Openbare Daltonschool Overschie

Abtsweg 77 3042 GA Rotterdam

Ons prachtige schoolgebouw. Zowel aan de binnen als buitenkant flink opgefrist!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Toelichting van de school:

De Openbare Daltonschool Overschie staat bij DUO bekend als een grote basisschool van bijna 500 leerlingen. Dit zijn echter gegevens gebaseerd op de samenwerking met basisschool Park16 Hoven, die hetzelfde brinnummer (samenwerkingsschool) gebruiken. Basisschool Park 16Hoven staat echter in een wijk met een uitsluitend hoog opgeleide populatie. andere schoolweging)

De locatie van de Openbare Daltonschool Overschie gelegen aan de Abtsweg telt 197 (1-10-2020) leerlingen die als schoolweging 34,85Hieronder volgt een uiteenzetting van de resultaten van de eindtoets van bovengenoemde locatie aan de Abtsweg met de gecorrigeerde eindscore. Omdat we op locatie Abtsweg zowel reguliere leerlingen hebben als leerlingen met een toelaatbaarheidsvaerklaring voor het SBO halen we deze scores uit elkaar.

  • Totale schoolscore:  524,3
  • ? Reguliere groep 8: 530 (16 leerlingen )?
  • Groep 8 TLV/SBO: 514 (8 leerlingen)
  • In schooljaar 2020-2021 heeft 1 leerling van groep 8 (sbo) niet deelgenomen aan de CITO eindtoets. 1 Leerling kan op basis van cognitieve capaciteiten uit de eindtoetsscore ontheven worden, het gaat om leerlingnummer 1.

TLV eindtoets

De normering van de opbrengsten van de TLV groep zijn vanuit het inspectiekader nog niet duidelijk. Alle leerlingen van de TLV groep hebben het advies gehaald wat als verwachte uitstroombestemming op het OPP stond aangegeven. Eén leerling heeft zelfs hoger gehaald. De CITO adviezen sluiten aan bij de gegeven adviezen. Er is geen schoolweging voor leerlingen met een TLV voor het SBO. Vanuit Stichting BOOR is een overleg georganiseerd waarbij SBO directeuren, CED groep en OK aanwezig zijn. Hier is de vraag gesteld hoe om te gaan met de eindtoetsen voor het SBO. Duidelijk is geworden dat zij niet meetellen voor de totale score van de groep 8 leerlingen. Voor het SBO is de norm dat minimaal 75% de verwachte uitstroombestemming zoals geduid in het OPP behaald moet worden. Dit is op Openbare Daltonschool Overschie voor 100% van de leerlingen behaald.  

Eindtoets reguliere groepen

Bij de reguliere groepen zien we dat we de vakgebieden op 1F niveau bij lezen en taal bijna behalen, voor rekenen wordt dit doel behaald. 2F/1S wordt bij alle vakgebieden nog net niet behaald. Bij lezen zal het onderdeel “samenvatten” meer aandacht moeten krijgen. Ook bij de andere groepen valt het op dat de strategie “samenvatten” extra aandacht behoeft. Bij taalverzorging valt de interpunctie op met een zwakke score en bij rekenen is er aandacht nodig voor de onderdelen meten en meetkunde en verbanden. Deze onderdelen zullen expliciet worden verwerkt in het aanbod volgend schooljaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden op school enerzijds signalerend gebruikt ten dienste van de ontwikkeling van de leerlingen. Door middel van de LOVS CITO midden toetsen, wordt de ontwikkeling gevolgd en leerlingen gesignaleerd die een afwijkende groei laten zien. 

Daarnaast worden de tussen resultaten gebruikt om de kwaliteit van ons onderwijs te meten. In het jaarplan staan doelstellingen geformuleerd in en de groepsplannen staan tussen doelen beschreven. Door middel van zowel schoolbrede als individuele analyses, evalueren we de tussen liggende periodes en reflecteren we op ons didactisch en pedagogisch handelen en aanbod.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De schoolgegevens zijn gegevens uit de combinatie van Daltonschool Overschie en Park 16Hoven.

De gegevens zijn daardoor op geen enkele manier representatief voor de onafhankelijke locaties.

Voor beide scholen geldt een eigen waarderingskader.

Wel mag gezegd worden dat beide scholen eindopbrengsten hebben die van de school verwacht mogen worden.

Kinderen stromen uit binnen de mogelijkheden die er zijn en naar de verwachtingen die wij van hen mogen hebben.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op Openbare Daltonschool Overschie krijgen de leerlingen regulier onderwijs. De school bepaalt wat er geleerd moet worden en in welk tijdsbestek dat dient te gebeuren. Wij hebben hetzelfde doel als iedere andere school:zorgen dat uw kind goed voorbereid wordt op de toekomst!Dit betekent dat elke leerling een optimale voorbereiding op het vervolgonderwijs en de verdere toekomst krijgt.

Daltononderwijs is investeren in kinderen. Wat heeft de individuele leerling nodig om te leren lezen, schrijven, rekenen, een werkstuk te maken, of sociaal vaardiger te worden? Dit is het uitgangspunt van dalton. De leerkrachten onderzoeken voortdurend wat leerlingen nodig hebben om verder te komen in hun ontwikkeling. Er worden mogelijkheden gecreëerd, waarbinnen de leerlingen zich kunnen ontplooien. Die specifieke mogelijkheden worden onze leerlingen aangeboden in de vorm van uitdaging en onderwijs op maat. De leerkracht gaat hierbij uit, van het eigen vermogen van de leerling. Ieder kind leert en ontwikkelt zich per slot van rekening op een eigen manier.

Leerlingen die meer aan kunnen dan de basisstof, worden geprikkeld door aanvullende, uitdagende opdrachten. Bijvoorbeeld in de vorm van een werkstuk, of verrijkende leerstof. Leerlingen die de basisstof nog niet beheersen, krijgen binnen de klas meer instructie en begeleiding. Eventueel passen we de leerstof aan, door de hoeveelheid werk aan te passen, of krijgt de betreffende leerling een eigen leerlijn met daarbij behorende leerstof.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • zelfstandigheid
  • samenwerken
  • verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De getoonde rapporten zijn van 2008. Het rapport van 2013 moet nog gepubliceerd worden.

Uit dit rapport:

De inspectie heeft het afgelopen jaar onze school bezocht en ons wederom een basisarrangement toegekend.
"Ondanks alle verschuivingen in de wijk en door de verhuizing van de locaties en de daarbij horendede populatie verandering hebben jullie het voor elkaar gekregen de resultaten te waarborgen. Hiervoor mijn complimenten.

De zorg steekt duidelijk, overzichtelijk en haalbaar in elkaar en ik neem deze mee als voorbeeld voor andere scholen.

Laat ook naar buiten weten wat jullie allemaal doen om dit te bereiken. Wees trots.!"

Terug naar boven