Basisschool de Esch

Lage Filterweg 4 3063 SJ Rotterdam

  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op obs de Esch gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling.

Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen. Wij zetten hierbij nadrukkelijk in op de beïnvloedbare onderwijsfactoren: didactisch- en pedagogisch handelen, leertijd, leerstofaanbod, klassenmanagement en schoolklimaat.  

Resultaten en eindtoets
Op onze school maken we sinds het schooljaar 2022/2023 gebruik van de IEP eindtoets. Hiervoor maakten we gebruik van de eindtoets van CITO.  Wij kijken bij de eindtoets naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het hogere streefniveau (S).

Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste score met de ambitie van onze school, de signaleringswaarden van de inspectie en ons gemiddelde van de afgelopen 3 jaar. Na het analyseren van deze gegevens bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren. In de bijlage vindt u onze scores op de referentieniveaus en de analyse hiervan. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De toetsresultaten zijn onderdeel van het leerlingvolgsysteem. 2x per jaar worden deze landelijke (IEP) toetsen afgenomen en de resultaten met de leerkrachten, zowel individueel, als in groepsverband besproken. We reflecteren hiermee ons eigen onderwijsaanbod en bekijken of de leerlingen op deze toetsen dezelfde resultaten laat zien als hij/zij afgelopen periode heeft laten zien tijdens de methodegebonden-toetsen of observatiemomenten. 
Op basis van al deze resultaten en input vanuit deze besprekingen wordt vervolg bepaald op school- groep- en individueel niveau. 

De cruciale leerdoelen brengen we in kaart met methode-toetsen of worden tussendoor getoetst door de leerkrachten. Het behalen van de cruciale leerdoelen wordt weggezet in het computersysteem van focus PO. Bij de rapporten krijgen de ouders een uitdraai van de behaalde leerdoelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op OBS De Esch vinden wij het belangrijk om kinderen het juiste advies voor vervolgonderwijs te geven. Hiervoor gebruiken wij niet alleen harde data uit ons leerlingvolgsysteem en tevens ook de eindtoets maar kijken we ook naar de werkhouding, interesses en andere capaciteiten van onze kinderen. We volgen de leerlingen vanaf het moment dat zij op school binnen komen en nemen deze resultaten mee bij ons advies.

De adviezen worden vastgesteld door de leerkrachten van de huidige groep en de vorige groep samen met de intern begeleider en de directie. 

In groep 6 krijgen de ouders in indicatie van de richting, in groep 7 het voorlopig advies en in groep 8 het eindadvies. 

Tot schooljaar 2022-2023 maakten wij gebruik van de Cito eindtoets welke in april 2023 werd afgenomen. U kunt onze resultaten ook mooi in beeld zien op Scholen op de Kaart. In dit schooljaar wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Het afname moment verandert naar de eerste twee weken van februari 2024. Voor meer informatie verwijzen u graag naar onze website of naar scholen op de kaart onderdeel “schooladvies en voorgezet onderwijs” en de website van KoersVO.

Zie voor verdere informatie ons protocol advisering welke te vinden is op onze website. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De leerlingenpopulatie op OBS De Esch is divers. Onze leerlingen komen uit verschillende sociale- en culturele milieus. Dit vraagt om enerzijds een duidelijk standpunt en anderzijds afstemming van de school omtrent de gehanteerde normen en waarden op school. Wij gaan van respect, veiligheid en vertrouwen. Wij zien dat als basis waar vanuit we met kinderen en ouders kunnen bouwen aan de toekomst en de verdere ontwikkeling.

Er heerst een positieve en veilige sfeer binnen de school. Om optimaal te kunnen functioneren en presteren, scheppen we een klimaat waarin leerlingen, ouders en teamleden zich veilig, vrij en gewaardeerd voelen. Sociale veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel. Wij besteden daarom aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en proberen pestgedrag te voorkomen. 

Komend schooljaar zullen we met een nieuw team en een gerenoveerd gebouw extra aandacht besteden aan deze waarden en de gedragsverwachtingen die hierbij horen. Deze gedragsverwachtingen zullen vorm krijgen in aangescherpte schoolregels en klassenregels. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • respect
  • veiligheid
  • vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 heeft de inspectie onze school bezocht. Er heeft een kwaliteitsonderzoek plaats gevonden en wij zijn als team zeer trots op het resultaat.  

Hieronder geeft het bestuur aan op welke wijze het de bevindingen uit het onderzoek betrekt bij de verdere ontwikkeling van de onderwijskwaliteit:

Het onderzoek op een van onze basisscholen de Esch is in een zeer prettige sfeer verlopen. In de voor- gesprekken hebben wij duidelijk kunnen aangeven wat onze koers is voor de komende jaren en hoe wij als bestuur richting geven aan onze kwaliteitscultuur en de samenwerking met de schoolleiders, teams en verschillende betrokkenen. Tijdens de verschillende verificatie-activiteiten heeft de onderwijsinspectie een goed beeld gekregen.

Het feit dat wij precies, tijdens de interne audit en verschillende observaties, dezelfde ontwikkelpunten hebben gezien als de inspectie, is voor ons een bevestiging dat we de juiste koers aan het varen zijn om de Esch nog verder te kunnen doorontwikkelen. Wij zijn trots op de schoolleiding, het team en de begeleiders. Zij hebben de afgelopen periode van obs de Esch een goede school weten te maken. Dit hebben ze bereikt door als een zeer bevlogen team vanuit hoog gestelde doelen intensief met elkaar samen te werken in een professionele leercultuur waar met en van elkaar geleerd wordt. Hierdoor is de school een zeer prettige en veilige plek waar kinderen optimaal tot leren kunnen komen.

Wij zijn heel tevreden met de waardering van de inspectie en kunnen ons volledig vinden in het rapport. De waardering goed op de drie standaarden veiligheid (VS1), visie ambitie en doelen (SKA1) en uitvoering en kwaliteitscultuur (SKA2) is voor ons een impuls om dit hoge niveau vast te houden en verder in te groeien. Wij zullen ons dan ook de komende periode met dezelfde bevlogenheid blijven inzetten om de kwaliteit van het onderwijs op obs de Esch te borgen en verder te versterken.

Terug naar boven