Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de onderbouwgroepen wordt door de leerlingen veel zelfstandig gewerkt. De instructies worden veelal aan kleine groepen leerlingen gegeven.
In groep 3 wordt er thematisch gewerkt waarbij taal, lezen en wereldoriëntatie in elkaar overlopen. Zodoende staan er geen aparte uren wereldoriëntatie en begrijpend lezen voor groep 3 op het rooster.
Alle tijden zijn indicatief. Op groep- of leerlingniveau kan sprake zijn van kleine aanpassingen op basis van behaalde resultaten. Soms is er meer tijd nodig voor een bepaald vak voor een groep of leerling. Door af te wijken realiseren wij passend onderwijs waar nodig.
Dagelijks hebben leerlingen een half uur grote pauze en een kwartier kleine pauze. Deze pauzes zijn belangrijk om te ontspannen en met elkaar te spelen. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren hoe je met elkaar buiten speelt en hoe je ruzies oplost. Wij zien de pauzes dan ook als een belangrijk onderdeel van ons onderwijsaanbod. .
De uren van begrijpend lezen overlappen met de uren voor wereldoriëntatie. Regelmatig wordt er gewerkt met de Close Reading aanpak binnen de vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur.
Levensbeschouwelijk onderwijs vindt alleen plaats indien er genoeg aanmeldingen zijn. Jaarlijks wordt dit geïnventariseerd door middel van een brief welke uw kind meekrijgt.
Leerlingen vanuit de volgende doelgroepen kunnen bij ons terecht.
- Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS)
- Leerlingen met lichte gedragsproblematieken
- Leerlingen met concentratieproblemen
- Leerlingen met dyslexie
- Meer- en hoogbegaafde leerlingen
- Leerlingen met ADHD
- Leerlingen met autisme
- Leerlingen met hechtingsproblematieken
Bovenstaande problematieken dienen enkelvoudig te zijn. Meervoudige problematieken vragen een andere manier van zorg en specialisme die binnen onze school niet aanwezig zijn. De veiligheid van leerlingen en leerkrachten mag op geen enkele manier in gevaar komen.
Voor meer informatie is ons volledige schoolondersteuningsplan beschikbaar. Deze ligt ter inzage bij de balie of is opvraagbaar via info@obs-finlandia.nl.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Als team richten wij ons op woordenschat, woordbegrip en leesbegrip. We weten dat de Nederlandse taal een moeilijke taal is voor veel leerlingen. De Nederlandse taal spreken is ontzettend belangrijk voor de ontwikkelingen van leerlingen binnen allerlei vakken.
De samenwerking met de Vroeg en Voorschoolse educatie is heel erg belangrijk. Door samen te werken kunnen we kinderen al vroeg laten wennen aan samen spelen, uitbreiden van de woordenschat, naar "school" gaan. Het feit dat ouders en kinderen zeer welkom zijn, om samen te leren blijkt wel uit het gegeven dat we ook een ukkie groep hebben waar vaders en moeders samen met hun nog heel jonge kind naar toe kunnen om met elkaar het spelen te ontdekken.
We werken nauw samen met peuterspeelzaal de Finnies. We doen beide mee met het project van de Erasmus universiteit en de Hogeschool Rotterdam, rond "Thuis in taal". Hierbij worden leerkrachten, ouders en kinderen ondersteund in het stimuleren van de taalontwikkeling.