Basisschool de Esch

Lage Filterweg 4 3063 SJ Rotterdam

  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch
  • Schoolfoto van Basisschool de Esch

Het team

Toelichting van de school

Burgerschapsonderwijs?

Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is.

In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming?een vaste?basis?in?ons?dagelijkse onderwijs.? We besteden?elk?moment van de dag aandacht aan?onze sociale?omgang;? met?elkaar spelen en werken,?elkaar helpen en respect hebben voor anderen?en onze omgeving.? We leren onze kinderen over?de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel.?

In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad.

In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. ?

Burgerschap komt op?onze school terug in taal- en rekenlessen, ons?Wereldoriëntatie?en lessen in Kunst, Cultuur en sport.

Schoolbreed zetten we wekelijkse lessen waarin leerlingen inzicht krijgen in hun eigen gedrag en worden de onderlinge relaties in de groepen versterk In onze vaste wekelijkse dramalessen leren onze leerlingen zichzelf kennen en zich in te leven in de ander.

Ieder jaar evalueren we de impact van ons Burgerschapsaanbod met ons jaarplan, de tevredenheidspeiling en ons Leerlingvolgsysteem voor Sociale en Emotionele ontwikkeling. Op leerlingniveau evalueren we dit in de bovenbouw met: Een burgerschapstoets.

Vormingsonderwijs

Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Op verzoek van ouders kunnen (bij voldoende interesse) groepen leerlingen lessen volgen in één specifieke godsdienst of levensovertuiging door vakleerkrachten van GVO en HVO. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen.

Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een Carrousel model aan te bieden met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen. Dit vinden wij beter passend bij de uitgangspunten van Openbaar Onderwijs en de Burgerschapsopdracht van elke school. De ambitie van BOOR is daarom om binnen een aantal jaar alle BOOR scholen hier aan deel te laten nemen.

De volgende levensbeschouwingen kunnen worden aangeboden: Humanistisch vormingsonderwijs, Islamitisch vormingsonderwijs, Protestants vormingsonderwijs, Boeddhistisch vormingsonderwijs, Joods vormingsonderwijs, Katholiek vormingsonderwijs en Hindoeïstisch vormingsonderwijs

Op onze school wordt het Vormingsonderwijs op de volgende manier aangeboden: 

Het onderwijsprogramma Wereldwijzer

* vormingslessen waarbij vakleerkrachten uit diverse levensbeschouwingen gezamenlijke lessenseries verzorgen. De eigen groepsleerkracht is betrokken bij de lessen.

* Wekelijks volgen alle leerlingen uit de groepen 4,5 6,7 en 8 deze lessen, wisselend in blokken bij verschillende vakleerkrachten. Elk blok wordt afgesloten met een gezamenlijke dialoogles, waarin leren van elkaar centraal staat. De school werkt in dit programma samen met de organisaties van HVO en GVOVormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing. Voor dit schooljaar hebben wij de volgende denominaties: Islamitisch vormingsonderwijs, Katholiek vormingsonderwijs en Humanistisch vormingsonderwijs.  Deze wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten. Uw kind volgt onder schooltijd, met een groepje leerlingen deze lessen bij de vakleerkracht.

GVO: Geestelijk Vormend OnderwijsHVO: Humanistisch Vormend Onderwijs.VOS/ABB: Vereniging voor bestuur en management in het Openbaar Onderwijs

Ga voor meer informatie naar de website www.vormingsonderwijs.nl en www.vosabb.nl

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van de leerkracht van uw kind proberen we altijd vervanging te regelen. 

Bij kortdurende afwezigheid  kan een collega binnen de school zijn die de mogelijkheid heeft de groep op te vangen of een externe invalkracht mits deze beschikbaar zijn. Indien dit niet mogelijk is, voegen we klassen samen of verdelen we de kinderen met werk over de andere groepen binnen de school. 

Mocht ook dat niet mogelijk zijn, dan zijn we genoodzaakt de kinderen op te laten halen/thuis te houden. Dit is in uiterste nood en zal zo min mogelijk voorkomen en doen wij altijd in overleg met ouders. 


Bij langdurige afwezigheid heeft het onze voorkeur om een externe invaller te organiseren voor de groep waarin de leerkracht afwezig is.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In onze kleutergroepen werken wij doelgericht aan de brede ontwikkeling van kinderen. Wij werken aan cruciale leerdoelen die wij spelenderwijs in verschillende thema's aanbieden. Een thema staat steeds een aantal weken centraal en alle activiteiten staan in relatie tot dit thema. Het is belangrijk dat dit aansluit bij de belevingswereld van de kinderen. Gedurende de dag bieden wij gerichte activiteiten aan waarbij wij de taal-, reken-, sociaal emotionele, motorische en creatieve ontwikkeling stimuleren. Wij kijken hierbij naar wat een kind kan. een kind wat bepaalde doelen al beheerst krijgt extra verrijking. Een kind wat nog moeite heeft met bepaalde doelen krijgt een extra intensief onderwijsaanbod. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, de helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)
Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht
Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur (uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt). U mag uw kind pas aanmelden vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn.

Vanaf het moment dat u uw kind schriftelijk heeft aangemeld bij ons, hebben wij een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor alle kinderen die zich bij ons aanmelden zorgdragen voor een passende onderwijsplek. Meestal zal onze school de passende plek zijn, als dit niet zo is dan helpen wij u met het vinden van een passende plek voor uw kind op een andere school. Op obs de Esch zitten de klassen vol bij 30 leerlingen. 

Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/

Schoolondersteuningssprofiel
Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning [evt link opnemen naar basisondersteuning https://www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf ] . Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. Zie verder de tip hieronder.

Ontwikkelingsperspectief (OPP)Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt voor rekenen in het boek van groep 5.Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

* binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of
* vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen.In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend.Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO:Mourits van Stapele
De ouderfunctionaris die vanuit PPO aan onze school verbonden is: Jitske Proietti

Heeft u als ouder vragen over passend onderwijs, dan kunt u deze altijd stellen aan de school. Kan de school uw vraag (nog) niet (volledig) beantwoorden, dan kunt u ook terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij blijven onze zorgstructuur jaarlijks evalueren en bijstellen om zo goed mogelijk te kunnen blijven voldoen aan de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op onze school wordt in de kleutergroepen gezorgd voor een doordacht spel- en activiteitenprogramma. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen zodat zij iedere dag opnieuw uitgedaagd worden het beste uit zichzelf te halen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

VVE

Samen met peuterspeelzaal de Vuursteen bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie aan. Dit houdt in dat het programma van de voorschool en in de kleutergroepen op elkaar aansluit. We werken in groep 1/2 met Bosos. De voorschool gebruikt KIJK. Dit zorgt voor een stevige basis en een doorgaande- en ononderbroken leerlijn. De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters.

Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal de Vuursteen naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling, en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem, indien u daar als ouders toestemming voor heeft gegeven. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind.

Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas.Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren (zie ook kopje passend onderwijs) ·

Voorbereiden op groep 3
Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per jaar hebben we diverse thema’s die een periode van een paar weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Groepssamenstellingen.
Ieder schooljaar formeren we nieuwe kleutergroepen. Bij de samenstelling van de groepen zijn we afhankelijk van de instroom (nieuwe kleuters) en de doorstroom (overgang naar groep 2 en 3). Ook bekijken we de onderwijsbehoefte van kinderen. Op basis daarvan besluiten we of gecombineerde groepen 1/2 of een aparte groep 1 en groep 2 formeren. We informeren u hierover bij het bekendmaken van de groepsindeling (welke juf of meester uw kind in het volgende schooljaar krijgt). Dit gebeurt enkele weken voor de zomervakantie.

Het volgen van de ontwikkeling.
We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode BOSOS. Dit doen we gedurende de gehele kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de rapportgesprekken.

Vanaf 1 augustus 2022 mogen wij geen toetsen meer afnemen bij de kleuters. Dat doen we pas vanaf groep 3. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons leerlingadministratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.

Overgang naar groep 3
We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat vóór 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve- maar ook van sociaal-emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen.Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend. De procedure om tot dit besluit te komen hebben wij vastgelegd in het protocol overgang en doublure.

Terug naar boven