Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Onze informatie staat op de website www.cbsdeakker.nl
en in de schoolgids.
U vindt meer uitgebreide schoolinformatie op Christelijk Basisschool De Akker (Rotterdam) | Scholen op de kaart
In schooljaar 2022-2023 hebben 87 leerlingen uit onze groepen 6, 7 en 8 onafhankelijk van elkaar de Sociale Veiligheidsmonitor ingevuld.
De gegevens zijn verwoord in een rapportage, die ook wordt aangeleverd bij de Inspectie van het Onderwijs.Kinderen hebben vragen beantwoord die gaan over:
- Wat leerlingen zelf zeggen
- Het welbevinden in hun klas-Hun veiligheidsgevoelens op school
-De rol van de leerkracht
In de rapportage is duidelijk dat leerlingen zichzelf gemiddeld scoren zoals op een gemiddelde school in Nederland.
In de klassen scoren zij zichzelf binnen de 40% veiligste scholen, dus iets boven het gemiddelde.
Ook de veiligheidsgevoelens op school zijn gemiddeld genomen veilig.Zij geven aan over de rol van de leerkracht:
- dat er regelmatig over pesten wordt gesproken
- dat duidelijk voor kinderen is dat leerkrachten pesten iets slechts vinden
- dat kinderen zien dat de leerkrachten veel tegen pesten kunnen doenIn de rapportage is zichtbaar hoe hoog het percentage leerlingen is wat in gevoel van veiligheid nog steun kan gebruiken.
Met onze aandacht binnen programma's, alertheid in de school en in de wijk spannen wij ons elke dag in om een veilig schoolklimaat te bouwen.
In schooljaar 2023-2024 hebben 86 leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 de Sociale Veiligheidsmonitor van Kiva ingevuld.
De leerlingen hebben antwoord gegeven op de volgende onderwerpen:De sociale positie van leerlingen in de klas:
Welbevinden op school en in de klas
Gepest worden en pestenDe Leerkracht:
Hoe vaak heeft de juf of meester het tijdens de les wel eens over pesten gehad?
Hoe denkt de juf of meester over pesten?
Hoeveel heeft de juf of meester gedaan om pesten te stoppen?In de rapportage zien we dat de leerlingen zowel op school als in de klas het naar hun zin hebben. Ook zien we dat het pestgedrag zowel op school als in de klas nauwelijks voorkomt.
In de rapportage is een daling te zien in gesprekken over pesten in de klas. Dit omdat het pestgedrag vrijwel niet voorkomt, waardoor er minder over gesproken hoeft te worden.