De Catamaran

Catullusweg 298 3076 KH Rotterdam

  • Rust en zichtbaarheid
  • Schoolfoto van De Catamaran
  • De Catamaran is een Lekker Fit! school. De Catamaran is Sportiefste basisschool van Nederland geweest!
  • Naast ons schoolplein ligt dit mooie overdekte sportveld. We maken hier regelmatig gebruik van tijdens pauzes en gymlessen.
  • Schoolfoto van De Catamaran

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies maken we als school gebruik van "De negen uitgangspunten" voor een passend schooladvies van BOOR en de "Handreiking schooladvisering" van de rijksoverheid. Hierbij kijken wij zorgvuldig naar de volgende onderdelen van de 'harde en zachte' data.

Harde data:

Leerlingvolgsysteem 'Cito leerling in Beeld'. (Cito toetsen): Hierbij nemen we de vaardigheidsgrafieken als uitgangspunt. Hoe ziet de ontwikkelingslijn er vanaf groep 3 uit? De resultaten van begrijpend lezen en rekenen/wiskunde zijn de beste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs.

Methode toetsen: 

  • Is de leerling in staat het geleerde werk zelfstandig te reproduceren.
  • Kan de leerling binnen de gestelde tijd de toets afronden.
  • Heeft de leerling begeleiding nodig bij het maken van de toetsen.

Zachte data:

Inzet, werkhouding en doorzettingsvermogen:

  • Zet de leerling door als het moeilijk wordt.
  • Kan de leerling zich concentreren op zijn werk of heeft hij/zij hier hulp bij nodig.
  • Is de leerling betrokken bij de instructie.
  • Wat is de kwaliteit van het werk. 
  • Is de leerling snel tevreden of daagt hij/zij zichzelf uit. (Eigenaarschap)

Executieve functies:

Dit zijn onderdelen de 'in de week van' centraal staan en een onderdeel zijn van het leren! Hoe zet de leerling deze in bij zijn/haar leren.

Motivatie:

  • Neemt de leerling zelf initiatief bij het verwerken van de stof. 
  • Wil de leerling dingen zelf doen/leren of heeft het hierbij ondersteuning of sturing nodig.

Sociaal-emotionele ontwikkeling:

  • Hoe zit de leerling in zijn vel. 
  • Eventuele bijzonderheden.
  • Hoe veerkrachtig is de leerling.
  • Hoe is het contact met klasgenoten.

Resultaten en eindtoets

Tot schooljaar 2022-2023 maakten wij gebruik van de centrale eindtoets van Cito. Deze werd in april 2023 werd afgenomen. U kunt onze resultaten ook mooi in beeld zien op Scholen op de Kaart. In schooljaar 2022-2023 was het resultaat op de centrale eindtoets gemiddeld 537,7.

Dit resultaat is maar liefst 2,8 punt hoger dan het landelijk gemiddelde van alle scholen die de Centrale eindtoets gebruiken. 

Naast het gemiddelde eindresultaat kijken wij bij de eindtoets ook naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste resultaten de signaleringswaarden vanuit de inspectie geformuleerd en de percentages passend bij onze schoolweging. Vanuit deze vergelijking bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren.

De huidige resultaten liggen in het schooljaar 2022-2023 boven de signaleringswaarden geformuleerd door de inspectie en ook boven de percentages 1F en 2F/1S passend bij onze schoolweging.

Aan het eind van elk jaar verlaat een aantal leerlingen onze school. Onze huidige uitstroomgegevens van groep 8 kunt u terugvinden op de website van 'Scholen op de kaart'.

In dit schooljaar wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Voor meer informatie verwijzen u graag naar de website van 'Scholen op de kaart' onderdeel schooladvies en voorgezet onderwijs en de website van 'KoersVO'.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Catamaran heeft  de waardering 'goed' van de inspectie gekregen. Binnen een veilige en gestructureerde omgeving werken directie en team in gezamenlijkheid aan continue verbetering van de onderwijskwaliteit. Onderwijskundig leiderschap en een professioneel team zorgen ervoor dat een belangrijk deel van de missie van de school - maximale kansen creëren voor de kinderen - zichtbaar is in de praktijk. Deze aspecten, samen met het brede aanbod en het ondersteunende pedagogische klimaat, zijn de basis voor de waardering goed. Leerlingen zijn positief over de school en voelen zich prettig en gezien. (Bron: onderwijsinspectie)

Terug naar boven