Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Koppeling is een speciale school voor basisonderwijs, bedoeld voor kinderen die het op het reguliere basisonderwijs (net) niet gered hebben. Dit kan zijn op grond van intelligentie, didactische achterstanden, maar evengoed op basis van sociaal - emotionele of gedragsproblematiek. Om op onze school geplaatst te worden is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV)nodig.
Leerlingen op De Koppeling zitten in reguliere klassen die niet helemaal synchroon lopen met een reguliere basisschool. Dit heeft te maken met de verschillen in ontwikkeling als de leerlingen de school binnenkomen. De verschillende specialisten van De Koppeling werken samen om leerlingen met achterstanden een goede kans te bieden op het juiste vervolgonderwijs. De genoemde specialisten zijn er een logopedist, psycholoog, schoolmaatschappelijk werker en een oefentherapeut.
SBO de Koppeling heeft als SBO school geen kleutergroepen. Daarom zijn er bij dit onderdeel geen vakken ingevuld.
Het onderwijs op De Koppeling is bedoeld voor leerlingen die een geldige toelaatbaarheidsverklaring hebben van PPO Rotterdam. De Koppeling voert een open toelatingsbeleid omdat de school hiermee invulling kan geven aan waarden als gastvrijheid, respect, tolerantie, acceptatie van en zorg voor de ander. In principe zijn dus alle kinderen die aangewezen zijn op ons onderwijs toelaatbaar, ongeacht hun denominatie. Voorwaarde is dat de kinderen en de ouders de grondslag respecteren en de genoemde uitgangspunten aanvaarden.
Wij kunnen een afgestemd onderwijsaanbod bieden voor kinderen met een leer- en ontwikkelingsachterstand van meer dan twee jaar op verschillende gebieden. Met een intelligentie vanaf 55. Voor leerlingen die een structurele behoefte hebben aan een ortho pedagogische en/of ortho didactische aanpak.
Wij kunnen een afgestemd onderwijsaanbod bieden voor kinderen met een aanhoudende behoefte aan begrenzing. Leerlingen die sociale vaardigheden expliciet moeten leren, toepassen en integreren. Leerlingen die door co morbiditeit een complexe onderwijs behoefte hebben. Leerlingen voelen zich afgewezen, hebben geen zelfvertrouwen, voelen zich niet veilig en zijn onvoldoende weerbaar.
Wij kunnen expliciet, intensief langdurig inzetten op taakgerichtheid, motivatie en taakaanpak. Kinderen en ouders zijn serieuze gesprekspartners in het bespreken van resultaten en het opstellen van plannen.
Wij werken intensief samen met de ouders / verzorgers van onze leerlingen. Indien nodig betrekken wij schoolmaatschappelijk werk, de logopediste, de oefentherapeut of het wijkteam.
Wij werken samen met de basisscholen in Pendrecht, we stemmen waar nodig af. Er is een actieve deelname aan kinderfaculteit Pendrecht, na schooltijd kunnen kinderen kosteloos deelnemen aan sportieve, educatieve en culturele activiteiten.