Christelijk Basisschool De Akker

Millinxstraat 33 3081 PE Rotterdam

Schoolfoto van Christelijk Basisschool De Akker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze kinderen zijn de kinderen van Rotterdam-Zuid.
Samen met onze gemeente spreken wij van "Het Rotterdamse Goud".
Leerlingen met verschillende achtergronden bezoeken onze school.
Wij zijn trots op hen. Onze leerlingen zijn het Goud van de toekomst en gaan het ver schoppen.

Onze oud-leerlingen doen het goed in het Voortgezet Onderwijs.
Wij werken aan de complete mens en halen eruit wat erin zit.

Met zorg en aandacht maken we hun leerwinst op onze school extra groot.
Het resultaat van de tussentoetsen Cito en van de Eindtoets is niet altijd hoog, omdat wij plaats bieden aan een groot aantal zorgleerlingen. Ook dat hoort bij ons werk. Ook met een achterstand kun je leren en soms kun je van een achterstand een voorsprong maken.

En naast rekenen en taal leren we heel veel meer. Wij verkennen de wereld op veel manieren en bieden meer dan de reguliere vakken alleen.
Sport en bewegen, huiswerkles, robotica, tuinles, dansles, kookles en vele andere lessen zijn er om kinderen te laten ontdekken waar hun talenten en mogelijkheden liggen.

Wij zijn trots op onze kinderen. Zij zijn de burgers van de toekomst.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Dagelijks bekijken de leerkrachten welke kinderen voldoende hadden aan de instructies die zij gaven en welke leerlingen nog extra instructie nodig hebben. Wat is er die dag geleerd en wat is er al gelukt.
De leerresultaten van een blok lessen worden afgesloten met een methodetoets. De resultaten van deze toets neemt de leerkracht mee als basis voor de instructies en extra instructies in de lessen die daarop volgen. 

Halfjaarlijks wordt het geleerde getoetst middels de tussentoetsen van het CITO.
Wat kan een kind al toepassen van alles wat in een halfjaar in de klas geleerd is?
Dit is de vraag die wij stellen als we de leerresultaten bekijken van leerlingen.
Ook bekijken wij aan de hand van de leerresultaten van kinderen wat wij nog kunnen doen om onze lessen te verbeteren.
Elk kind leert immers anders en elke groep kan ook iets anders nodig hebben.
Soms is er meer of minder instructie nodig. Sommige leerstappen verdienen meer of andere aandacht.
Op grond van de resultaten stellen wij ons onderwijs zo goed mogelijk bij.

De halfjaarlijkse tussenresultaten bespreken we ook met het hele team.
Ieder teamlid heeft veel te bieden. Door met elkaar onze resultaten te bespreken delen wij onze deskundigheid en helpen we elkaar graag verder. We ontdekken waar we sterk in zijn en waar we nog meer uit kunnen halen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

IEP Doorstroomtoets 

De leerlingen uit groep 8 maken vanaf schooljaar 2023-2024 in februari een doorstroomtoets. Deze toets is medebepalend voor het definitieve advies voor het voortgezet onderwijs.  Op De Akker maken de leerlingen de IEP Doorstroomtoets. De IEP Doorstroomtoets zal qua inhoud niet veranderen. Het blijft dezelfde toets als de IEP Eindtoets die in de voorgaande schooljaren is afgenomen.  Na de uitslag van de IEP Doorstroomtoets ontvangen de leerlingen en ouders het definitieve schooladvies.  Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Daardoor maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Op de volgende manier komt de advisering op De Akker tot stand dat recht doet aan de capaciteiten, talenten en ontwikkeling van de leerling: 

  • Tijdens de gehele schoolloopbaan volgen wij de leerling en leggen de resultaten van toetsen vast. Op deze manier krijgen wij een overzicht van de resultaten door de jaren heen.  
  • Rond de herfstvakantie van groep 8 vindt er een informatieavond plaats over het voortgezet onderwijs en schooladvies. 
  • Leerlingen ontvangen in januari van groep 8 het voorlopig schooladvies. Om te komen tot het juiste schooladvies hanteren we de volgende factoren: 
    Toetsresultaten van de schoolloopbaan. Met name de resultaten van groep 6, 7 en 8 zijn hierin belangrijk. 
    Huiswerkattitude van de leerling. 
    Vaardigheid om te kunnen plannen.  
    Concentratie, motivatie en gedrag van de leerling. 
  • In februari van groep 8 maken de leerlingen de IEP Doorstroomtoets. 
  • Na de uitslag van de IEP Doorstroomtoets vindt er een heroverweging plaats indien de uitslag hoger is dan het voorlopig schooladvies.   

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

CBS De Akker is een veilige school voor unieke, zelfstandige en verantwoordelijke wereldburgers van nu en morgen. De veiligheid is een basisvoorwaarde die geldt voor leerlingen, ouders en personeelsleden. Met elkaar willen wij zorgen voor fysieke en sociale veiligheid. Ons veiligheidsplan zal eraan bijdragen en zorgen dat wij deze veiligheid met elkaar borgen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Persoonlijke groei
  • (Sociale) veiligheid
  • Respect en samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Akker heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs.

Terug naar boven