Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Naast de hierboven genoemde vakleerkrachten voor gym beschikken wij ook over een vakleerkracht theater.
Het Spectrum biedt programmagericht onderwijs. Wij werken aan opbrengsten met als doel het maximale uit onze leerlingen te halen.
Het team van Het Spectrum begeleidt leerlingen in hun ontwikkeling op sociaal-emotioneel en cognitief gebied. Hierbij staan een goed pedagogisch klimaat en een veilige leeromgeving centraal.
Het Spectrum is een school die georganiseerd is rond het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat kinderen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de groep zitten en het onderwijs volgen met leeftijdgenoten. Binnen deze opzet spelen verschillen in onderwijsbehoefte (adaptief onderwijs) een grote rol, omdat wij zoveel mogelijk rekening houden met verschillen in ontwikkeling tussen de leerlingen. Om dit te realiseren maken wij gebruik van het directe instructiemodel en het zelfstandig werken.
Vanuit onze christelijke identiteit worden waarden en normen geleerd die zichtbaar zijn in de omgang met elkaar. Door een basis van veiligheid en vertrouwen in de klas aan te bieden, willen we de behoefte aan relatie, autonomie en competentie tot zijn recht laten komenOpbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO)
Het Spectrum is een school die werkt volgens Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO). Binnen deze opzet speelt convergent onderwijs een grote rol waarbij wij uitgaan van school, groep en leerling.Op Het Spectrum zijn voor de vier hoofdvakgebieden schoolambities vastgesteld binnen de normen van OPO. Aan de hand van deze schoolambities zijn voor de vier hoofdvakgebieden onderwijsplannen geschreven. Hierin staat omschreven hoe het onderwijs op Het Spectrum wordt vormgegeven. Vier keer per jaar houdt het team een (grote of korte) schoolbespreking. Het doel van een schoolbespreking is om samen met het team na evaluatie en analyse van de opbrengsten, tot interventies te komen om het onderwijs nog beter vorm te gevenOp dit moment zijn er 29 enkelvoudige groepen op school met een gemiddelde groepsgrootte van 27 kinderen per klas.
Op school zijn twee gedragsspecialisten aanwezig. Er is een nauwe samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), SMW, logopedie, fysiotherapie, wijkteam, stichting MEE, indigo en cesartherapie. Voor het vroegsignaleren van problemen in de ontwikkeling gebruiken we ons observatie-instrument: Focus PO 1-2
Er wordt adaptief gewerkt, waarbij veel aandacht is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen (o.a. inzet Kanjertraining (LOVS KanVAS) en sociale vaardigheidstraining voor een specifieke leerling/groep). Eén keer per jaar wordt bij de leerlingen van groep 6 t/m 8 en alle ouders de vragenlijst uit Vensters afgenomen en de leerlingvragenlijst vanuit KanVAS. Bij leer- of gedragsproblemen is er aandacht voor de basisbehoeften (relatie, autonomie en competentie) van het kind. De Kanjerafspraken zijn zichtbaar aanwezig en aan het begin van elk schooljaar is er extra aandacht voor positieve groepsvorming door middel van de Gouden weken. Op school wordt een omgangsprotocol vanuit de Kanjertraining (geschreven op Het Spectrum) ingezet. We hebben een aanbod voor leerlingen met dyscalculie. Een protocol m.b.t. ernstige rekenproblemen is aanwezig. Leerlingen met ernstige rekenproblemen/ dyscalculie die een eigen leerlijn hebben, krijgen een OPP voor rekenen
Er is beleid ontwikkeld voor leerlingen met bovengemiddelde cognitieve capaciteiten; er is een Plusklas aanwezig. Voor de kernvakken wordt compacten en verrijken toegepast. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben naast de reguliere arrangementen, wordt een kortdurend IHP of een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld. Het Spectrum is een inclusieve school, wij kunnen aan de volgende onderwijsbehoefte voldoen: leerlingen die “dubbel bijzonder” zijn. Onder “dubbel bijzonder” verstaan wij kinderen die een hoge intelligentie hebben met daarbij een stoornis waar zij belemmeringen van kunnen ondervinden. Te denken valt aan: autisme, een Taal Ontwikkeling Stoornis (TOS), een leerstoornis of leerlingen met een disharmonisch profiel. Leerlingen met een diagnose op het gebied van autisme, met bijbehorende internaliserende problematiek. Leerlingen met grote leerachterstanden op twee vakgebieden, waarbij de werkhouding geen belemmering vormt. Deze leerlingen hebben een SBO-profiel (en zouden naar inschatting in aanmerking komen voor een TLV SBO), maar waarbij wij streven de leerlingen tot het einde van de bassischool een plek te bieden.
Het omgangsprotocol (gedrag) is aanwezig en wordt toegepast; tevens wordt gewerkt met de Kanjertraining en wordt een sociaal-emotioneel leerlingvolgsysteem (KanVas) gehanteerd. We hanteren SISA en de meldcodes voor huiselijk geweld en kindermishandeling. Er zijn twee aandachtsfunctionarissen en een vertrouwenspersoon aanwezig. Om de onderwijsbehoeften in kaart te brengen, voeren leerkrachten of intern begeleiders kindgesprekken en stellen eventueel een kindplan op. In het kindplan wordt uitgegaan van de Kanjerafspraken, die gelden bij ons op school. Ouders worden betrokken bij het vaststellen van de onderwijsbehoeften van hun kind. IB ondersteunt de leerkrachten en vraagt gedragsspecialist er eventueel bij, bij specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen op het gebied van gedrag. Wij hebben geen expertise of faciliteiten op gebied van externaliserend gedrag).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Het werken met ontwikkelingsperspectieven en (individuele) leerlijnen (met een uitstroom lager dan 1F) verbeteren.
- Het verder ontwikkelen van het onderwijsaanbod voor leerlingen die op meerdere vakgebieden deelnemen aan het verdiepte lesaanbod (arrangement).
- Het verder ontwikkelen van het onderwijsaanbod voor leerlingen die op meerdere vakgebieden ondersteuning nodig hebben middels de Supklas.
- Uitvoeren onderwijsplan executieve functies.
- Verdere ontwikkeling van Motorische Remedial Teaching voor leerlingen met een achterstand in de motorische ontwikkeling.
- Verdere uitbreiding samenwerking met de fysiotherapeut en kinderoefentherapeut.
- Werkhouding Borgen en uitbreiden van de vaardigheden m.b.t. coöperatieve werkvormen.
- Verhogen van de ouderbetrokkenheid.
- Protocol aandachtsfunctionaris meer onder de aandacht brengen binnen het team.
Ons IKC is een samenwerkingsverband tussen Het Spectrum en Kinderopvang Gro-up.
Onderwijs en opvang werken intensief samen vanuit één pedagogische visie.
Vanaf de inschrijving bij de zwangerschap tot aan de middelbare school verzekerd van een kwalitatief aanbod van opvang en onderwijs.
Gedurende de hele dag en ook tijdens de vakanties.
Een veilige plek waarin kinderen de kans krijgen hun talenten te ontwikkelen en te ontplooien.
School en kinderopvang gaan hierin hand in hand samen!