezet, samen met een interim-directeur. 

Samen hebben zij de school overeind weten te houden. Er zijn veel "brandjes" geblust, maar goed onderwijs kon er niet gegeven worden. Na een succesvolle wervingsactie voor nieuwe teamleden is besloten dat de school kon blijven bestaan en een doorstart zou maken. Voor de kinderen waren het geen goede leeromstandigheden.

In 2023-2024 zijn er veel nieuwe leerkrachten aangesteld en een nieuwe directeur. We zijn superblij dat er een doorstart mogelijk was en we werken nu heel gericht aan de hiaten die er zijn ontstaan, aan een expliciete directe instructie waardoor de leerstof beklijft en aan de basisvaardigheden. Het schooljaarplan is als bijlage toegevoegd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De leerresultaten worden gemeten met methodetoetsen en halfjaarlijkse cito-toetsen voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen, woordenschat en spelling. Aan de hand van de resultaten maken de leraren een verbeterplan en een planning individuele leerlingenzorg. De leerresultaten worden besproken met ouders en intern met directie, intern begeleider en collega's. De school heeft een opbrengstgerichte kwaliteitsstructuur waarin cyclisch werken centraal staat: resultaten vaststellen door middel van toetsing, resultaten duiden, doelen stellen en verbeterplannen uitvoeren en monitoren. Met behulp van deze aanpak streeft de school naar resultaten op of boven het landelijk gemiddelde.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf schooljaar 2023-2024 wordt de Eindtoets basisschool vervangen door de Doorstroomtoets. Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een Doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur, op het voor hen best passende niveau.

  • Oktober > aanmelden Doorstroomtoets en ouders zijn schriftelijk op de hoogte gebracht van de manier van toetsen in groep 8
  • November > begintoetsen groep 8
  • December > informatieavond VO voor ouders
  • Januari > voorlopig advies
  • Februari > start Doorstroomtoets
  • Maart > uitslag Doorstroomtoets
  • Voor 24 maart > wanneer er een verandering plaatsvindt m.b.t het voorlopig advies worden ouders en leerling voor deze datum op de hoogte gebracht door de leerkracht.
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Naast de cognitieve ontwikkeling is de sociaal emotionele ontwikkeling erg belangrijk. We willen dat leerlingen leren vertrouwen te hebben in zichzelf, in elkaar en in volwassenen. Leerlingen moeten leren samenwerken en ook leren omgaan met emoties van zowel zichzelf als van anderen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden kan alleen in een veilige en geborgen omgeving op basis van wederzijds respect. Basisschool Klaver-Heijplaat wil een school zijn waar de leerlingen:

  • Zich veilig en geborgen voelen;
  • Gerespecteerd worden om wie zij zijn en anderen met respect behandelen;
  • Een goede band hebben met de teamleden;
  • Op hun eigen mogelijkheden vertrouwen en dus ook fouten durven te maken;
  • Leren zelfstandig te werken en te leren;
  • Leren samenwerken en samen leren;
  • Leren omgaan met hun eigen gevoelens en die van anderen;
  • Zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen handelen;
  • Zich als een goed burger kunnen ontwikkelen;
  • Vrijheid geboden wordt, binnen duidelijke grenzen;

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • wederzijds respect
  • veilig voelen
  • zelfstandigheid en eigenwaarde

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het zijn roerige jaren geweest voor de Klaver-Heijplaat. Veel wisselingen van (onbevoegd) personeel en directie. En daar bovenop een inspectiebezoek in mei 2023. De school kwam zo als verwacht niet goed uit het inspectiebezoek. De ouders zijn hiervan bij de start van het nieuwe schooljaar van op de hoogte gesteld.

Schooljaar 2023-2024 zijn we gestart met een nieuwe, ervaren directeur en een zo goed als nieuw team. Elke groep is bemand. We hebben ondersteuning van de PO raad. Er is een complete analyse van de school gemaakt en we hebben een vliegende brigadier toegewezen gekregen van de PO raad, die ons gaat ondersteunen in het proces van wederopbouw naar een school die weer goed onderwijs biedt aan de kinderen. Ook vanuit het bestuur van PCBO krijgen we alle medewerking.

De ouders worden in samenspraak met de MR meegenomen in dit proces en alle ontwikkelingen die we doormaken worden medegedeeld in de nieuwsbrief.

Terug naar boven