OBS Kasteel Spangen

Nicolaas Beetsstraat 4 3027 AR Rotterdam

  • Een reguliere basisschool in de prachtige wijk Spangen Rotterdam met geweldige kinderen en ouders!
  • Wij stimuleren kinderen om hun zwemdiploma te halen!
  • Vanaf de kleuterklas bieden wij uitdagend onderwijs.
  • Onze ouders zijn welkom op school bij de inloopochtenden. Wij zijn trots op deze betrokkenheid!
  • Wij stimuleren een brede ontwikkeling van kinderen, door bijvoorbeeld naar de schooltuin te gaan.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Ontwikkeling van leerlingen

Ontwikkeling van de leerlingen ‘schoolse vakken’, leerlingvolgsysteem, CiTO- en IEP-Eindtoets. Van alle leerlingen houden wij nauwkeurig hun ontwikkeling bij. Hiervoor nemen wij een aantal keren per jaar toetsen af voor de basisvakken zoals taal en rekenen. Met name de Cito-toetsen van spelling, technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en wiskunde geven ons informatie over de ontwikkeling van het niveau van het kind. Hiermee kunnen wij ons onderwijs beter afstemmen op de individuele leerling

De toetsuitslagen worden in het team en met de Intern Begeleider bestudeerd en besproken. Ze worden gebruikt als uitgangspunt voor verder lesgeven. De resultaten van de CiTO-toetsen in de groepen 6 en 7 geven een goede voorspelling voor de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. De leerkrachten volgen de leerlingen nauwkeurig in hun reken-, taal- en lees-ontwikkeling en bekijken dagelijks of ze de lesstof begrepen hebben.

Leerlingen die de nieuwe leerstof snel begrijpen kunnen met minder instructie en minder oefening toe. Zij krijgen in de vrijgekomen tijd wat moeilijker opdrachten. Leerlingen die de leerstof niet zo snel begrijpen krijgen een wat langere uitleg en oefenen samen met de leerkracht de leerstof zodat ook zij aan het einde van de les het doel van de les hebben bereikt.

Na ieder afgerond blok/thema krijgen de kinderen een (methode gebonden) toets, waaruit blijkt of de leerling de leerstof beheerst of dat extra oefening of uitleg nodig is. In het rapport van uw kind vindt u de aangeboden lesdoelen van de afgelopen periode, waarbij aangegeven is of de leerling de doelen behaald heeft of nog niet. Hierbij geven wij geen cijfers op het rapport. De resultaten van de CiTO-toetsen worden in grafieken en niveaus weergegeven zodat u ook goed de ontwikkeling van uw kind kunt zien, daarbij krijgt u uitleg tijdens het rapportgesprek als u dat wenst. Wij nodigen u uit voor: een kennismakingsgesprek en drie rapportgesprekken.

Ontwikkeling van leerlingen, o.a. sociaal emotioneel, leerlingvolgsysteemNaast de CiTO-toetsen voor de cognitieve vakken volgen we de leerlingen ook in hun sociaal- emotionele ontwikkeling. Daarvoor maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem KINDBEGRIP. Zo kunnen we nauwgezet volgen of een kind op dit gebied zich goed ontwikkelt of dat er hulp nodig is. De resultaten van alle toetsen zetten wij in ons digitale administratiesysteem ParnasSys. We kunnen met grafieken en tabellen niet alleen de ontwikkeling van een leerling goed zichtbaar maken, maar ook de resultaten van een groep en van de hele school. De sociaal- emotionele ontwikkeling van onze leerlingen bespreken wij ook regelmatig in de groepsbesprekingen met de Intern begeleider. In de kleutergroepen worden de leerlingen met behulp van de registratie van het programma Mijn Kleuterklas geobserveerd.

Dit is dezelfde werkwijze zoals we die bij de peuters gebruiken. Met de methode Mijn Kleuterklas kunnen we kinderen volgen op alle peuter- en kleuter- eigen ontwikkelingsgebieden. Deze registraties worden ieder half jaar gemaakt wanneer de kleuter 4,5, 5, 5,5 en 6 jaar oud is. U krijgt tijdens de rapportperiode ook een rapport aangeboden over de lesdoelen van uw kind voor de kleuters. Aan het eind van groep 2 meten we of de kleuter aan het leesprogramma in groep 3 kan beginnen. Sommige kleuters hebben een extra kleuterverlenging nodig, u hoort dat ruim op tijd. Vanaf groep 3 werken de kinderen met de methodes voor taal, lezen, rekenen en andere vakken. 

IEP-Eindtoets

Op Kasteel Spangen nemen wij in groep 8 de doorstroomtoets van IEP af. Sinds schooljaar 2014-2015 is een eindtoets verplicht voor alle leerlingen van groep 8 in het reguliere basisonderwijs. De IEP-Eindtoets van Bureau ICE is door het ministerie van OCW goedgekeurd. IEP staat voor ICE Eindevaluatie Primair onderwijs. De IEP-Eindtoets is bedoeld om te kijken waar een leerling staat: dit gebeurt zo eerlijk mogelijk. De eindtoets meet de verplichte vaardigheden lezen, taalverzorging en rekenen aan het einde van groep 8. Zo wordt inzicht verkregen in het referentieniveau van de leerling (1F, 2F en 1S). Door de prestaties van uw kind te meten langs een onafhankelijke meetlat en niet ten opzichte van zijn medeleerlingen, kan goed in kaart worden gebracht wat de persoonlijke ontwikkeling van uw kind is.

www.toets.nl/basisonderwijs/iep-eindtoets

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Bij het opstellen en onderbouwen van het schooladvies maken we als school gebruik van “De negen uitgangspunten” voor een passend schooladvies van BOOR en de “Handreiking schooladvisering” van de rijksoverheid. Hierbij kijken wij zorgvuldig naar de volgende onderdelen van de harde data en zachte data:

Harde data: Leerlingvolgsysteem (Cito toetsen): Hierbij nemen we de vaardigheidsgrafieken als uitgangspunt. Hoe ziet de ontwikkelingslijn er vanaf groep 4 uit? De resultaten van begrijpend lezen en rekenen/wiskunde zijn de beste voorspellers voor succes in het voortgezet onderwijs.

- Methode toetsen: Is de leerling in staat het geleerde werk zelfstandig te reproduceren? Kan de leerling binnen de gestelde tijd de toets afronden? Heeft de leerling begeleiding nodig bij het maken van de toetsen?

Zachte data: Inzet, werkhouding en doorzettingsvermogen: Zet de leerling door als het moeilijk wordt? Kan de leerling zich concentreren op zijn werk? Of heeft hij/zij hier hulp bij nodig? Is de leerling betrokken bij de instructie? Wat is de kwaliteit van het werk. Is de leerling snel tevreden of daagt hij/zij zichzelf uit? (Eigenaarschap)

- Executieve functies: Hiervoor gebruiken wij de metafoor van de boot, waarbij vaardigheden als plannen, reflecteren en zelfstandig werken centraal staan.
- Motivatie: Neemt de leerling zelf initiatief bij het verwerken van de stof? Wil de leerling dingen zelf doen/leren of heeft het hierbij ondersteuning of sturing nodig?
- Sociaal-emotionele ontwikkeling: Hoe zit de leerling in zijn vel? Zijn er bijzonderheden? Hoe veerkrachtig is de leerling? Hoe is het contact met klasgenoten?

Resultaten en doorstroomtoets
Tot schooljaar 2022-2023 maakten wij gebruik van naam eindtoets welke in april 2023 werd afgenomen. U kunt onze resultaten ook mooi in beeld zien op Scholen op de Kaart. Naast het gemiddelde eindresultaat kijken wij bij de eindtoets ook naar de behaalde percentages op de referentieniveaus. We kijken hierbij naar het fundamentele niveau (F), dat wat elk kind in principe aan het eind van de basisschool moet kunnen halen en het streefniveau (S). Bij de referentieniveaus vergelijken we onze laatste resultaten de signaleringswaarden vanuit de inspectie geformuleerd en de percentages passend bij onze schoolweging. Vanuit deze vergelijking bekijken we hoe we ons onderwijs voor de toekomst kunnen verbeteren. De huidige resultaten liggen in het schooljaar 2022-2023 boven de signaleringswaarden geformuleerd door de inspectie en ook boven de percentages 1F en 2F/1S passend bij onze schoolweging. In dit schooljaar wordt de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Het afname moment verandert naar de eerste twee weken van februari 2024. Voor meer informatie verwijzen u graag naar onze website of naar scholen op de kaart onderdeel “schooladvies en voorgezet onderwijs” en de website van KoersVO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school is veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden. Door een positief contact met leerlingen, ouders en elkaar, speelt ons team daarin een voorbeeldrol. Wij werken met de methode KIVA.

Complimenten werken beter dan straffen! Voor kinderen die toch wat meer moeite hebben met sociale vaardigheden bieden wij hulp via schoolmaatschappelijk werk aan in de vorm van gesprekjes. Wij zijn er van overtuigd dat kinderen vanuit een veilige sociaal emotionele basis zich op alle fronten beter zullen ontwikkelen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Zelfvertrouwen
  • Respect voor elkaar

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven