Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het team van CBS Onze Wereld heeft een evenwichtige samenstelling met jonge en zeer ervaren leerkrachten, mannen en vrouwen, fulltimers en parttimers. De meesten werken langer op de school, zodat de continuïteit tussen de klassen zeer goed verloopt.
Wij maken gebruik van de subsidie van de gemeente Rotterdam door een onderwijsassistente extra in te zetten op kinderen die een duidelijk omschreven leerbehoefte hebben. In overleg met de intern begeleider en de directie bekijken wij welke kinderen een korte begeleide instructie krijgen om daarna zelfstandig of met hulp van de leerkracht verder te kunnen met hun werk. Dit kunnen zowel kinderen zijn die extra uitdaging nodig hebben als kinderen die in kleinere stappen uitleg nodig hebben.
Het geld dat beschikbaar komt als subsidie voor het Nationaal Programma Onderwijs zetten wij in om kleine groepen te realiseren. Daarnaast geven wij taalvaardigheden en begrijpend lezen extra aandacht. Daarnaast investeren wij in ICT-middelen, zodat kinderen die een eigen programma hebben of begaafde kinderen gebruik kunnen maken van extra digitale lesstof.
De gelden die beschikbaar komen via het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap zetten wij in door een extra vakleerkracht in te huren voor kinderen die meer nodig hebben dan de basisleerstof.
Het kind in groep 1 en 2 leert spelenderwijs. In alle opdrachten zijn woordenschat-, reken- en taalelementen aanwezig.
Motorische ontwikkeling is belangrijk. Sport en spel zijn wezenlijke leerelementen in de ontwikkeling van de kleuter.
Het basisdeel van onze onderwijstijd bevat taal, begrijpend- en technisch lezen en rekenen. De leerlingen leren zowel een goed handschrift te ontwikkelen als digitale vaardigheden. Vanaf groep 6 kunnen de leerlingen een typediploma halen. Wereldoriëntatie is belangrijk en hier hanteren wij de leerstrategieën die wij aanleren bij begrijpend lezen. Sport, muziek en expressie, maar ook natuuronderwijs (bv. schooltuin, kinderboerderij) vullen de kernvakken aan vanuit een andere invalshoek.
Burgerschap heeft een geïntegreerd aanbod, dat wij koppelen aan wereldburgerschap. Wij betrekken verschillende levensovertuigingen, culturen en achtergronden bij de lesstof en wij begeleiden de kinderen om zelfstandige, kritische en zelfbewuste mensen te worden. Kinderen die onze school verlaten, weten voor zichzelf op te komen, herkennen processen in de maatschappij en kunnen zich doelen stellen. Zij weten welke stip op de horizon zij voor zichzelf zetten en weten hoe ze daar kunnen komen.
Vanaf groep 5 werken wij met de methode Stepping Stones voor de Engelse taal. In de groepen 1 t/m 4 is er aandacht voor de Engelse taal door middel van liedjes en Engelse leerkaarten.
CBS Onze Wereld stelt zich zichzelf tot doel om een passend onderwijsaanbod te kunnen geven aan de kinderen van de wijk 'Het Lage Land'. Wij verstaan onder passend onderwijs dat wij als school verantwoord les kunnen geven aan de kinderen. In specifieke gevallen, beschreven in het SOP, geven wij als school onze mogelijkheden en onmogelijkheden aan. Het SOP kunt u via de site "scholen op de kaart" downloaden en het is ook op de website van onze school te vinden.
Jonge kinderen kunnen zich bij kinderopvang Onze Wereld ontwikkelen tussen de leeftijd van 0 tot 4 jaar, kinderen vanaf 2 1/2 jaar kunnen bij de peuteropvang Onze Wereld een VVE-programma aangeboden krijgen en op de basisschool bieden wij kinderen van 4 t/m 12 jaar onderwijs. Samen met onze partner Gro-UP, kunnen wij een programma aanbieden als Integraal Kind Centrum. Voor en na schooltijd kunnen ouders buitenschoolse opvang inkopen. De pedagogische visie is op elkaar afgestemd.
Door een goede signalering in de eerste levensjaren van het kind komt de onderwijsvraag, de onderwijsbehoeften en de ondersteuningsvraag van het kind naar voren. Ouders geven ons eerlijke en duidelijke informatie over hun kind, en geven aan wat de stimulerende en belemmerende factoren voor leren zijn in een eerste kennismakingsgesprek. De school geeft aan wat de mogelijkheden van de school zijn.
Tijdens een intakegesprek maken ouders en school afspraken over de verwachting die beide samenwerkende partijen hebben. Ouders ondertekenen een formulier waar zij beloven de juiste informatie te verstrekken aan de school. De school is ook transparant in de afstemming tussen vraag en aanbod.
Binnen de verschillende methodes die we vanaf groep 3 gebruiken, zijn er vele mogelijkheden om de leerlingen op hun eigen niveau verwerkingsopdrachten te laten maken. Wij werken in elke groep op drie niveaus. Wij bieden leerstof in stapjes aan, geven de basisinstructie of geven de leerlingen aan programma met extra uitdaging. In al deze gevallen worden de leerjaardoelen behaald. Zo nodig werken leerlingen op een eigen leerlijn. De keuze hiervoor wordt altijd in overleg met de ouders gemaakt. Bij alle leerlingen houden wij rekening met het welbevinden, de resultaten en algehele groei van de leerling. Via de methode Opbrengstgericht Passend Onderwijs bieden wij als school een compact- of verdiepingsprogramma aan. Dit werken wij uit in een onderwijsplan. Op de site van onze school kunt u overzichten van onderwijsplannen vinden.
Voor leerlingen met zeer specifieke onderwijsbehoeften wordt in overleg met Primair Passend Onderwijs Rotterdam een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld.
De grenzen van regulier onderwijs binnen passend onderwijs geven wij aan. Wanneer de school de leerling geen verdere kansen tot ontplooien kan bieden, is de zorggrens bereikt. Dit doet zich voor;
- Als een leerling zich niet verder ontwikkelt en er geen leerwinst meer gemaakt wordt.
- Als de draaglast voor medeleerlingen en de klas onevenredig is en de draagkracht van medeleerlingen en de klas ontoereikend is.
- Als het welbevinden van de betrokken leerling, van de medeleerlingen en of de leerkracht in gevaar komt.
In onze school is een lift aanwezig. Kinderen met een mobiliteitsprobleem kunnen in onze school onderwijs volgen.
Voor kinderen met een speciale leerbehoefte kunnen wij aanpassingen doen. Wanneer de leerbehoeften te specifiek zijn, verwijzen wij door naar onderwijsinstellingen die wel kunnen voldoen aan de behoefte. Dit doen wij in overleg met PPO Rotterdam.
- Voor kinderen met dyslexie hebben wij mogelijkheden om digitaal te werken of het lettertype aan te passen. Wij faciliteren met extra tijd of volgen andere adviezen op, die een deskundig bureau aan ons geeft.
- Als er spraak en taal problemen hebben, werken wij nauw samen met logopedie. Deze behandelt extern.
- Twee klassenassistenten zetten wij in voor het jonge kind en voor leerondersteuning.
- Kinderen die uitdaging nodig hebben, bieden wij een plusprogramma aan.
- Het pedagogisch schoolklimaat is belangrijk. De anti-pestcoördinator bewaakt dat samen met de Move a -Headcoördinator.
- Alle leerlingen en het hele team volgen de SoVa-training Move a-Head.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- De ambitie is om komend schooljaar de werkwijze van het EDI-model te borgen. Wij koppelen hier "Leren Zichtbaar Maken" aan.
- De leerresultaten stabiel te houden en verder te ontwikkelen voor de vakken taal, rekenen, begrijpend lezen, spelling en technisch lezen.
- We hebben via het LVS, Focus PO en de Groeimeter van Cito zicht op de leerbehoeften en leerwinst van kinderen.
- In het rapportfolio willen wij naast deze vakken ook de leerwinst zichtbaar maken van zelfbeeld, zelfvertrouwen, sociaal-emotionele ontwikkeling en persoonlijkheid.
- Sport en burgerschap krijgt een belangrijke plek in het schoolprogramma.
- Via mentorgesprekken en kind-oudergesprekken zullen we doelgericht de motivatie en leergroei van de kinderen bespreken. Het kind heeft een duidelijke stem in dit gesprek en zowel ouder, kind als school bespreken gezamenlijk de leervoorwaarden en de ontwikkelingsvoorwaarden die het kind motiveren het beste uit zichzelf te kunnen halen.
- Expertteams werken aan deskundigheidsvergroting op het gebied van rekenen, taal, burgerschap, begrijpend lezen en cultuur.
CBS Onze Wereld is samen met peuteropvang Onze Wereld Priegeltje, BSO Onze Wereld en Kinderdagverblijf Onze Wereld, een Integraal Kind Centrum.