Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op onze school gaan we voor de hoogst mogelijke kwaliteit. We organiseren het onderwijs zo dat we zicht hebben op de verschillen tussen leerlingen en daarop kunnen sturen. Ieder kind wordt zo veel als mogelijk op het eigen niveau uitgedaagd en gestimuleerd om een stap verder te komen in de ontwikkeling.
Onze school werkt continu aan de verbetering van het onderwijs. We onderzoeken ons onderwijs en nieuwe inzichten worden vertaald naar nieuwe praktijk en/of verbeterplannen. Na analyse van het aanbod, het doorvoeren van wijzigingen, volgt wederom analyse en evaluatie van de opbrengsten. De opbrengsten bepalen we met behulp van observaties, gemaakt werk van de kinderen en methodetoetsen. Twee keer per jaar nemen we de landelijke de Cito-toetsen af. In groep 8 wordt in februari de doorstroomtoets van Leerling in Beeld afgenomen. De opbrengsten hiervan bespreken we met de groepsleerkrachten voor hun eigen groep. Daarnaast bespreken we de opbrengsten teambreed. Zo is ons onderwijs continu onderhevig aan systemische en cyclische zorg voor kwaliteit. Hierbij maken we gebruik van opbrengstgericht werken en het bijbehorende model 4D van data, duiden, doelen en doen.
De Overstaproute
Elk jaar stappen in Rotterdam ruim 6000 kinderen over van het basis naar het voortgezet onderwijs. Voor al die kinderen moet de overstap zo soepel mogelijk verlopen. Het is de bedoeling dat zij meteen op de goede school en op het juiste niveau terecht komen. Om dat te realiseren is de Overstaproute ontwikkeld. Daarin staan afspraken waaraan alle Rotterdamse scholen voor basis en voortgezet onderwijs zich zullen houden. Onze school houdt zich aan deze afspraken.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij benaderen de kinderen als individu en maken gebruik van hun nieuwsgierigheid, hun interesse en hun (onderwijs)behoeftes.
Daarnaast besteden wij aandacht aan groepsgevoel en saamhorigheid door jaarlijks sociaal-emotioneel thema’s centraal te stellen.
Zelfvertrouwen en veiligheid vormen kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen.
De leerkrachten hebben een voorbeeldfunctie voor onze leerlingen in het tonen van plezier, humor en respect.
Op 21 juni 2016 heeft de onderwijsinspectie vvor het laatst onderzoek verricht op de Jan Prinsschool.
In de ochtend hebben twee inspectrices een achttal groepen bezocht en documenten bestudeerd.
Er zijn in de loop van de dag gesprekken gevoerd met de intern begeleidster, de directie en met leerlingen en teamleden van de Jan Prins.
Op basis van een zeer grondige analyse kwam de inspectie tot de volgende eindconclusie:
De kwaliteit van het onderwijs op Jan Prins is weer van voldoende niveau: basisarrangement
De eindopbrengsten zijn volgens de beslisregels voldoende en belangrijke onderdelen van het onderwijs zijn als voldoende beoordeeld
Beeld Jan Prins school:
Prettige sfeer
Bruisend team
Veerkracht
Kinderen zijn weer in beeld
Bij de zogenaamde indicatoren van onderzoek scoorde de Jan Prins op 7 van de 8 onderdelen een goede voldoende.
Naar de toekomst is het planmatig uitvoeren van de zorg een aandachtspunt.
Kortom: een mooi resultaat waar de teamleden enorm trots op zijn.
Vanaf 2019 doet de Stichting Boor onderzoek naar de kwaliteit van het onderwijs op de scholen. Dit gebeurt door een jaarlijkse bespreking van de resultaten in combinatie met klassenbezoeken en onderzoek naar de schoolontwikkeling.