Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Groepsindeling op de montessorischool:
Een montessorischool wil kinderen van verschillende leeftijden met elkaar laten samenwerken. Deze samenwerking van oudere en jongere kinderen, het met elkaar rekening houden en van elkaar leren, is heel belangrijk voor de sociale opvoeding. De indeling in groepen, waarbij kinderen van verschillende leeftijden bij elkaar in één groep zitten, maakt een proces van continu leren en ontwikkelen mogelijk.
Wij hanteren de volgende groepsindeling:
Onderbouw groep 1 en 2 leerlingen van circa 4 tot 6 jaar
Middenbouw groep 3 en 4 leerlingen van circa 6 tot 8 jaar
Tussenbouw groep 5 en 6 leerlingen van circa 8 tot 10 jaar
Bovenbouw groep 7 en 8 leerlingen van circa 10 tot 12 jaar
Binnen het Montessori Onderwijs is een groot deel van de dag gereserveerd voor het zelfstandig werken van de kinderen. In deze werktijd is er een grote mate sprake van vrije werkkeuze voor de leerlingen.
Daarnaast worden er groepslessen en individuele lessen verzorgd door de leerkracht volgens het klassenrooster.
De Jan Prins is een Montessorischool.
Kinderen van verschillende leeftijden werken met elkaar samen. Wij hanteren de volgende groepsindeling:
Onderbouw groep 1 en 2 leerlingen van circa 4 tot 6 jaar
Middenbouw groep 3 en 4 leerlingen van circa 6 tot 8 jaar
Tussenbouw groep 5 en 6 leerlingen van circa 8 tot 10 jaar
Bovenbouw groep 7 en 8 leerlingen van circa 10 tot 12 jaar
In de middenbouw hanteren wij een maximale groepsgrootte van 25 kinderen
Van kinderen die na groep 4 instromen op onze school (zij-instromers) verwachten we dat zij bekend zijn met het Montessorisysteem.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij vinden het belangrijk dat de kinderen die meerbegaafd of hoogbegaafd zijn voldoende uitdaging krijgen op onze school.
Wij gunnen het deze kinderen om in de veilige omgeving van onze school tegen leerhobbels aanlopen. Zodat deze leerlingen leren dat ook zij fouten mogen maken. Daarnaast zorgt uitdagend werk voor het verder ontwikkelen van doorzettingsvermogen en creativiteit.
Binnen het leerkrachtenteam zijn er collega`s die extra scholing over meer- en hoogbegaafdheid hebben gevolgd of nog volgen.Vanaf januari 2024 starten we met een HB-programma. Er wordt een kangoeroe groep gestart waarin leerlingen een keer per week een onderwijsmoment hebben in samenwerking met Ponte (gerenomeerd instituut voor hoogbegaafdheid)
Onderwijs aan het jonge kind krijgt bij ons bijzondere aandacht. We weten hoe jonge kinderen leren en kennen hun ontwikkeling. Op onze school staat ook in de onderbouw (groep 1 en 2) het Montessoriconcept centraal. De kleuterleerkracht begeleidt en stimuleert het spel van de kinderen. Hierdoor wordt het kind uitgedaagd om een stap te zetten in zijn/haar ontwikkeling. We werken met de leerdoelen van Bosos en deze worden in betekenisvolle activiteiten en thema’s weggezet. Op een speelse manier werken we aan de taalontwikkeling, voorbereidend rekenen en schrijven, maar ook aan de sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek en zelfstandigheid.
Kinderen bij ons op school komen van verschillende peuterspeelzalen. We werken in ieder geval samen met peuterspeelzaal KindeRdam.
Overdracht vanuit de peuterspeelzaal. Als uw kind de overstap maakt van peuterspeelzaal het steigertje naar school, zorgen we voor een goede overdracht. Wij ontvangen het Rotterdams Overdrachtsdocument en de gegevens uit het observatie- en registratiesysteem. Met de informatie die u als ouders bij de intake met ons heeft gedeeld over uw kind, hebben we hierdoor een goed beeld van wat uw kind nodigt heeft en verloopt de overgang naar groep 1 makkelijker.
Het aanbod. In de kleutergroepen werken we met thema’s. Per jaar hebben we 3 of 4 thema’s die een periode van 8 à 10 weken centraal staan. Tijdens deze themaweken worden kinderen spelenderwijs in een uitdagende en leerrijke omgeving voorbereid op een goede start in groep 3. We werken thematisch en planmatig aan de vastgestelde doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. We werken ook in groep 1 en 2 met gemengde groepen. Dat betekent dat leerlingen van verschillende leeftijden bij elkaar zitten. Kinderen leren namelijk goed met – en van elkaar. Als kinderen meer met elkaar samenwerken hebben de kleuterleerkrachten meer tijd- en ruimte om in kleine groepjes de kinderen op hun eigen niveau en eigen leerbehoefte aan te spreken.