De Klaver, Heijplaat

Vestastraat 15 3089 RL Rotterdam

  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat
  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat
  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat
  • Schoolfoto van De Klaver, Heijplaat

Het team

Toelichting van de school

In maart 2023 was er sprake van sluiting van de school. Er was geen vast team en de doorgaande onderwijslijn kon niet worden gewaarborgd. Er is een wervingsactie voor personeel geweest , waarbij de ouders de school erg hebben ondersteund en geholpen en het vertrouwen gegeven. Ook kwam er een nieuwe directeur. Dit jaar is het eerste jaar in deze setting. Voor elke groep staan leerkrachten en samen met de onderwijsinspectie en PO raad proberen we goed onderwijs neer te zetten en de kinderen weer te laten groeien en bloeien. We richten ons erg op rekenen, lezen en taal en spelling. Daarnaast verzorgt 3SSport voor alle groepen (groep 1 t/m 8) 2x per week de gymlessen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte van leraren doen we er alles aan om het onderwijs aan de leerlingen te laten doorgaan. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van onderwijsassistenten/leerkrachtondersteuners of het verdelen van leerlingen over andere groepen. Indien geen andere mogelijkheden meer beschikbaar zijn, krijgen de leerlingen vrij. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het minimum aantal lesuren van groep 1 t/m 8 is op alle basisscholen 7520 uur. Leerlingen in groep 1 t/m 4 moeten ten minste 3520 uren les hebben en in groep 5 t/m 8 ten minste 3760 uur. Wij houden na aftrek van vakantie en vrije dagen meer uren over dan wettelijk verplicht is. Deze uren worden gebruikt voor zogenaamde marge (mid-)dagen. Dit zijn dagen of middagen die gebruikt worden voor nascholing van het team, voor leerlingbesprekingen of voor een studiedag. De kinderen zijn dan vrij.

De onderwijstijd vullen we met doelgericht werken met leerlijnen en leerdoelen van o.a. begrijpend lezen, rekenen, taal en spelling. We willen graag een breed onderwijsaanbod realiseren. Dit betekent dat we, naast aandacht voor de basisvaardigheden, investeren in sociaal emotionele, fysieke en creatieve ontwikkeling. Dit blijkt o.a. uit de inzet van specialisten voor handvaardigheid en gym in de reguliere lestijd. Daarnaast is er een praktijk voor oefentherapie in de school gevestigd. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het werken in groep 1 en 2 gebeurt veel vanuit de kring. Er wordt gewerkt met thema's waarin de KIJK leerdoelen zijn verweven.

Er wordt gespeeld en gewerkt aan tafels en in de speel- en leerhoeken of op het kleuterplein.

Voor bewegingsonderwijs maken we gebruik van het schoolplein of het speellokaal.

In groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan het schoolgaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat.

In groep 2 wordt dit vervolgd en verdiept.

We bieden de kinderen veel verschillende keuzemogelijkheden om tegemoet te komen aan de verschillen in ontwikkeling en interesses.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Groep 3

In groep 3 leren de kinderen gericht lezen, schrijven en zetten ze verdere stappen op het gebied van rekenen. De leerkrachten van de kleutergroep en groep 3 houden een overdracht, zodat sprake is van een soepele overgang en een doorlopende leerlijn.  

In groep 3 werken we met de methode Veilig Leren Lezen. Met deze methode leren kinderen stap voor stap lezen. Leesplezier wordt gestimuleerd door kinderen veel uitdagende boeken aan te bieden in de klas, veel voor te lezen en ouders bij het leesonderwijs te betrekken. De nadruk wordt gelegd op leesplezier, zodat kinderen de nodige leeskilometers willen maken. Bovendien beschikken we over een zeer uitgebreide schoolbibliotheek. Voor het rekenonderwijs werken we met de methode Pluspunt. Deze methode sluit aan bij het rekenen in het dagelijks leven. Verder leren de kinderen in groep 3 schrijven (verbonden schrift) met de methode Pennenstreken. Daarnaast werken we aan de sociale vaardigheden van kinderen met Kwink. 

Groepen 4 t/m 8 

In de groepen 4 t/m 8 werken we vanuit lesmethodes. Zo gebruiken we voor taal Taal Actief, voor begrijpend lezen Nieuwsbegrip, voor technisch lezen Estafette en voor schrijven Pennenstreken. Voor rekenen gebruiken we de methode Pluspunt. Aan sociale vaardigheden wordt gewerkt met Kwink en voor de zaakvakken gebruiken we Zaakvakken van Zwijssen.  

In groep 6 en 7/8 worden de kinderen de beginselen van Engels bijgebracht. Dit wordt gedaan met behulp van de methode “Take it easy”.  

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan leerlingen zonder lichamelijke beperking (i.v.m. geen faciliteiten op onze school, zoals een lift) en met/zonder gedragsproblemen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Op de Klaver-Heijplaat is een Dyslexie-protocol aanwezig. Er is nog onvoldoende deskundigheid om complexe ondersteuningsvraag op het gebied van lezen te analyseren en een programma voor te bereiden. Meer deskundigheid is gewenst. De intern begeleider (IB) zal de kennis op dit terrein vergroten.  Ambitie: binnen het schooljaar '23- '24 heeft de school een doordachte en vastgestelde dyslexie-aanpak en zijn leraren in staat om dit toe te passen. 
  • Er is een protocol dyscalculie. Echter is er geen deskundigheid op dit gebied. Er wordt nu een beroep gedaan op de contactpersoon van Passend Primair Onderwijs (PPO).  Ambitie: binnen 1 jaar beschikt de school over een dyscalculie-protocol en zijn intern begeleiders (IB) en leraren in staat om dit toe te passen. 
  • Gedurende schooljaar 2023-2024 worden verschillend e acties ondernomen om de kwaliteit van het gedifferentieerd werken en versterken (studiedagen EDI coaching, collegiale consultaties, gesprekken met IB.  Ambitie: in schooljaar 2024-2025 worden bij alle leerlingen van de groepen 1 t/m 4 binnen 6 weken de DHH (Digitaal handelingsprotocol begaafdheid) afgenomen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij werken nauw samen met de peuterschool van Peuter & Co (Hefpunt Kinderdam) die ook in ons gebouw is gevestigd. Op de peuterschool werken kinderen van 2 tot 4 jaar spelenderwijs aan vaardigheden die de stap naar de basisschool eenvoudiger maken. Zowel de peuter- als de kleutergroepen werken met de methode ‘KIJK’ om de vorderingen van kinderen de observeren. Op deze manier is er een doorlopende lijn van peuterspeelzaal naar basisschool. Kinderen krijgen een overdrachtsformulier mee om de overgang naar groep 1 zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Terug naar boven