OBS Kasteel Spangen

Nicolaas Beetsstraat 4 3027 AR Rotterdam

  • Een reguliere basisschool in de prachtige wijk Spangen Rotterdam met geweldige kinderen en ouders!
  • Wij stimuleren kinderen om hun zwemdiploma te halen!
  • Vanaf de kleuterklas bieden wij uitdagend onderwijs.
  • Onze ouders zijn welkom op school bij de inloopochtenden. Wij zijn trots op deze betrokkenheid!
  • Wij stimuleren een brede ontwikkeling van kinderen, door bijvoorbeeld naar de schooltuin te gaan.

Het team

Toelichting van de school

Een leuk en vernieuwend team werkt op Obs Kasteel Spangen elke dag aan de verbetering van onderwijs! Ons team is een prachtige afspiegeling van onze samenleving. Wij hebben collega's die al geruime tijd werkzaam zijn en alle ins- en outs van de school, de wijk en onze kinderen weten. Ook hebben we collega's die hun carrière net starten en leiden wij nieuwe leerkrachten op tot ons mooie beroep. 

Ons team is een mix van allerlei verschillende culturen en achtergronden. Een mix van academisch geschoold personeel en personeel met specialisaties op verschillende gebieden. Nieuwe en oude theorieën en overtuigingen worden gecombineerd tot het beste onderwijs, waar wij met elkaar achter staan. Jong en oud werken met passie, plezier en excellente vaardigheden samen om elke dag het beste onderwijs te bieden voor onze kinderen.

Met trots een kundig, gezellig, gepassioneerd en inspirerend team! 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Op OBS Kasteel Spangen wordt de verlofregeling uit de CAO voor het Primair Onderwijs gehanteerd.

Vervanging wordt verzorgd door eerst intern de organisatie te kijken of er inval voor handen is. Mocht dit niet het geval zijn, dan wordt er via het bestuur Stichting BOOR om inval gevraagd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op Kasteel Spangen wordt er gedifferentieerd les gegeven. Dat betekent dat de lesstof op minstens drie niveaus wordt uitgelegd. Het interactieve onderwijs staat centraal; leerlingen werken samen en overleggen bij elk les.

Het is ook belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen op andere vlakken. Dat is de reden dat er voor de kinderen muzieklessen zijn. De lessen worden door een muziekdocent van de SKVR verzorgd. De lessen in groep 5, 6 en LAN worden voorbereid met het concept IKEI, waarbij de kinderen muziekinstrumenten leren kennen en bespelen. In groep 1 t/m 4 worden liedjes aangeleerd en wordt ritmiek toegepast.  

Bij handvaardigheid komen er lessen als bijvoorbeeld verven, kleien en met kosteloos materiaal werken aan de orde. Kunstobjecten/ schilderijen worden als voorbeeld getoond en besproken door de leerkracht. Er wordt meegedaan aan de Kunstweken, waarbij een kunstenaar centraal staat per leerjaar. Ook worden er technieklessen gegeven in groep 7 en 8 in samenwerking met het Experience College en het STC. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het kleuteronderwijs is opgebouwd uit verschillende thema's, waarbij de kinderen op een spelende manier werken aan de kerndoelen van het onderwijs. Er is een nauwe samenwerking met de peuters, waardoor het peuteronderwijs en kleuteronderwijs goed op elkaar zijn afgestemd. Kleuterjuffen werken samen met onderwijsondersteuners die hulp bieden bij het ontwikkelen van verteltafels en andere uitdagende leeromgevingen voor de kinderen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Leesonderwijs
Lezen krijgt op Kasteel Spangen specifieke aandacht. Onze leerlingen maken kennis met het lezen op zeer uiteenlopende manieren. Naast de reguliere lessen technisch lezen, stimuleren we de kinderen vaker te lezen door gebruik te maken van de klassenbibliotheek en door gebruik te maken van de boeken die via ‘De Bibliotheek op School’ worden aangeboden. Het is belangrijk dat kinderen lezen leuk vinden: ze leren er van, hun woordenschat wordt uitgebreid en ze maken kennis met verschillende invalshoeken. Door veel te lezen verruim je je blik op de wereld! Kinderen tot en met 18 jaar kunnen gratis lid worden van de Openbare Bibliotheek! De dichtstbijzijnde Openbare Bibliotheek voor onze school is gevestigd aan de: Ro¨sener Manzstraat 80, 3026 TV Rotterdam.

Woordenschat
Sinds een reeks van jaren zetten wij ons volledig in om de woordenschat van de kinderen te vergroten. Een grote woordenschat is een voorwaarde voor succes op school, in het voortgezet onderwijs en later in de maatschappij. Met een grote woordenschat kunnen kinderen meedenken, meepraten en meedoen. Wij leren kinderen nieuwe woorden op een speciale manier aan, zodat ze beter onthouden, begrepen en gebruikt kunnen worden. De aanpak van woordenschatonderwijs is verankerd in de taalmethode “Taalactief”. Voor groep 4 t/m 8 wordt het woordenschatonderwijs aangeboden via leesmethode "Atlantis". Groep 1 t/m 3 + LAN-groepen maken gebruik van de woordenschatmethode "Logo3000". Met allerlei activiteiten laten wij de kinderen beleven dat lezen leuk is. 

Rekenen
We willen graag dat kinderen in de dagelijkse praktijk goed kunnen rekenen. Om dat te bereiken is het belangrijk dat peuters en kleuters op het leren van dat rekenen worden voorbereid. De basis voor het eigenlijke leren rekenen wordt (spelenderwijs) in de onderbouw (groep 1 en 2) en ook bij de peuters al gelegd. In de groepen 3 t/m 8 gebruiken we een goede rekenmethode die uitgaat van de nieuwste inzichten over rekenonderwijs. We stellen doelen vast op verschillende niveaus voor halverwege het schooljaar en voor aan het einde van het schooljaar en spreken af hoe we die doelen gaan bereiken. Uitdaging wordt geboden met de methode 'rekentijgers' en meesterwerk van Getal en Ruimte. Rekenen bieden wij aan via de methode Getal en Ruimte Junior. 

Burgerschapsvorming
Goed burgerschap is een voorwaarde om volledig deel te kunnen nemen aan de maatschappij. Goed burgerschap betekent het goed omgaan met elkaar en respect hebben voor anderen (elkaar groeten, met elkaar spelen en samenwerken) en het in acht nemen van normen en waarden binnen onze democratie. In onze openbare school is burgerschapsvorming een onlosmakelijk onderdeel van het dagelijkse onderwijs en de dagelijkse omgang met elkaar. In de lessen begrijpend lezen (Atlantis) en wereldorie¨ntatie (BLINK) leren kinderen over onze wereld, onze maatschappij en de natuur.

Sociaal-emotionele ontwikkeling
Op onze school is veel aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden. Door een positief contact met leerlingen, ouders en elkaar, speelt ons team daarin een voorbeeldrol. Regelmatig krijgen de leerlingen een les volgens de aanpak van KIVA waarin ze bijv. omgangsvormen leren of het begrijpen van (inleven in) een ander. Wij vertellen onze kinderen liever wat ze we`l moeten doen, dan steeds wat ze ni´e´t moeten doen; Complimenten werken beter dan straffen! Voor kinderen die toch wat meer moeite hebben met sociale vaardigheden bieden wij hulp via schoolmaatschappelijk werk aan in de vorm van gesprekjes. Binnen het curriculum van de basisschool is ook aandacht voor seksuele voorlichting structureel opgenomen. Het is belangrijk dat kinderen een normaal beeld over hun eigen lichaam en liefde krijgen. Wij doen dit met respect naar de verschillende culturen en sluiten aan bij wat een kind op een bepaalde leeftijd hoort te weten. Hierbij gaat het om de veranderingen in ons eigen lichaam, niet over het uitvoeren van seksuele handelingen. Wij denken op deze manier, dat we de kinderen beter weerbaar maken, leren “nee” te zeggen en respect te hebben voor het “nee” van een ander. Wij zijn er van overtuigd dat kinderen vanuit een veilige sociaal emotionele basis zich op alle fronten beter zullen ontwikkelen.

Lichamelijke Opvoeding (gym)
Voldoende beweging is belangrijk voor alle leerlingen. Onze vakleerkracht zorgt er voor dat onze kinderen regelmatig en op de goede manier bewegen. Gezond van lichaam en gezond van geest! De groepen 3 t/m 8 hebben 2 maal per week gymles in de nieuwe zaal van Sportcentrum West. De groepen 1 en 2 krijgen bewegingsonderwijs van de vakleerkracht en hun eigen groepsleerkracht in onze eigen speelzaal. Benodigdheden voor gym: korte broek en een shirt met korte mouwen, een waterfles, eventueel gymschoenen en GEEN sieraden dragen. 

De groepsleerkracht en de vakleerkracht volgen nauwlettend de motorische ontwikkeling van onze kleuters. Als daar aanleiding toe is, volgen de leerlingen met de vakleerkracht een speciaal programma voor de motoriek (de manier waarop ze lopen en bewegen). Als dat niet voldoende blijkt, krijgen zij de mogelijkheid (nadat screening uitwijst dat er noodzaak is) om individueel begeleid te worden door de Cesartherapeut. Dit wordt vergoed door de zorgverzekering. De begeleiding door de Cesartherapeut vindt plaats op school.

www.ll-oefentherapie.nl

Enkele malen per jaar nemen we met de kinderen vanaf groep 5 deel aan sportwedstrijden. Die vinden meestal op woensdagmiddag plaats. Aan deze wedstrijden doen verschillende scholen in Rotterdam mee. Met e´e´n of meerdere teams reizen we naar het toernooi ergens in Rotterdam op een binnen of buitenlocatie. De toernooien worden ieder jaar afgesloten met de winnende teams in de FINAL Ahoy. 

www.rotterdam.nl/sportenrecreatie/

Zwemmen
Nederland staat bekend als een ‘waterland’ vanwege de vele kanalen, vaarten, sloten en plassen. Kunnen zwemmen is dan van levensbelang. Zwemles maakt deel uit van wat we op onze school leren. Kan uw kind om medische redenen niet deelnemen aan zwemles, dan vragen wij om een schriftelijke verklaring van de huisarts. Neemt u in dat geval even contact op met de directie. De groepen 5, 6 en LAN krijgen 1x per week zwemles in Sportcentrum West. Het eerste half jaar zal groep 6 een uur zwemles hebben, het tweede half jaar zal groep 5 een uur zwemles hebben. Hiermee wordt de effectieve zwemlestijd vergroot en wordt er minder tijd verloren met het lopen naar het zwembad. Uw kind heeft voor de zwemles nodig: zwemkleding en een handdoek. Het is praktisch uw kind een plastic tas mee te geven om de natte spullen na het zwemmen in te doen. De zwemlessen worden verzorgd door bevoegd personeel van Sportcentrum West. De leerlingen gaan onder begeleiding van de leerkracht en een ouder naar zwemmen. Ons streven is, dat alle kinderen van groep 6 aan het einde van het schooljaar minstens een A-diploma hebben behaald. Lukt het uw kind niet, dan kan het in groep 7 en 8 in aanmerking komen voor extra zwemles

Sportcentrum West
Spaanseweg 2-4
3028 HW Rotterdam
Tel. 010-2 62 09 55
www.rotterdam.nl/sportenrecreatie 

Muziekonderwijs
Wij streven een brede ontwikkeling van onze leerlingen na. Dat betekent dat er naast aandacht voor de basisvakken ook aandacht is voor andere meer creatieve- en sportieve vakken. In nauw overleg met de Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam en het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam wordt op onze school muziekonderwijs aangeboden. Het komende schooljaar werken we weer intensief met beide organisaties samen om het muziekonderwijs structureel in ons onderwijs te verankeren. Dit betekent dat voor de groepen 1 t/m 6 wekelijks een vakleerkracht van de SKVR op school komt om de kinderen muziekles te geven. Groep 4 krijgt de basis van ritme, klank en zingen aangeboden. De leerlingen van de groepen 5 en 6 doen dat via het bestaande project 'Ieder Kind Een Instrument' (IKEI). De verschillende groepen zullen bovendien een bezoek aan een muziekvoorstelling brengen. Kortom; een mooi uitgebreid en uitgebalanceerd programma! Het mag duidelijk zijn dat het ontwikkelen van de muzikale vorming bij kinderen een goede bijdrage levert aan de totale ontwikkeling, ook op de reguliere schoolse vakken! Naast de lessen onder schooltijd worden de leerlingen jaarlijks in de gelegenheid gesteld lid te worden van de wijkmuziekschool. 

www.skvr.nl/ikei

Huiswerk

De kinderen krijgen huiswerk vanaf groep 4. Dit is zorgvuldig opgebouwd en zal niet in grote hoeveelheden zijn. Ons doel van huiswerk is om kinderen een stukje verantwoordelijkheid te laten dragen voor hun schoolwerk buiten de lesuren, maar ook om de kinderen deels voor te bereiden op de hoeveelheid huiswerk die zij op de middelbare school krijgen. De communicatie omtrent huiswerk verloopt via de leerkracht en de kinderen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onderwijs en zorg

U heeft in deze gids al kunnen lezen hoeveel omvattend ons onderwijs is. De vernieuwingen en veranderingen in het onderwijs volgen elkaar ook in rap tempo op. Zo is het gebruikelijk om te spreken over ‘hoe de zorg in het onderwijs is georganiseerd’. De term zorg heeft daarmee een eigen klank gekregen. Wij hechten er aan de zorg voor onze leerlingen toch vooral te zien als de goede zorgen waarmee wij dagelijks onze leerlingen omringen. Uw kind(eren) zijn onder schooltijd o´nze kinderen en daar willen wij uitsluitend het allerbeste voor: het best denkbare onderwijs is dus ook de best denkbare zorg voor alle leerlingen van onze school.

Zorg voor de leerlingen

Wanneer het nodig is, bieden wij op school ‘zorg’ aan kinderen: extra hulp of begeleiding. Als bij de observaties van de kleuters een achterstand wordt bemerkt, kan in overleg met de Intern Begeleider (en met de ouders) extra hulp ingeschakeld worden. Zo krijgen kinderen bijv. extra aandacht of therapie voor achterstanden in de motoriek (beweging) en krijgen sommige kinderen logopedie. Een aantal malen per jaar bespreken de groepsleerkrachten en de Intern Begeleider (IB-er) alle kinderen. Als een probleem niet door ons kan worden opgelost, zal de Intern Begeleider van de school (met toestemming van de ouders) hulp vragen aan deskundigen buiten de school. Soms is tussenkomst van de schoolarts of schoolmaatschappelijk werkster gewenst of komt een deskundige observeren en geeft tips aan de leerkrachten. In een enkel geval komen we samen met de ouders tot de conclusie dat het beter voor het kind is als het naar een school voor speciaal basisonderwijs gaat. 

Passend Onderwijs

Sinds 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Deze wet verplicht iedere school om voor ieder kind dat extra ondersteuning nodig heeft een passende onderwijsplek te vinden. Dit geldt voor kinderen die al op onze school zitten en voor nieuwe kinderen die bij onze school worden aangemeld. Het samenwerkingsverband PPO Rotterdam hoopt met haar brede aanbod aan onderwijsvoorzieningen alle kinderen in Rotterdam passend onderwijs te kunnen bieden. Als blijkt dat uw kind bij ons op school extra ondersteuning nodig heeft of wanneer u uw kind (dat extra ondersteuning nodig heeft) bij onze school aanmeldt, is het van groot belang dat u alle relevante informatie over uw kind met de school deelt. Op die manier vergroten we de kans dat we de juiste passende onderwijssituatie voor uw kind kunnen vinden die ook aansluit bij uw wensen. Als school bekijken we altijd eerst wat we zelf kunnen bieden. In ons schoolondersteuningsprofiel kunt u lezen wat de mogelijkheden zijn. Bij een nieuwe aanmelding zullen wij u binnen 6 weken informeren of toelating mogelijk is. Als er nader onderzoek nodig is, kan deze periode worden verlengd tot 10 weken. Als wij geen mogelijkheden zien om bij ons passend onderwijs te realiseren, zullen wij voor een goede, nieuwe, passende onderwijsplek voor uw kind zorgen. Als u het niet eens bent met een beslissing van onze school, kunt u hulp inroepen bij verschillende instanties: 

- Ons bevoegd gezag (zie klachtenprocedure)
- Het samenwerkingsverband PPO Rotterdam
- De Landelijke geschillencommissie (zie klachtenprocedures)
- De onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl) 

Op onze website kunt u de uitgebreide tekst van PPO Rotterdam en ons schoolondersteuningsprofiel (SOP) inzien. 

Het schoolondersteuningsprofiel van Kasteel Spangen richt zich op taal-spraakproblematiek. Een doel voor de ontwikkeling van basis- en/of extra ondersteuning is: leerkrachtvaardigheden verbeteren in omgaan met en begeleiden van leerlingen met een lichte vorm van taalontwikkelingsstoornissen. Hiertoe zijn leerkrachten geschoold middels een cursus door de Aurisgroep. 

Contactgegevens PPO Rotterdam:
Bezoekadres:
Schiekade 34
3032 AJ Rotterdam 


Postadres: 
Postbus 50529 
3007 JA Rotterdam

Schoolondersteuningsplan 

Met de invoering van passend onderwijs in 2014 is het een wettelijke verplichting voor scholen om een schoolondersteuningsplan op te stellen, conform de inhoudelijke eisen die de onderwijsinspectie stelt. Ons samenwerkingsverband maakt hiervoor gebruik van het online Schoolondersteuningsplan van Perspectief op School. Dit Schoolondersteuningsplan wordt jaarlijks herzien waardoor onze school en Samenwerkingsverband over een actueel overzicht beschikt van onderwijskundige informatie in relatie tot passend onderwijs. Perspectief op School geeft inzicht in de ondersteuning die onze school een leerling kan bieden, in de ambities die wij hebben om ons te ontwikkelen en hoe die ontwikkeling verloopt. Deze ondersteuning is vastgelegd in een schoolrapportage. Voor ouders is er een beknopte ouderrapportage beschikbaar waarin wordt samengevat welke ondersteuning wij uw kind kunnen bieden op onze school. 

Onderwijskundig rapport

Scholen zijn wettelijk verplicht een onderwijskundig rapport (OKR) van de leerlingen op te stellen wanneer een kind de school verlaat. In dit rapport zijn, naast algemene gegevens, ook gegevens opgenomen over de leervorderingen en het gedrag van de leerling. Als u wilt, kunt u uw zienswijze in het OKR invullen. De nieuwe school (andere basisschool of het voortgezet onderwijs) zal dit rapport opvragen wanneer uw kind van school verandert. Wanneer een nieuwe leerling die op een andere school heeft gezeten bij ons wordt aangemeld, zullen wij bij de vorige school ook een onderwijskundig rapport aanvragen. Zo kunnen wij met ons onderwijs goed aansluiten op het niveau van de nieuwe leerling.

Schoolmaatschappelijk werk

Er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor een kind minder goed presteert op school of achter blijft in zijn of haar ontwikkeling, bijvoorbeeld problemen binnen het gezin zoals ruzies, echtscheiding, werkloosheid en geldproblemen of problemen van het kind zelf zoals de angst om fouten te maken, pesten of gepest worden. Wanneer problemen niet door de ouders, de leerkracht of de leerling zelf opgelost kunnen worden, kan een beroep gedaan worden op onze schoolmaatschappelijk werkster. U kunt bij haar terecht voor advies en hulp bij de meest uiteenlopende vragen en problemen. Zij kan helpen bij het verhelderen van de oorzaak van het probleem van de leerling op school, kortdurende hulp aan ouders bieden (3 tot 5 gesprekken) bij opvoedkundige vragen, ouders begeleiden naar gespecialiseerde hulpverlening, leerkrachten ondersteunen en/of begeleiden en bemiddelen tussen de school, de leerkracht en het gezin. De schoolmaatschappelijk werkster heeft een beroepsgeheim. Dit betekent, dat zij alleen na overleg met de ouders vertrouwelijke informatie mag uitwisselen met derden. Onze schoolmaatschappelijk werkster is op maandag en dinsdag aanwezig. U kunt voor het maken van een afspraak bellen met de school of zelf even langs komen. 

Naast SMW bieden wij ook inzet van een opgeleid Kindercoach. Zij behandelt met name verstoring in emotieregulatie bij leerlingen. Leerlingen vinden vertrouwen en veiligheid bij de kindercoach. De kindercoach kan in overleg (anoniem) met SMW om mogelijk te bespreken dat er meer hulp nodig is voor een leerling. 

Schoolarts en Schooltandarts

Leerlingen in de groepen 2 en 7 van de basisschool worden met hun ouders uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek door het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). U krijgt hiervoor een uitnodiging thuisgestuurd. Het is belangrijk dat uw kind de schoolarts bezoekt. Indien u verhinderd bent, kunt u telefonisch een nieuwe afspraak maken. Evenals een goede gezondheid is een goed en gezond gebit van groot belang. Naast een eigen huisarts, zou ieder gezin ook een eigen tandarts moeten hebben. Gebruikelijk is dat iedereen e´e´nmaal per half jaar het gebit door de tandarts laat controleren. Als kinderen door (onvoorziene) omstandigheden geen eigen tandarts hebben, kan gebruik gemaakt worden van de schooltandarts. Een inschrijfformulier kunt u bij de directie van de school verkrijgen. De kinderen die van de schooltandarts gebruik maken, worden onder schooltijd gehaald en gebracht. 

Jeugdarts: Hanneke Bonekamp- Verbrugge (h.bonekamp@cigrijnmond.nl) tel: 0635124532
Jeugdverpleegkundige: Eveline van der Waal (e.van.der.waal@cigrijnmond.nl) tel: 0648418706

Jeugdgezondheidscentrum/schoolarts: 
Duivenvoordestraat 65
3021 PD Rotterdam

Tel: 010 2010110

Centraal nummer CJG: 010 44 44 600

Mondzorg voor kinderen:
Maasstraat 14A
3016 DC Rotterdam
Tel: 010 411 69 60

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school heeft ambities om voor alle kinderen te bieden wat ze nodig hebben. Vanaf schooljaar 22-23 is er een kindercoach op school, waardoor het laagdrempelig is voor kinderen om hulp te krijgen als dat nodig is. Zo zoeken wij met elkaar om het onderwijs elk jaar nog beter te maken, dan het al is. Via de leerkracht kunt u in contact komen met onze kindercoach. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Op onze school staat “spelend beredeneerd leren” centraal in de kleutergroepen. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.VVESamen met peuterspeelzaal de Rotterdamse Peuterschool bieden wij Voor- en Vroegschoolse Educatie aan. Dit houdt in dat het programma van de voorschool en in de kleutergroepen op elkaar aansluit.

De voorschool gebruikt hetzelfde leerlingvolgprogramma. Dit zorgt voor een stevige basis en een doorgaande- en ononderbroken leerlijn. De gemeente Rotterdam en de gezamenlijke schoolbesturen hebben met elkaar een nieuw kwaliteitskader voor het onderwijs aan kleuters ontwikkeld.

Alle scholen van BOOR werken de komende vier jaar aan een nog stevigere basis van het onderwijs aan kleuters.

Van peuterspeelzaal naar groep 1
Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Dit gebeurt mondeling, en daarnaast ontvangen wij het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem, indien u daar als ouders toestemming voor heeft gegeven. Door deze overdracht verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker, want we hebben dan al een goed beeld van uw kind. Peuters die bijna 4 jaar zijn, mogen al regelmatig meedoen in groep 1. Hierdoor kunnen zij alvast wennen aan de kleuterklas. Soms gebeurt het dat een peuter wat achterblijft qua ontwikkeling of dat er andere zorgen zijn. We vragen u als ouder dan om toestemming om hem of haar te bespreken in het zorgoverleg. Op deze manier kunnen we op tijd eventuele extra ondersteuning voor uw kind aanvragen en organiseren (zie ook kopje passend onderwijs).

Voorbereiden op groep 3
Het aanbod van de peuterspeelzaal en de kleutergroepen is op elkaar afgestemd. Per jaar hebben we een aantal thema’s die een periode van een aantal weken centraal staat. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Groepssamenstelling
Keuze maken: We werken in groep 1 en 2 met gemengde groepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte in te spelen.

Terug naar boven