Christelijk Basisschool De Akker

Millinxstraat 33 3081 PE Rotterdam

Schoolfoto van Christelijk Basisschool De Akker

Het team

Toelichting van de school

Het team van de Akker bestaat uit ongeveer 40 professionals in verschillende rollen. Zo zijn er directie en managementleden, een schoolmaatschappelijk werker en zijn er leraren en onderwijsondersteuners. 
De leeftijden van de personeelsleden zijn mooi gespreid, zodat er een schat is aan wisselwerking tussen nieuwe inspiratie en een flinke hoeveelheid ervarenheid.
Er zijn leraren met verschillende specialisaties. Zo is er een Rekenspecialist, een Gedragsspecialist en zijn er twee Intern Begeleiders. Voor spel- en beweging kunnen wij een beroep doen op onze vakleerkrachten bewegingsonderwijs.
We betrekken een 'native speaker' als vakleerkracht voor onze lessen Engels. 
Ook worden diverse lessen binnen de extra uren van het Gelijke Kansenprogramma verzorgd door vakdocenten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer groepsleerkrachten ziek zijn spannen wij ons in om de groep op te vangen.
Soms hebben wij de mogelijkheid om de groep te laten opvangen door een andere leerkracht of onderwijsassistent.
Het kan ook voorkomen dat we de groep verdelen over andere groepen.
Bij langdurige uitval van een personeelslid bekijken wij welke mogelijkheden er zijn.
Wij proberen steeds de beste oplossing te zoeken met de kwaliteit voor ogen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Voor de vaste vakken op onze school hebben wij onze leerkrachten en onze leerkrachten bewegingsonderwijs.
Binnen het programma gelijke kansen op Rotterdam Zuid hebben alle scholen leertijduitbreiding, waarbij 10 uur extra onderwijs wordt verzorgd.
Lessen binnen deze dagprogrammering worden verzorgd door onze onderwijsondersteuners, vakspecialisten en vakdocenten. 

 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Ook onze kleutergroepen maken veel onderwijsuren. Getoonde uren zijn slechts een indicatie.

Kleuters krijgen op veel manieren een rijk beredeneerd aanbod. Zij worden door ons in allerlei speel-en leersituaties uitgedaagd tot spel, communicatie, taaldenkontwikkeling, wiskundige ontwikkeling, motorische- en ook creatieve ontwikkeling.
We putten onze ideeën voor thema's uit methodes, zoals Sil en Lis en Met Sprongen Vooruit, maar kijken ook naar wat er leeft bij de kinderen.
De lessen uit Zangexpress of lessen vanuit de SKVR zijn een mooie extra aanvulling op ons eigen programma.
Dit alles passend bij de manier waarop jonge kinderen ontwikkelen. 

We maken onze thema's en hoeken uitdagend en sluiten thema's feestelijk af.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Aan de basisvakken rekenen, (begrijpend)lezen, spelling en Nederlandse taal wordt veel tijd besteed.
Binnen ons Lekker Fit! -programma krijgen leerlingen extra uren aangeboden voor bewegen en spel.
Het hebben van sociale vaardigheden en samenwerken maakt kinderen kansrijk. Wij besteden daarvoor aandacht aan burgerschap en sociale vorming.

De getoonde uren per week per vak zijn slechts een indicatie.
Afhankelijk van wat een groep kinderen nodig heeft kan meer of minder tijd worden ingeroosterd voor bepaalde lessen of onderdelen van lessen. De leraar kijkt (in samenwerking met de intern begeleider) naar de behoefte van de kinderen en biedt daarop een passend aanbod.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij houden onszelf actueel d.m.v. bijscholing en nascholing. 
Onze leerkrachten verdiepen zich en volgen specialistische opleidingen om de juiste ondersteuning te bieden.
Onze leraarondersteuners en onderwijsassistenten ondersteunen de zorg zowel binnen als buiten de klas aan (groepjes) leerlingen.


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wanneer uw kind vier jaar wordt mag hij/ zij naar de basisschool.
Veel kinderen bezoeken voor zij vier worden al een peuterschoolzaal of hebben peuteropvang.
Omdat peuters al volop in beeld zijn werken wij nauw samen met de collega's van de kinderopvangorganisaties.
Ouders wordt toestemming gevraagd voor een 'warme' overdracht.
Dat betekent dat wij met elkaar uw kind kunnen doorspreken. Wat werkt het best bij uw kind en op welke manier spelen wij het best op uw kind in. Hoe de ontwikkeling is verlopen en hoe wij daar het best op aansluiten vinden wij belangrijk.
Elk kind is anders en elk kind verdient altijd het beste.

Kleuters krijgen bij ons op school op veel manieren een rijk beredeneerd aanbod. Zij worden door ons in allerlei speel-en leersituaties uitgedaagd tot spel, communicatie, taaldenkontwikkeling, wiskundige ontwikkeling, motorische- en ook creatieve ontwikkeling.
We putten onze ideeën voor thema's uit methodes, zoals Sil en Lis en Met Sprongen Vooruit.We kijken ook naar wat er leeft bij de kinderen.

De lessen uit Zangexpress of lessen vanuit de SKVR zijn een mooie extra aanvulling op ons eigen programma. Dit alles past bij de manier waarop jonge kinderen ontwikkelen. We maken onze thema's en hoeken uitdagend en sluiten thema's feestelijk af.

Terug naar boven