Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op de Globe werken wij met een Grote cyclus dat zijn de niet-methode gebonden toetsen en een kleine cyclus voor de methode gebonden toetsen.
De grote Cyclus bestaat uit: Kwalitatieve data, groepsplan OPP , groepsgesprek, leerkracht handelen.
De kleine cyclus bestaat uit; Evaluatie en analyse van de les en methodegebonden toetsen, logboek, en leerkracht handelen.
De Overstaproute
Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.
Kinderen die uitstromen naar het voortgezet onderwijs krijgen een weloverwogen advies over welke vorm van voortgezet onderwijs het meest passend is. In groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies. Bij het formuleren van het (pre)advies wordt gekeken naar de schoolprestaties, eigen observaties leerkracht, NSCCT, NIO en de doorstroomtoets. In groep 8 wordt de NIO (Nederlands intelligentie onderzoek) afgenomen. De NIO is een klassikaal intelligentieonderzoek die aangeeft wat het kind zou moeten kunnen. Naast de NIO maken de kinderen ook de doorstroomtoets van CITO. De Globe werkt samen met Koers VO (samenwerkingsverband voortgezet onderwijs) om de overstap naar het voortgezet onderwijs op een goede manier mogelijk te maken. Koers VO is verantwoordelijk voor de werkwijze en procedure rondom de overstap van basisschool naar middelbare school in Rotterdam en omgeving.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Voor de sociaal-emotionele vorming van onze leerlingen maken we gebruik van de methode 'PAD’. Werken met deze methode staat twee keer per week expliciet op het rooster, maar eigenlijk gebruiken we de pad methode de hele dag door.
PAD is een preventieprogramma dat klassikaal wordt ingezet. Kinderen leren vaardigheden op vier verschillende gebieden:
Zelfbeeld: Wie ben ik en hoe waardeer ik mijzelf
Zelfcontrole: Hoe ga ik om met heftige emoties?
Emoties: Hoe voel ik mij en hoe voelt de ander zich?
Probleem oplossen Hoe kunnen we op een constructieve wijze een probleem oplossen?
Voor elke groep zijn lessen beschikbaar. Er worden per week twee lessen van 30-45 minuten gegeven. Daarnaast is er dagelijks tijd voor de verwerking van het geleerde. De lessen bestaan uit gevarieerde werkvormen.
Buiten de pad- methode gebruikt de school ook in alle groepen het time-out systeem.
Groene kaart: De knijpers van de kinderen beginnen elke dag op deze kaart. Hier blijven met je knijper betekent dat dat het kind steeds weer kiest voor het juiste gedrag. Dat is dus al een compliment waard!Time Out 1: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper van het kind op Time Out 1. Soms geef je direct een Time Out; bij flinke overschrijding van de regels. Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk.
Time Out 2: Bij weer 3 waarschuwingen (bv. Ten aanzien van werkhouding) zet je de knijper van het kind op Time Out 2. Soms eerder (zie boven). Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk.
Time Out 3: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper van het kind op Time Out 3. Soms eerder (zie boven). Het kind zit zijn leeftijd in minuten apart, zonder werk. Je belt de ouders van het kind en geeft een brief mee. Hier is een standaardbrief voor aanwezig.
Verwijdering uit de klas: Bij 3 waarschuwingen zet je de knijper op verwijdering uit de klas. Dit kan bij een flinke overtreding ook direct. Het kind gaat een uur de klas uit met werk. Ouders worden gebeld, het kind krijgt een brief mee naar huis en blijft een half uur na. Hier is een standaardbrief voor aanwezig.
Het zonnetje van de dag: Elke dag kun je één of meer kinderen in het zonnetje zetten, wanneer zij iets heel goeds doen of het goed kunnen gebruiken. Zij krijgen deze dag wat extra positieve aandacht, staan “in het zonnetje”.Burgerschapsonderwijs
Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is.
In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming?een vaste?basis?in?ons?dagelijkse onderwijs.? We besteden?elk?moment van de dag aandacht aan?onze sociale?omgang;? met?elkaar spelen en werken,?elkaar helpen en respect hebben voor anderen?en onze omgeving.? We leren onze kinderen over?de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel.?
In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze leerlingenraad.
In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar.
Burgerschap komt op?onze school terug in taal- en rekenlessen, ons?Wereldoriëntatie?en lessen in Kunst, Cultuur en sport.
Vormingsonderwijs
Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Op verzoek van ouders kunnen (bij voldoende interesse) groepen leerlingen lessen volgen in één specifieke godsdienst of levensovertuiging door vakleerkrachten van GVO en HVO. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen.
Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een Carrousel model aan te bieden met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen. Dit vinden wij beter passend bij de uitgangspunten van Openbaar Onderwijs en de Burgerschapsopdracht van elke school. De ambitie van BOOR is daarom om binnen een aantal jaar alle BOOR scholen hier aan deel te laten nemen.
De volgende levensbeschouwingen kunnen worden aangeboden: Humanistisch vormingsonderwijs, Islamitisch vormingsonderwijs, Protestants vormingsonderwijs, Boeddhistisch vormingsonderwijs, Joods vormingsonderwijs, Katholiek vormingsonderwijs en Hindoeïstisch vormingsonderwijs.
Op onze school wordt het Vormingsonderwijs op de volgende manier aangeboden:
Vormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing
Deze wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van diverse levensbeschouwelijke richtingen. Uw kind volgt onder schooltijd, met een groepje leerlingen deze lessen bij de vakleerkracht.
Als de ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben kan de school deze lessen aanvragen bij de organisaties die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt.
Op maandag 15 april hebben we op De Globe, locatie Den Hertigstraat twee inspecteurs van het onderwijs op bezoek gehad. Een heel belangrijk bezoek omdat zij de kwaliteit van ons onderwijs beoordelen. Er zijn 3 mogelijkheden: zeer zwak, zwak en voldoende. De Globe heeft het beste oordeel gekregen namelijk VOLDOENDE.
Ook kunnen de inspecteurs voor losse onderdelen van de school een 'goed' geven. Ook dat hebben wij gekregen. En zelfs op 3 onderdelen. Namelijk:
• OP2 (Zicht op ontwikkeling): GOED
• OP3 (Pedagogisch-didactisch handelen): GOED
• SKA2 (Uitvoering en kwaliteitscultuur): GOED
OP2 en OP3 gaat over het onderwijs in de klassen (bijvoorbeeld hoe geven de leerkrachten les).SKA2 gaat over de uitvoering van de kwaliteitscultuur (bijvoorbeeld de ambities van de school).Wij zijn super trots op alle juffen en meesters die er samen met de kinderen voor gezorgd hebben dat we dit resultaat hebben behaald!
De schoolgids is te downloaden op www.obsdeglobe.nl