De Stelberg voor Protestants Christelijk Basisonderwijs

Clazina Kouwenbergzoom 130 3065 KC Rotterdam

  • Groep 8 gaat vier dagen op kamp
  • Onze prachtige locatie aan het water
  • Schoolfoto van De Stelberg voor Protestants Christelijk Basisonderwijs

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het team voelt zich verantwoordelijk voor de opbrengsten van de gehele school. Tijdens tweejaarlijkse Schoolbespreking wordt teruggeblikt op de voorgaande periode, geanalyseerd of de doelen zijn behaald en worden interventies opgesteld voor de daaropvolgende periode.

De resultaten van individuele leerlingen worden besproken met ouders aan de hand van observaties in de klas, methodetoetsen en/of de CITO-resultaten.

Tijdens de lessen biedt de leerkracht een gedifferentieerde instructie aan. Deze instructie kan bestaan uit het basisaanbod, verlengde of verkorte instructie, al naargelang de onderwijsbehoefte van de leerling. We volgen hierin het model voor Expliciete Directie Instructie (EDI). 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 7 ontvangen de ouders een indicatie. Deze indicatie komt tot stand door te kijken naar de CITO gegevens en naar de methodegebonden toetsen en de inzet van de leerling. 

In schooljaar 8 ontvangen de ouders een schooladvies. Dit schooladvies komt tot stand door te kijken naar de gegevens en lijnen in de afgelopen jaren. Dit zijn de methodegebonden toetsen, de onafhankelijke toetsingen en de doorstroomtoets. 

In de adviescommissie worden de leerkrachten van groep 7 en 8 betrokken, de IB-ers en de directie. 

Uiteindelijk is de directeur eindverantwoordelijk voor het gegeven advies

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het geluk van een kind is een voorwaarde om te komen tot de beste prestaties. Dit geldt zowel voor het leren als voor persoonlijke ontwikkeling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • warm en betrokken
  • samen groeien
  • verbonden met elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2021-2022 hebben wij het predicaat 'Goed' van de inspectie gekregen.

De dialoog met de inspectie hebben we als zeer plezierig en respectvol ervaren. Tijdens de presentatie aan het einde van de dag kwamen naast complimenten over de betrokkenheid van het team en het eigenaarschap- dat zich o.m. uit in de kwaliteitsgroepen- een paar ontwikkelpunten aan de orde waar we als team mee aan de slag gaan. We zijn trots op de kinderen, de ouders en op het team! Met trots presenteren we dan ook het inspectierapport dat op papier verwoordt waar we ‘elke dag met plezier en passie voor gaan en staan’. 

Directie de Stelberg


Terug naar boven