Privacy en leerlinggegevens
De gegevens die over leerlingen gaan noemen we persoonsgegevens. Wij verwerken als school persoonsgegevens van uw kind om onze verplichtingen als onderwijsinstelling te kunnen nakomen en onderwijs te kunnen geven. Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens is beperkt tot de informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs. De gegevens worden daarnaast beveiligd opgeslagen en de toegang tot deze gegevens is beperkt. Zo kunnen alleen personen die daartoe gemachtigd zijn bij de gegevens.
Wij verwerken persoonsgegevens om, onder andere, uw kind in te schrijven als leerling, om het leertraject bij te houden of bij inschrijving van uw kind op en andere school. Daarnaast wisselen we gegevens uit met andere partijen zoals DUO, de gemeente of leveranciers van (digitaal) lesmateriaal. Deze gegevens worden alleen gedeeld met andere organisaties als ouders/verzorgers daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet. Wij verwerken de gegevens van uw kind altijd op basis van de zes grondslagen binnen de AVG.
Ouders/verzorgers hebben met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens een aantal rechten. Zo hebben ouders/verzorgers het recht op inzage, recht op rectificatie, recht op gegevenswissing, recht op beperking van de verwerking en recht op overdraagbaarheid. Een verzoek met betrekking tot deze rechten kunt u richten aan de schoolleider/directeur.
Bij sommige gegevensverwerkingen van uw kind vragen wij u om toestemming. Bijvoorbeeld voor het gebruik van foto- en videomateriaal en het delen van uw contactgegevens met andere ouders. U hebt te allen tijde het recht om deze toestemming te wijzigen. U kunt dit kenbaar maken via een e-mail aan de schoolleider/directeur.
De school vraagt ouders nadrukkelijk om terughoudend te zijn met het maken van beeldmateriaal binnen de school. Het is voor ouders en leerlingen niet toegestaan om beeldmateriaal dat gemaakt is in of rondom de school waarop anderen herkenbaar zijn, te delen via sociale media of te gebruiken voor commerciële doeleinden. Bij vragen kunt u terecht bij de schoolleider/directeur.
In onze privacyverklaring, te vinden op de website van BOOR bestuur onder kopje beleid, leest u meer over de gegevens die wij verwerken, hoe lang wij ze bewaren en op welke manier deze worden beveiligd.
Voor direct contact met onze Functionaris Gegevensbescherming kunt u zich richten tot fg@stichtingboor.nl
Informatie voor ouders over gebruik van persoonsgegevens Leerling Volg Systeem (LVS) voor Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
Het verbeteren van het onderwijs van onze school en wetenschappelijk onderzoek
De persoonsgegevens uit het leerlingvolgsysteem zijn belangrijk om het onderwijs van onze school te verbeteren en voor onze gesprekken met bijvoorbeeld de Inspectie van het Onderwijs. Sommige van deze gegevens zijn ook belangrijk voor wetenschappelijk onderzoek. Vooral de resultaten van taal- en rekentoetsen kunnen hiervoor belangrijk zijn. Door de resultaten van taal- en rekentoetsen te analyseren weten we wat de ontwikkeling van onze leerlingen is en hoe goed onze school het doet. Dit is belangrijk, omdat dit ons helpt om het onderwijs op onze school beter te maken, maar ook om het onderwijs in heel Nederland te helpen verbeteren.
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs
De school gaat de resultaten van de taal- en rekentoetsen sturen aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (www.cbs.nl), zodat het gebruikt kan worden voor onderzoek naar de ontwikkeling van onze leerlingen. Voor de koppeling bij het CBS is het nodig dat er ook identificerende gegevens van uw kind worden meegeleverd.
- Het gaat hier om het burgerservicenummer, onderwijsnummer, geslacht, geboortedatum, volledige naam, postcode en huisnummer. Het CBS gebruikt deze identificerende gegevens alleen voor de koppeling aan onderwijsdata van het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (www.nationaalcohortonderzoek.nl).
- Na koppeling worden deze identificerende gegevens vernietigd. Het CBS zorgt ervoor dat deze onderwijsdata in een veilige omgeving worden opgeslagen. Daarnaast zorgt het CBS ervoor dat leerlingen nooit herkenbaar zijn voor andere mensen. Onderzoekers zien dus nooit om wie het gaat.
Wat betekent dit?
- De onderzoekers kunnen nooit een leerling of school herkennen.
- Wij ontvangen twee keer per jaar een rapport over de ontwikkeling van onze eigen leerlingen.
- Wij kunnen in deze rapporten ook nooit leerlingen herkennen.
- In openbare publicaties zullen leerlingen of scholen nooit te herkennen zijn.
- De verwerking van persoonsgegevens vindt alleen plaats binnen de beveiligde omgeving van het CBS, volgens de wettelijke regels en de strenge regels van het CBS.
- Het CBS doet dit ook voor alle andere statistieken die zij maakt.
Bezwaar tegen het delen van de gegevens van uw kind?
Scholen mogen gegevens over taal en rekenen aan het CBS sturen zonder dat de school hiervoor uw toestemming moeten vragen.
Waarom mag dat?
- Deze identificerende persoonsgegevens gegevens worden niet beschouwd worden als ‘bijzondere’ persoonsgegevens (zoals bijvoorbeeld gegevens over de fysieke en mentale gezondheid wel bijzondere gegevens zijn.
- Scholen hebben volgens de onderwijswetgeving de plicht om hun onderwijs te verbeteren.
- Ze mogen de daarvoor verzamelde niet-bijzondere persoonsgegevens delen met het CBS voor wetenschappelijk onderzoek en statistische doeleinden.
Bezwaar
- Wanneer u bezwaar heeft tegen het delen van de identificerende persoonsgegevens, kunt u dat schriftelijk melden bij de directie van de school.
De school zorgt er dan voor dat de gegevens van uw kind niet aan het CBS gestuurd worden.
Hoe wordt er bij BOOR omgegaan met Onderwijsgeld - Verdeling van middelen
Onze school maakt deel uit van Stichting BOOR. Een Stichting met ongeveer 75 scholen. De bekostiging vanuit de overheid (ministerie van OCW) vindt plaats per school. Het bestuur van onze stichting heeft als beleid dat alle scholen de beschikking hebben over de middelen die door OCW voor de school zijn beschikt.
Vanuit deze middelen moeten echter ook BOOR Services en de bovenschoolse activiteiten betaald worden. BOOR Services verzorgt onder andere voor de gehele organisatie de salarisadministratie, werving- en selectie van nieuwe leerkrachten, ICT-diensten, de financiële administratie, verantwoording richting OCW, gemeente en andere subsidieverstrekkers, het regelen van onderhoud aan de schoolgebouwen, ondersteuning bij onderwijskwaliteit en juridische vraagstukken. De bovenschoolse activiteiten betreffen de salarislasten van de bovenschoolse directie, personeelslasten die in verband met de wet op de privacy niet per school geadministreerd mogen worden, opleidingstrajecten voor de gehele sector en overige kosten voor de gehele sector.
Om de kosten van deze diensten te dekken, dragen alle scholen een percentage van de totale baten per school af. De hoogte van dit bedrag is bij elke schoolbegroting zichtbaar. De afdracht wordt zo laag mogelijk gehouden, zodat het onderwijsgeld zoveel mogelijk wordt besteed aan het onderwijsproces.
RI&E
Voor alle organisaties met personeel in dienst is het opstellen van een RI&E verplicht. RI&E staat voor ‘risico inventarisatie & evaluatie’. Deze verplichting staat in de Arbowet. Het vormt de basis van een veilige school waar verantwoord kan worden gewerkt met het oog op risico’s en veiligheid. Het maken van RI&E gebeurt aan de hand van een aantal vaste stappen:
De eerste stap is het uitvoeren van de inventarisatie. Scholen van BOOR gebruiken er de applicatie Arbomeester voor om te onderzoeken of er risico’s op de school bestaan. Dit onderzoek resulteert in een lijst met daarop risico’s verschillend van klein tot groot. Het kan gaan om zaken aan een gebouw (bijvoorbeeld over de vluchtwegen of de ventilatie) of om het welzijn van het personeel (bijvoorbeeld over de ervaren werkdruk of veiligheid)
Daarna vindt er een evaluatie van alle risico’s plaats. Vastgesteld wordt hoe groot is een risico is en wat er de mogelijke gevolgen er van zijn. De lijst met risico’s wordt daarna gerangschikt op basis van belangrijkheid. Dit gebeurt door maken van een plan van aanpak. In het plan van aanpak wordt per risico beschreven welke maatregelen worden getroffen om het risico te beperken en wie hiervoor verantwoordelijk is. Op school is dat meestal de preventiefunctionaris, samen met de directie. Vastgesteld wordt wat er meteen moet worden aangepakt, wat voortdurende aandacht nodig heeft en wat kan er later kan. Een deskundige van de arbodienst Perspectief toetst via een grote steekproef de kwaliteit van de plannen van aanpak en voorziet ze van commentaar. Een plan van aanpak is een levend document dat als nodig bijgesteld wordt. Er kunnen immers nieuwe risico’s ontstaan of risico verdwijnen. Na een aantal jaar begint de cyclus opnieuw met een nieuwe RI&E. Als er grote veranderingen op de school zijn, bijvoorbeeld bij een verhuizing wordt RI&E op dat moment vernieuwd.
Sponsoring en giften
Soms willen ouders, bedrijven of anderen de school sponsoren of een gift geven. Onze school houdt zich aan de regels die zijn opgenomen in het Convenant “Scholen voor primair en voortgezet onderwijs en sponsoring” 2020-2022. Dit houdt onder andere in dat het voor iedereen duidelijk moet zijn dat er sponsoring is. Ook moet onze mr instemmen met de sponsoring. De sponsoring moet verenigbaar zijn met de pedagogische en onderwijskundige taak en doelstelling van onze school èn in overeenstemming zijn met de goede smaak en het fatsoen.
Onze school is onderdeel van stichting BOOR. Stichting BOOR is een algemeen nut beogende instelling (ANBI). Dit houdt in dat er fiscale voordelen verbonden kunnen zijn aan een gift aan de school.