Basisschool voor Christelijk Onderwijs Onze Wereld

Cornelis Danckertsstraat 34 3067 XG Rotterdam

  • Koele lokalen aan de noordkant
  • Gezelligheid, ontmoeting
  • Elk lokaal heeft eigen privacy en staat in verbinding met de centrale ruimte
  • Een korte instructie, gevolgd door zelfstandig werk, zowel uit boeken als met laptops aangeboden.
  • De doelen benoemen we met elkaar. We werken het samen uit. Op het bord maken we het leren en de doelen zichtbaar.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hadden wij 24 schoolverlaters. De gemiddelde score van deze leerlingen is 536. Dit ligt boven het landelijke gemiddelde van 534,9. Wij zijn trots op onze leerlingen die deze score hebben behaald.

Wij hebben boven de norm van 85% voor het fundamentele niveau gescoord, namelijk met 98%. Dit geldt ook voor het streefniveau dat ligt op 41,5% en wij behalen 57%. Het onderwijs dat geboden is, zorgt ervoor dat de leerlingen met ruim voldoende basiskennis en de helft van onze leerlingen zelfs al een hoger niveau haalt!

Onze schoolweging is iets zwaarder dan gemiddeld. Wij zien de weging niet als belemmering en hebben hoge verwachtingen van al onze leerlingen. Wij streven ernaar om minimaal het landelijk gemiddelde te scoren op de Centrale Eindtoets.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vier keer per jaar analyseren en bespreken wij de resultaten van de kinderen met het team. Indien nodig stellen wij het leerprogramma bij, zodat de kinderen een passende leerstof krijgen aangeboden. Wij verantwoorden ons aan het bestuur. 

Aankomend jaar besteden wij extra aandacht aan begrijpend lezen, taalontwikkeling, digitale vaardigheden en rekenen. Tijdens de evaluaties stellen wij vast hoe wij de extra ondersteuning inzetten.

Wij stimuleren zowel kinderen die in kleine stapjes leren als de kinderen die extra uitdaging nodig hebben. De kinderen die ondersteuning nodig hebben krijgen pre-teaching door de onderwijsassistente die ook remedial teaching (RT) geeft. In de plusklas worden kinderen uitgedaagd die behoefte hebben aan extra uitdaging.

We gaan telkens uit van de grootste groep kinderen die de basisinstructie krijgt. Het kan zijn dat  een groep hoger scoort en dan krijgt deze middenmoot een deel verdiepingsinstructie aangeboden. Het kan zijn dat er meer oefening op een bepaald onderwerp nodig is.  Dat geven wij nadat wij controle van begrip hebben toegepast. Opbrengstgericht Passend Onderwijs helpt ons bij deze analyses en het vaststellen welk aanbod het beste past bij de kinderen. Kinderen die snel van begrip zijn behalen ook de reguliere doelen. Daarbij krijgen zij een extra aanbod van leerstof. 

Niet alle begaafde kinderen komen in de plusklas. Wij screenen de kinderen volgens een checklist gericht op begaafdheid. De kinderen uit de plusklas krijgen meer projectmatig werk aangeboden, waarbij hun abstracte denkvermogen, maar ook hun leerattitude wordt gestimuleerd. 

Sommige kinderen hebben een eigen leerlijn. Hiervoor wordt gekozen wanneer een leerling behoefte heeft om op zijn of haar eigen niveau de leerstof te behandelen. Een leerling met een eigen leerlijn behaalt soms een lager of hoger eindniveau. De eigen leerlijn is dan ook passend bij de vraag van het kind. Dit komt in enkele gevallen voor.

In alle gevallen bespreken wij de trajecten met de intern begeleider, de leerkrachten, de kinderen en natuurlijk de ouders.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt ons schooladvies tot stand?
Voor de advisering van onze leerlingen volgt onze school de procedure die is beschreven in de OverstapRoute. Het definitieve schooladvies komt tot stand na een proces tussen school, leerling en ouders. Dit is niet voor elke leerling hetzelfde.

Het proces bestaat uit: · Een preadvies in groep 7 op basis van het verwachtte uitstroomniveau.
                                  · Een voorlopig advies na de B-toets in januari.
                                  · Na de doorstroomtoets in groep 8,  ontvangt de leerling een definitief advies in maart 2024.

Het schooladvies moet passend zijn voor de leerling. Het geeft optimistisch en realistisch de potentie aan van de leerling. In de praktijk betekent dit dat onze school adviseert over het niveau waarop wij verwachten dat de leerling in klas 1 van het VO tot zijn recht komt én uitgedaagd wordt.

Concreet houden wij ons bij het opstellen van het schooladvies aan onderstaande uitgangspunten:

· Het adviesproces is een continu en gezamenlijk proces. Daarom is er een adviesteam op school dat vanaf groep 6 toewerkt naar een definitief schooladvies in groep 8. Ouders en leerlingen worden hier bij betrokken. Onze school zoekt voor afstemming over passende schooladviezen contact met vo-scholen in de omgeving (in geval van concrete casussen, kan meedenken door de vo-school op anonieme basis plaatsvinden).
· We gebruiken bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies de (ontwikkeling in de) vaardigheidsscores op de LVS-toetsen (LVS=leerlingvolgsysteem) uit groep 6, 7 en 8.
· We hechten vooral waarde aan de resultaten van rekenen/wiskunde en begrijpend lezen. Dit zijn de beste voorspellers van het succes in het voortgezet onderwijs.
· We baseren aanvullende informatie over de sociaal-emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie, leerstijl en talenten op meerjarige observaties. We leggen deze informatie systematisch vast.
· We verzamelen bij leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften adequate, aanvullende informatie om het schooladvies vast te stellen en te onderbouwen.
· We zijn alert op het risico van onder- of over-advisering.                                 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

  • Wij motiveren het kind het beste uit zichzelf te halen.
  • Zelfvertrouwen, vertrouwen in de omgeving en weten wat het kind kan, helpt het kind doelen te kunnen formuleren. Dit kunnen zowel leerdoelen als doelen op het gebied van sociale redzaamheid zijn.
  • Het kind is de spil van de school. Wij houden ouder-kind-gesprekken.
  • Wij zijn een veilige school. Wij helpen het kind zich zelf sterk te voelen om sociaal contact goed op te bouwen.
  • Wij bereiden de kinderen voor op hun toekomst, door de kinderen eigenaar te maken van hun eigen leerproces. Ouders en school helpen hierbij. 


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Veiligheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Onderwijsinspectie heeft CBS Onze Wereld het predicaat GOED gegeven op 1 februari 2022.

De Onderwijsinspectie waardeert onze ontwikkelingscyclus op goed. Zij heeft gezien dat onze leerlingen weten hoe zij kunnen leren, wat zij nodig hebben om te kunnen leren en weten hoe zij eigenaar blijven van de persoonlijke doelstellingen. De gesprekscyclus die wij houden met kinderen en ouders waardeert de inspectie. 

Het team maakt een ontwikkeling door van leerkracht naar coach. De professionele cultuur staat stevig en het team is zich bewust van de doelen die wij ons als school stellen. De aandachtspunten nemen we mee in het jaar plan en maakt deel uit van onze ontwikkelcyclus. 

De school heeft zicht op de kinderen die hen zijn toevertrouwt en weet het onderwijs en de zorg en het pedagogische klimaat zo te organiseren, dat het kind zich veilig voelt en gemotiveerd is het beste uit zichzelf te halen.

Het rekenonderwijs en burgerschap staan hoog op onze prioriteitenlijst voor het komende jaar.

Terug naar boven