Chr Basissch De Sleutel

Putseplein 18 3073 HT Rotterdam

  • Bij het binnenkomen ziet u de hal. Hier ontvangen we onze ouders voor een goed gesprek of kopje koffie
  • Een plek waar ouders, maar ook leerkrachten in gesprek gaan met elkaar.
  • Verschillende soorten meubilair zodat iedere leerling op zijn eigen manier kan leren.
  • Er zijn verschillende leerpleinen binnen de school waarop kinderen zelfstandig of in groepjes tot leren komen.
  • We hebben verschillende pleinen. Dit plein is voor de jongste kinderen van onze school.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Veel kinderen zijn met een achterstand op het gebied van taal op onze school gekomen. Wij besteden dan ook veel tijd en energie aan de taalontwikkeling van de leerlingen. We zijn dan ook blij met de resultaten die bij taal, begrijpend lezen en spelling zijn behaald. Rekenen is een aandachtspunt voor de komende periode omdat we zien dat we daar nog meer in kunnen bereiken. Hierbij heeft de rekenspecialist een belangrijke taak om te zorgen voor vroege signalering en eventuele aanpassingen voor specifieke leerlingen of groepen. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken een onderscheid tussen methodegebonden toetsen en Cito toetsen. De  methodegebonden toetsen geven ons een overzicht over de ontwikkeling van de leerlingen op een kortere periode. Zo kan de leerkracht snel schakelen om de leerlingen passend onderwijs te bieden. Bij de middentoetsen van de Cito kijken we of het resultaat overeenkomt met de uitslagen van de methodegebonden toetsen. Vanuit deze analyse worden nieuwe doelstellingen voor de leerlingen opgesteld in het groepswerkplan. Tot aan de eindtoets worden de methodegebonden toetsen weer gebruikt om de ontwikkeling van de leerlingen te monitoren. 

Wij hebben de kinderen ingedeeld op een passend niveau. Daarbij zijn standaarden opgesteld waar we van denken dat kinderen hieraan kunnen voldoen. Bij iedere toets wordt gekeken of de leerlingen het passende niveau hebben behaald, of ze opgeschaald moeten worden of dat de instructie uitgebreid moet worden. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep zeven worden alle ouders en leerlingen uitgenodigd voor een gesprek over een voorlopig advies. Dit advies is samengesteld door de leerkrachten van groep 5,6 en 7 en de intern begeleiders. Er wordt aan ouders uitgelegd hoe het advies tot stand is gekomen. Tevens wordt er uitgelegd dat dit een voorlopig advies is en dat ieder kind zich nog kan ontwikkelen. In groep acht wordt er door de leerkrachten van groep 7,8 en Intern Begeleiders gekeken naar de voorlopige adviezen en de ontwikkelingen die een kind heeft laten zien. In deze gesprekken wordt een definitief advies opgesteld. Voordat de doorstroomtoets heeft plaats gevonden is er een gesprek met ouders en leerlingen waarin het definitieve advies wordt besproken. Na de doorstroomtoets wordt gekeken of het advies wordt verhoogd vanwege de uitslag van de doorstroomtoets. Als het advies wordt aangepast worden ouders opnieuw uitgenodigd voor een gesprek om over een aanpassing te spreken. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft vertrouwen in het onderwijs op CBS de Sleutel. Zij heeft het basistoezicht toegewezen aan de school. Dit houdt in dat de inspectie geen aanwijzingen heeft dat er tekortkomingen zijn op CBS de Sleutel. 

Terug naar boven