De Margriet

Nolensstraat 44 3039 PV Rotterdam

Schoolfoto van De Margriet

Het team

Toelichting van de school

Team
Het team van Daltonschool De Margriet is uniek. Uniek door de diversiteit van het team. Zo hebben wij binnen de school een groot aantal meesters rondlopen. Van de kleuters tot aan groep 8 en van conciërge tot directeur. Daarnaast hebben we een team van jong tot oud. Ook hebben we een aantal zij- instromers die bij ons in dienst zijn en/of worden opgeleid. Stichting BOOR stelt alles in het werk om dagelijks gekwalificeerd, betrokken en enthousiaste leerkrachten voor de klas te hebben. Er wordt volop geïnvesteerd in ontwikkeling van nieuwe leerkrachten door middel van de inzet van diverse opleiding – en ontwikkelingsmogelijkheden. Wil je hier meer over lezen kijk dan op www.boorbestuur.nl.

Stagiaires
Wij zijn een erkende Boss-opleidingsschool. Boss staat voor: Beter Opleiden in Samenhang en Synergie. Per schooljaar leiden wij zo'n 15 studenten op in samenwerking met de Pabo van Hogeschool Rotterdam. Onze leerkrachten zijn allen opgeleid om een stagiaire de juiste begeleiding te geven. Hierbij staat de context van de school centraal. Niet het curriculum van de Pabo, maar de context van de leerwerkplek is richtinggevend voor het leren van de student.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht ziek is, krijgt de groep les van een ambulante collega als deze beschikbaar is. Is er geen andere leerkracht beschikbaar, dan worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen in het gebouw. Op de dagen dat de leerlingen verdeeld zijn, maken zij werk vanuit het programma van hun eigen groep en draaien deels ook mee met het programma van de betreffende verdeelgroep. 

In geval van calamiteit (bijvoorbeeld: meerdere zieke leerkrachten en geen invallers beschikbaar) kunnen wij genoodzaakt zijn de kinderen extra vrijaf te geven. U wordt hiervan via de mail op de hoogte gebracht. Indien u absoluut geen opvang heeft voor uw kind dan zoeken wij gezamenlijk naar een passende oplossing.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groep 3 tot en met 8:kennisvakken en methoden

Voor het onderwijs aan de kinderen maken wij zowel gebruik van methodes die voor het basisonderwijs beschikbaar zijn, als van zelf ontwikkelde lessen.
Bij de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van de volgende lesmethoden:

Lezen - Lijn3
Begrijpend lezen - Nieuwsbegrip
Technisch Lezen - Jacques Hoek (groep 4 t/m 8)
Taal - Staal
Spelling - Staal
Rekenen - Pluspunt
Wereldoriëntatie - Blink de wereld
Engels - National Geographic Learning (vanaf groep 6)
Schrijven - Klinkers
Sova / burgerschap - Kwink

Burgerschapsonderwijs

Onze school is een burgerschapsacademie. Wij leiden kinderen op tot de burgers van morgen. Geen betere plek in Nederland om op te groeien tot een wereldburger dan in de regio Rotterdam. Onze school is een kleine samenleving op zichzelf; een samensmelting van persoonlijkheden, opvattingen en levensovertuigingen, waar we ernaar streven dat diversiteit - in de breedste zin van het woord - zichtbaar en vanzelfsprekend is.

Het burgerschapsonderwijs op De Margriet is gebouwd om drie kernwaarden:

  • de basiswaarden van de democratische rechtstaat
  • sociale en maatschappelijke competenties
  • kennis over en respect voor verschillen in identiteit, godsdienst, levensovertuiging, afkomst, politieke overtuiging, gender, geslacht, seksuele oriëntatie, handicap, kortom: diversiteit in de breedste zin van het woord.

Onze school heeft vanwege haar Daltonconcept met de kernwaarden (samenwerking, zelfstandigheid, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit en reflectie) al veel burgerschap in haar curriculum (Zie hiervoor ook ons Daltonboek, te vinden op onze website).

Op onze school besteden we actief aandacht aan democratische vaardigheden en stimuleren we om mee te doen in de maatschappij. Leerlingen kunnen hiermee oefenen op school. Zij mogen invloed uitoefenen op beslissingen in de eigen school en leren initiatief en verantwoordelijkheid te nemen, zoals in onze Kinderraad.

Ieder jaar evalueren we de impact van ons burgerschapsaanbod aan de hand van ons jaarplan, de jaarlijkse tevredenheidspeiling in de groepen 6 t/m 8 en via ons leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling (Hart en Handen).

Bewegingsonderwijs

Tijdens de lessen bewegingsonderwijs op Daltonschool de Margriet worden verschillende sporten en bewegingssituaties aangeboden. Het doel hiervan is dat de kinderen met zo veel mogelijk verschillende sporten en bewegingssituaties kennis maken. Het bewegingsonderwijs op Daltonschool de Margriet is er ook op gericht om bevordering en ontwikkeling van bewegingsgedrag te verwezenlijken. Enkele voorbeelden van de sporten en bewegingssituaties die aangeboden worden tijdens de lessen bewegingsonderwijs zijn: atletiek, turnen, stoeispelen, voetbal, slagbal, basketbal, trefbal en hockey.

Muziek

Ieder Kind een Instrument (IKEI) is een muziekproject van SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam). Op onze school hebben we dit muziekproject voor de groepen 1 t/m 8. De kinderen krijgen hierdoor de kans hun talent voor muziek te ontdekken en verder te ontwikkelen. In de groepen 5 en 6 leren de kinderen een instrument te bespelen. In de andere groepen zijn er muziek- en zanglessen. In de lessen wordt gewerkt aan het creërend vermogen, presenteren en de sociale vaardigheden.

Daarnaast bestaat er op onze school, onder de bezielende leiding van onze muziekdocente, ook een schoolband en schoolkoor.

Engels

Op De Margriet hebben wij een 'versterkt Engels'- aanbod. Dit houdt in dat kinderen vanaf groep 6 Engelse les krijgen. Volgens de wet is een aanbod Engels verplicht vanaf groep 7. De lessen Engels worden gegeven door een vakdocent Engels.

Dans
Alle groepen krijgen in een schooljaar voor een periode van 6 weken, elke week een dansles aangeboden. Deze lessen worden gegeven door studenten van de CODARTS in Rotterdam. Tijdens de laatste les is er vaak een voorstelling voor ouders, u ontvangt daarvoor een uitnodiging.

Beeldende vorming/techniek
In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen om de week 1,5u les van een docent beeldende vorming/techniek.


Schoolreis, werkweek en kamp
Aan het eind van het schooljaar wordt voor de groepen 1 t/m 6 een eendaagse schoolreis georganiseerd. Want wat is er leuker dan met de hele klas een dag op stap te gaan. De bestemming varieert per groep.

Groep 7 gaat op werkweek. Een werkweek is niet in de eerste plaats een schoolreis. Het is en blijft een uitje, maar naast het sociale aspect wordt een bepaald onderwerp uitgediept. Er wordt dagelijks aan een bepaald programma gewerkt en er worden excursies gemaakt. Gezien de hoge kosten van zo'n week vragen wij een extra bijdrage.

Groep 8 gaat op kamp, naast het sociale aspect en het cognitieve aspect staat ook zelfredzaamheid in een hoog vaandel. Op kamp verzorgen de leerlingen alles zelf. Van tent opzetten tot eten koken etc. Zeer leerzaam en altijd een groot succes! Ook voor het kamp vragen wij een extra bijdrage van u om de hoge kosten te drukken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs
Elk kind heeft recht op goed onderwijs; ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. We willen dat zo veel mogelijk kinderen naar een gewone school in de buurt kunnen gaan. Zo hebben kinderen de meeste kansen om te kunnen meedoen in de samenleving en hebben ze de beste kansen op het vervolgonderwijs. Met ingang van 1 augustus 2014 hebben alle schoolbesturen een zorgplicht. De school moet voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Als dit niet (meer) lukt op de eigen school, dan helpt de school u om een andere passende onderwijsplek te vinden.

Samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs (PPO)
Om dit mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam steeds beter samen. Zij zijn onderdeel van het samenwerkingsverband Primair Passend Onderwijs Rotterdam (PPO). Binnen dit samenwerkingsverband organiseren de scholen uit heel Rotterdam het onderwijs en eventueel de extra ondersteuning voor uw kind zo goed mogelijk. Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Aanmelding, informatie en zorgplicht
Ouders dienen hun kind op tijd aan te melden bij de school van hun eerste voorkeur. U mag uw kind pas aanmelden vanaf het moment dat uw kind 3 jaar is: doe dit het liefst zo snel mogelijk na de derde verjaardag van uw kind en uiterlijk 10 weken voordat uw kind vier jaar wordt. Wanneer u uw kind op een school aanmeldt en duidelijk is dat hij/zij extra ondersteuning nodig heeft dan bent u als ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit heet informatieplicht. Heeft u uw kind op meerdere scholen aangemeld? Dan willen wij graag weten of wij uw school van eerste voorkeur zijn. De aanmelding kan pas in behandeling genomen worden als wij de school van uw eerste keuze zijn.

Vanaf het moment dat u uw kind schriftelijk heeft aangemeld bij ons, hebben wij een zorgplicht. Dit betekent dat wij voor alle kinderen die zich bij ons aanmelden zorgdragen voor een passende onderwijsplek. Meestal zal onze school de passende plek zijn, als dit niet zo is dan helpen wij u met het vinden van een passende plek voor uw kind op een andere school.

Na aanmelding onderzoekt de school of ze in de onderwijsbehoeften van uw kind kan voorzien. De school heeft 6 weken om over de aanmelding een besluit te nemen en kan deze termijn met maximaal 4 weken verlengen door dit schriftelijk aan u kenbaar te maken. De conclusie kan zijn dat wij uw kind geen passend onderwijs kunnen bieden. In dat geval gaan we samen met u, de schoolcontactpersoon of ouderfunctionaris van het samenwerkingsverband op zoek naar een andere passende school in de omgeving. Op deze website staat een filmpje waarin dit heel duidelijk wordt uitgelegd:
https://www.pporotterdam.nl/voor-ouders/werkwijze/zorgplicht/

Schoolondersteuningssprofiel
Wanneer uw kind bij ons op school wordt ingeschreven, bieden wij uw kind een passende onderwijsplek. Alle scholen in Rotterdam bieden dezelfde basisondersteuning: www.pporotterdam.nl/wp-content/uploads/2020/10/uitwerking-basisondersteuning-april-2016-update-maart-2020.pdf]

Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. Ons schoolondersteuningsprofiel is voor ouder(s)/verzorger(s) in te zien op de website en via www.scholenopdekaart.nl


Ontwikkelingsperspectief (OPP)

Als we tijdens de schoolloopbaan van uw kind extra ondersteuning bij het samenwerkingsverband gaan aanvragen dan wordt er een ontwikkelingsperspectief (OPP) gemaakt. Dit is ook het geval als uw kind voor een vak een eigen leerlijn heeft. Bijvoorbeeld: een groep 6 kind werkt bijvoorbeeld voor rekenen in het boek van groep 5.Het ontwikkelingsperspectief wordt opgesteld:

- binnen zes weken na de inschrijving of na definitieve plaatsing van de leerling of
- vanaf het moment dat er wordt gestart met de extra ondersteuning.

In het OPP stellen we met elkaar een aantal doelen vast en voeren we tenminste 1 keer per jaar een ‘op overeenstemmingsgericht overleg’ om het plan te evalueren en bij te stellen.

In het OPP worden in ieder geval de belemmerende en bevorderende factoren en het te verwachten uitstroomniveau (het niveau van het vervolgonderwijs) opgenomen. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van uw kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Vanzelfsprekend wordt u daar als ouder bij betrokken en heeft de school de verplichting om hier met u overeenstemming over te vinden. Het ontwikkelingsperspectief wordt pas vastgesteld nadat u heeft ingestemd en het uitvoeringsplan (het handelingsdeel) heeft ondertekend. Indien het OPP bijgesteld wordt, wordt het opnieuw door ouders ondertekend.

De schoolcontactpersoon die aan onze school verbonden is vanuit PPO:Saskia Zozmann
De ouderfunctionaris die vanuit PPO aan onze school verbonden is: Germaine de Neef

Voor meer informatie over het samenwerkingsverband: https://www.pporotterdam.nl/

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Het komend jaar willen we komen tot een eenduidiger, transparante en effectieve zorgstructuur waarbinnen wij de samenwerking met PPO verder willen optimaliseren. Daarnaast worden in schooljaar 2023-2024 specialisten aangesteld en opgeleid op de vakgebieden taal, rekenen en gedrag. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling.

Gemiddeld zitten de kinderen in hun kleuterperiode van hun vierde tot hun zesde jaar bij elkaar in één groep. In deze periode doorlopen de kinderen verschillende ontwikkelingsfases. Tijdens de ontwikkeling van uw kind in de onderbouw, bieden wij onderwijs aan op maat. Hierbij staat het welbevinden centraal. Van belang is dat een kind zich veilig voelt op school. Een fundament dat nodig is om vanuit deze basis zich te kunnen ontwikkelen. Kinderen ontwikkelen zich op hun eigen tempo. De één maakt een vliegende start, de ander heeft wat meer tijd nodig. De ontwikkelingssprongen die kinderen maken zijn heel verschillend. We werken met de leerdoelen van ParnasSys en deze worden in betekenisvolle activiteiten en thema's weggezet. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.

Aan het einde van een schooljaar verlaten de oudste kleuters de groep en de jongste blijven. De groep wordt weer aangevuld met nieuwe jongste kleuters. Hiervoor hebben we gekozen, omdat kinderen vooral van elkaar leren. Het spelend leren staat centraal. Door het doen en zelf ontdekken ontwikkelen de kinderen zich op allerlei gebieden (emotioneel, sociaal, motorisch en cognitief).

Overdracht vanuit de peuterspeelzaal

Kinderen bij ons op school komen van verschillende peuterspeelzalen of kinderdagverblijven of soms geen een van beide. Wij werken in ieder geval samen met peuterspeelzaal De Kindertuin van onze partner KindeRdam.

Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal De Kindertuin naar onze school, zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen, indien u daar toestemming voor hebt gegeven, van hen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het obeservatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders bij de intake met ons heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodig heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker.

Thematisch werken

In de onderbouw werken wij vanuit het ontwikkelingsgericht onderwijs (OGO). Het thematisch werken komt ook terug in het ontwikkelingsgericht onderwijs. Er wordt een periode gewerkt aan een thema binnen de groep. Samen met de kinderen wordt het thema vormgegeven, zodat de kinderen sterk betrokken zijn en de activiteiten betekenis hebben of krijgen. De thema's sluiten aan bij de leefwereld, kennis, vaardigheden en leerbehoefte van de kinderen. Hierbij staat het welbevinden van de kinderen centraal. De hoeken, taken, grote en kleine kringactiviteiten staan zo veel mogelijk in het teken van het desbetreffende thema.

Rijke speelleeromgeving

Kleuters hebben een rijke speelleeromgeving nodig, die hen prikkelt in hun nieuwsgierigheid en uitdaagt met rijk spelmateriaal. Onze uitgangspunten over spelend leren zijn o.a.:

  • veilig voelen is een voorwaarde
  • rijke speelleeromgeving (diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten)
  • tijd voor spelen
  • spel verrijken
  • tijd nemen voor observeren
  • nieuwsgierigheid prikkelen
  • ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit
  • leren in kleine groepjes
  • ruimte om samen te werken
  • mogelijkheden voor onderzoeken en experimenteren

Doordat kinderen in hun spelactiviteiten actief zijn en aan de wereld deelnemen, leren ze veel. Ze breiden onder andere hun taalvaardigheid uit en worden sociaal vaardiger.

Het volgen van de ontwikkeling

We volgen de kinderen in hun ontwikkeling met behulp van de observatie- en registratiemethode ParnasSys-leerlijnen. Dit doen we twee keer gedurende de kleuterperiode en bespreken we met u tijdens de verwachtingsgesprekken aan het begin van groep 2 en tijdens de rapportgesprekken voor zowel de jongste als oudste kleuters in het voorjaar. Naast het gebruik van het observatiesysteem observeren we ook door de dag heen en noteren we opvallende zaken/aandachtspunten in ons leerlingadministratiesysteem. We volgen hiermee nauwgezet hoe de ontwikkeling van uw kind verloopt en kunnen ons aanbod hierop afstemmen.

Overgang naar groep 3

We gaan er in eerste instantie vanuit dat een kind dat voor 1 januari in groep 1 begint, doorstroomt naar groep 2 en uiteindelijk naar groep 3. We bekijken per individueel kind of het aan het einde van groep 2 ook daadwerkelijk toe is aan de overgang naar groep 3. Dit is niet alleen afhankelijk van cognitieve maar ook van sociaal-emotionele factoren. Voor een enkele kleuter is het beter de kleuterperiode met een jaar te verlengen.

Natuurlijk zijn de gesprekken met u als ouder voorafgaand aan dit besluit van groot belang. We komen graag met u tot een afgewogen besluit. Mocht het door een verschil van inzicht niet lukken om samen tot een besluit te komen, dan is het advies van de school bindend.

Terug naar boven