Jacob Maris

Jacob Marisplein 9 3055 BK Rotterdam

  • Schoolfoto van Jacob Maris
  • Schoolfoto van Jacob Maris
  • Schoolfoto van Jacob Maris
  • Schoolfoto van Jacob Maris
  • Schoolfoto van Jacob Maris

Het team

Toelichting van de school

Gekwalificeerd personeel

Stichting BOOR stelt alles in het werk om dagelijks gekwalificeerd, betrokken en enthousiaste leerkrachten voor de klas te hebben. Er wordt volop geïnvesteerd in ontwikkeling van nieuwe leerkrachten door middel van de inzet van diverse opleiding – en ontwikkelingsmogelijkheden. Wil je hier meer over lezen kijk dan op www.boorbestuur.nl.

De leeftijdsverdeling van het personeel laat zien dat het team van de Jacob Maris evenwichtig is opgebouwd. Er werken startende, ervaren en zeer ervaren teamleden op school. 

Alle medewerkers van de Montessorischool Jacob Maris zijn speciaal opgeleid om montessorionderwijs te geven, volgen de montessoriopleiding of zijn bereid deze opleiding te gaan volgen.

Vormingsonderwijs
Bij wet is het zo geregeld dat in elke openbare basisschool vormingsonderwijs, lessen over geloof en levensovertuiging, worden gegeven. Op verzoek van ouder(s)/verzorger(s) kunnen (bij voldoende interesse) groepen leerlingen lessen volgen in één specifieke godsdienst of levensovertuiging door vakleerkrachten van GVO en HVO. Vormingsonderwijs laat zien wat geloof of levensovertuiging voor mensen kan betekenen.

Ons bestuur (Stichting BOOR) heeft met GVO/ HVO en VOS/ABB een convenant afgesloten om deze lessen via een Carrousel model aan te bieden met het Onderwijsprogramma Wereldwijzer. Door het samenwerken van de vakleerkrachten kunnen alle leerlingen kennis maken met de 7 grote godsdiensten en levensovertuigingen: Zo verbreden ze samen hun blik op de wereld, leren ze open staan voor andere overtuigingen, met begrip en respect voor elkaar en leren ze hun eigen overtuiging en achtergrond beter kennen. Dit vinden wij beter passend bij de uitgangspunten van Openbaar Onderwijs en de Burgerschapsopdracht van elke school. De ambitie van BOOR is daarom om binnen een aantal jaar alle BOOR scholen hier aan deel te laten nemen. Dit schooljaar wordt er nog niet via het Carrousel model HVO aangeboden. 

De volgende levensbeschouwingen kunnen worden aangeboden: Humanistisch vormingsonderwijs, Islamitisch vormingsonderwijs, Protestants vormingsonderwijs, Boeddhistisch vormingsonderwijs, Joods vormingsonderwijs, Katholiek vormingsonderwijs en Hindoeïstisch vormingsonderwijs.

Op onze school wordt het Vormingsonderwijs op de volgende manier aangeboden:

Vormingslessen vanuit een specifieke levensbeschouwing

  • Deze wekelijkse lessen van drie kwartier worden verzorgd door bevoegde vakleerkrachten van diverse levensbeschouwelijke richtingen.
  • Uw kind volgt onder schooltijd, met een groepje leerlingen deze lessen bij de vakleerkracht.
  • Als de ouders van zeven of meer leerlingen interesse hebben kan de school deze lessen aanvragen bij de organisaties die het vormingsonderwijs op de openbare basisscholen verzorgt.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Verlof wordt waar mogelijk intern opgevangen. Dit kan door collega's die parttime werken uitbreiding te geven. Bij kortdurend verlof kunnen collega's wisselen van dag of wordt onderwijsondersteunend personeel ingezet.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Heterogene groepen

Iedere klas bestaat uit twee leerjaren, met één of twee vaste leerkrachten. Er zijn twee onderbouwgroepen (groep 1/2), twee middenbouwgroepen (groep 3/4), twee tussenbouwgroepen (groep 5/6) en twee bovenbouwgroepen (groep 7/8).

Vanaf groep 3 krijgen alle leerlingen wekelijks les van een vakleerkracht bewegingsonderwijs.

Minerva

Op de Jacob Maris werken we met Minerva voor leerlingen waarvan blijkt dat ze meer kunnen en behoefte hebben aan uitdaging. In de klas krijgen de leerlingen lesstof en materialen aangeboden die hen uitdaagt en past bij de onderwijsbehoefte van de leerling. Deze extra lesstof doet meer dan gemiddeld een beroep op samenwerken, onderzoeken plannen, creatief denken en handelen en motivatie.

Cultuureducatie op de Jacob Maris

Door middel van cultuureducatie maken kinderen kennis met kunstzinnige en culturele aspecten in hun leefwereld. Het gaat om kennismaken met dié aspecten van cultuur waarmee mensen in de loop van de tijd vorm en betekenis hebben gegeven aan hun bestaan. Het gaat bij cultuureducatie ook om het verwerven van kennis van de hedendaagse kunstzinnige en culturele diversiteit. Dit vindt zowel op school plaats, als via regelmatige interactie met de wereld buiten de school. Kinderen leren zich aan de hand van cultuureducatie open te stellen: ze kijken naar schilderijen en beelden, ze luisteren naar muziek, ze genieten van taal en beweging.
Cultuureducatie is er ook op gericht bij te dragen aan de waardering van leerlingen voor culturele en kunstzinnige uitingen in hun leefomgeving. Ze leren daarnaast zichzelf uiten met aan het kunstzinnige domein ontleende middelen:
• ze leren de beeldende mogelijkheden van diverse materialen onderzoeken aan de hand van de aspecten kleur, vorm, ruimte, textuur en compositie;
• ze maken tekeningen en ruimtelijke werkstukken;
• ze leren liedjes en leren ritme-instrumenten te gebruiken als ondersteuning bij het zingen;
• ze spelen en bewegen.

Burgerschapsonderwijs?

Iedere BOOR-school is een burgerschapsacademie. Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in regio Rotterdam. Openbare scholen zijn kleine samenlevingen op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is.

In onze openbare school heeft burgerschaps- vorming? een vaste basis in ons dagelijkse onderwijs.?We besteden elk moment van de dag aandacht aan onze sociale omgang;?met elkaar spelen en werken, elkaar helpen en respect hebben voor anderen en onze omgeving. We leren onze kinderen over de wereld, onze maatschappij en de natuur en hoe een positieve bijdrage hieraan te leveren. Onze leraren zijn hierin een rolmodel. In onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school. Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen.

In onze school gebruiken we het middel van de dialoog om leerlingen te stimuleren met elkaar in gesprek te gaan en zich te verdiepen in elkaars achtergronden. In een open en veilig klasklimaat. Zo helpen we verschillen te overbruggen en ontstaat er begrip. Niet naast elkaar, maar met elkaar. Burgerschap komt op onze school terug in Kosmisch onderwijs: taal- en rekenlessen, ons Wereldoriëntatie en lessen in Kunst, Cultuur en sport. 

Daarnaast werken wij met de methode Kwink voor het sociaal emotioneel leren en burgerschap.

Verkeerseducatie School op SEEF
SCHOOL op SEEF helpt leerlingen van basisscholen om zich veilig en verantwoord te gedragen in het verkeer. Het programma bevat allerlei soorten lessen: van leerzame filmpjes tot uitdagende verkeersplaten, en van uitleg in de klas tot speelse oefeningen in de praktijk. Het geeft de (verkeers)leerkracht alle hulpmiddelen om met verkeersveiligheid aan de slag te gaan. Maar de school kan het niet alleen. Daarom maakt SCHOOL op SEEF het voor scholen veel gemakkelijker om de handen ineen te slaan met ouders en de gemeente. Samen bekijken ze de routes in de buurt, de verkeerslessen op school en de kennis en het gedrag van de leerlingen. Een nuttig én vrolijk leerproces, waar niet alleen de school, maar de hele omgeving veiliger van wordt.

Digitale leermiddelen, internet en thuisonderwijs

Digitale leermiddelen

Bij ons onderwijs leren de kinderen ook met digitale leermiddelen op de computer. Hiervoor maken we gebruik van leermiddelen die horen bij onze methoden en van aanvullend materiaal. Al ons digitaal leermateriaal voldoet aan de standaarden die we hebben afgesproken in Nederland en zijn in lijn met geldende wet- en regelgeving. Gegevens van kinderen zijn hierdoor veilig. (let op: check op alleen leermateriaal gebruiken dat valt binnen de Nederlandse wetgeving), eventueel hiernaar verwijzen https://www.privacyconvenant.nl/

Internet

Bij onze school hebben de kinderen toegang tot internet. Niet alle informatie die ongeschikt is voor kinderen, wordt weggefilterd. Dit is een bewuste keuze. In ons onderwijs besteden we aandacht aan mediawijsheid, zodat kinderen leren hier mee om te gaan. Bij vragen bespreek het met de groepsleerkracht.

Thuisonderwijs

Wanneer een kind langere tijd niet op school kan komen, kan in bepaalde gevallen een kind thuis werken aan schoolopdrachten. Met name in de bovenbouw kan de leerling in zijn eigen tempo ook thuis verder werken. Dit kan zowel op papier als via de computer. Als thuis geen computer aanwezig is, is het vaak mogelijk om een er een te lenen van school. Neem hiervoor contact op met de groepsleerkracht van uw kind. Ook heeft u een internetverbinding nodig.

Thuisonderwijs is geen vervanging van onderwijs in de klas en wordt alleen in bijzondere gevallen verzorgd.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Op onze school willen we de leertijd effectief besteden, omdat we beseffen dat leertijd een belangrijke factor is voor het leren van onze leerlingen. We proberen daarom verlies van leertijd te voorkomen. Ook willen we ze voldoende leertijd plannen, zodat de leerlingen zich het leerstofaanbod eigen kunnen maken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De voorbereide omgeving: De inrichting van het lokaal moet de kinderen prikkelen tot leren. De materialen moeten goed zichtbaar en overzichtelijk in de lokalen opgesteld staan. Naast de verplichte vakken rekenen en taal, hebben de kinderen de vrijheid om werkjes te kiezen en eigenaarschap te tonen. In de vrije werkkeuze momenten is 'Vrijheid in gebondenheid' essentieel. 
De gevoelige periode: Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, ze willen graag iets leren. In een bepaalde periode in de ontwikkeling is een kind erg gevoelig om iets specifieks te leren, dit gaat op dat moment makkelijk, terwijl het later veel moeilijker zou kunnen gaan. De leerkracht volgt de ontwikkeling en grijpt zo nodig in.
Het Montessorimateriaal: Voor iedere ontwikkelingsfase is er montessorimateriaal, dat in stapjes wordt opgebouwd in moeilijkheid. Kinderen kunnen, al werkend met het materiaal, zelfstandig en handelend tot ontdekkingen komen. Vaak is het materiaal zelfcorrigerend. Kinderen kunnen hierdoor zonder de leerkracht fouten ontdekken en tot oplossingen komen.
Het leerlingvolgsysteem: De groepsleerkracht volgt het kind door observeren en registreren. De vorderingen van ieder kind worden geregistreerd. Er worden twee keer per jaar toetsen per leerjaar (groep 3 t/m 8) afgenomen. De toetsen worden digitaal geregistreerd en staan vermeld op de toetskalender. Het kind wordt niet alleen cognitief, maar ook sociaal-emotioneel gevolgd. Hiervoor vult de leerkracht een sociaal-emotioneel volgsysteem in.
Een veilig klimaat: De school is een leefgemeenschap, waarin kinderen zich persoonlijk kunnen ontwikkelen tot een harmonisch mens. Iedereen heeft respect voor elkaar, ongeacht uiterlijk, geloof, leeftijd of geslacht en er is een basis van vertrouwen.
Contacten met ouder(s)/verzorger(s): We vinden een goed contact met ouder(s)/verzorger(s) erg belangrijk. Ouder(s)/verzorger(s) en school zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. We werken met de pedagogische driehoek (ouder - school - kind).

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, dan helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)
Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht
Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur (uiterlijk 10 weken voordat het kind vier jaar wordt). U mag uw kind pas aanmelden vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van eerste keuze zijn.

Vanaf het moment dat u uw kind schriftelijk heeft aangemeld bij ons, hebben wij een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor alle kinderen die zich bij ons aanmelden zorgdragen voor een passende onderwijsplek. Meestal zal onze school de passende plek zijn, als dit niet zo is dan helpen wij u met het vinden van een passende plek voor uw kind op een andere school.

Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd: https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/

Wanneer kunt u uw kind niet bij ons aanmelden
Om uw kind goed te kunnen begeleiden is de groepsgrootte vastgesteld vanaf leerjaar 3 op 28 leerlingen in een klas.

Schoolondersteuningssprofiel
Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning: https://www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen de extra ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. 

Ontwikkelingsperspectief (OPP)Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt voor rekenen in het boek van groep 5.Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

  • binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of
  • vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en eventueel bij te stellen.
In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO: Glenda van Deutekom 

De ouderfunctionaris die vanuit PPO aan onze school verbonden is: Selma Bektas

Heeft u als ouder vragen over passend onderwijs, dan kunt u deze altijd stellen aan de school. Kan de school uw vraag (nog) niet (volledig) beantwoorden, dan kunt u ook terecht bij het Ouder- en Jeugdsteunpunt van PPO Rotterdam: https://pporotterdam.nl/ouder-jeugd-steunpunt/

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de toekomst willen we een specialist Jonge Kind toevoegen aan ons team van specialisten. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze school heeft geen aanbod voor leerlingen van 0 tot 4 jaar.

Jonge kind (groep 1 & 2)

Onderwijs aan het jonge kind heeft onze aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen vanuit de visie van Maria Montessori. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. We werken met de leerlijnen van Bosos en deze worden in betekenisvolle activiteiten en thema’s weggezet. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld. Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters.

Een aantal interventies zullen schooljaar 2022-2023 aangepakt worden:
Pedagogisch handelen: door middel van collegiale consultaties versterken wij ons pedagogisch klimaat. 
Didactisch handelen: wij stemmen ons onderwijs af op de capaciteiten van onze leerlingen.  
Groepsruimte: kind- en kind-oudergesprekken verder intensiveren.
Ouderbetrokkenheid: een brug slaan in de montessoriopvoeding.

Kinderen bij ons op school komen van verschillende peuterspeelzalen. We werken in ieder geval samen met peuterspeelzaal/zalen in onze wijk Hillegersberg.

Overdracht vanuit de peuterspeelzaal

Als uw kind de overstap maakt van een peuterspeelzaal naar de basisschool, dan zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen, indien u daarvoor toestemming hebt gegeven, van hen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders bij de intake heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodig heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker.

Het aanbod

In de kleutergroepen werken we met thema’s. Er staan 5 thema’s per jaar centraal. De leerlingen werken spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving aan het thema. Er wordt thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Terug naar boven