Arentschool

Jaffahof 75 3061 KZ Rotterdam

  • Schoolfoto van Arentschool
  • Schoolfoto van Arentschool
  • Schoolfoto van Arentschool
  • Schoolfoto van Arentschool
  • Schoolfoto van Arentschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De eindtoets is ruim behaald met een score van 366,4. Daarmee behoort de Arentschool bij de 25% best presterende scholen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemonitord volgens de principes van opbrengstgericht werken. Zo volgen wij of de opbrengsten nog op niveau zijn. Op niveau zijn betekent dat wij de school afzetten tegen het landelijk gemiddelde. Daarbij kijken wij tevens naar de schoolpopulatie en wat wij op grond daarvan mogen verwachten.

Wij analyseren op school- en groepsniveau waar de Arentschool staat. In de groep wordt gekeken naar de resultaten die behaald worden ten opzichte van de leerlijn per vakgebied. Vervolgens wordt gekeken in hoeverre de aanpak passend is bij de methode. Naar aanleiding van deze analyse wordt de methode verrijkt, geïntensiveerd of gevolgd.

Op deze wijze realiseert de Arentschool een systematische analyse van de tussenresultaten, zodat er op planmatige wijze richting de eindtoets gewerkt wordt. Planmatig wil zeggen: er worden ambities gesteld voor de gehele school (uitstroomverwachting) en per groep / per vakgebied. Dit wordt vertaald naar aanpakken in de groepsplannen.

Uiteraard volgen wij ook de groei (vaardigheidsscore) per individuele leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De DIA eindtoets van schooljaar 2022-2023 is ruim behaald met een score van 363,5. Deze score is boven de ambitie van de school en de norm van de inspectie.  Bijna 78% van onze leerlingen stroomt uit naar HAVO/VWO. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een veilige, kleurrijke plek, een ontmoetingsplaats waarin kinderen, ouders en leerkrachten samen leven en werken.

Respect is het sleutelwoord: respect voor elkaar, respect voor de wereld waarin wij samen leven en werken.

Zodra je over de drempel van de schooldeur stapt is het overal voelbaar: het warme welkom, het gevoel bij de groep te horen en toch je eigen ik te mogen laten zien, jezelf te mogen zijn. De school is de 'wereld' waarin je nieuwsgierig wordt, waarin je optimaal tot leren komt en het beste uit jezelf haalt

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • ik kan het zelf
  • ik hoor erbij
  • ik doe er toe

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven