Basisschool Het Kompas

Spijkenissestraat 15 3081 SX Rotterdam

Schoolfoto van Basisschool Het Kompas

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Leerkrachten worden zoveel mogelijk door de eigen duo-partner vervangen of door een andere parttime-leerkracht van de eigen school.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onderwijsklimaat en lesaanbod per groep

In de onderbouw werken we volgens de principes van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO). Hierbij staan de basisvoorwaarden voor de ontwikkeling van het kind voorop: zelfvertrouwen hebben, nieuwsgierig zijn en emotioneel vrij zijn.Vanuit die basis komt leren. We werken in groep 1-2 aan de hand van thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van echte materialen. Spel is belangrijk, want spelen is leren.Bij ieder thema richten wij samen met de kinderen een nieuwe hoek in, de themahoek. Zo halen wij de echte wereld in de klas. Er is bijvoorbeeld al een kappershoek, dierentuin,bloemenwinkel, museum, restaurant en een supermarkt geweest. In ieder lokaal is er ruimte voor een themahoek en een huishoek . Op de gang zijn er 4 ruime nissen waar de kinderen kunnen spelen in de constructiehoek, bouwhoek, spelletjes/puzzelhoek  en er is een rustige plek waar de kinderen kunnen werken op de ipad.

Bij de start van ieder thema stellen de leerkrachten samen vast aan welke doelen ze vooral gaan werken. Dat zijn doelen op het gebied van taal, rekenen, motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling e.d.Door middel van observeren en vastleggen wordt bekeken hoe de ontwikkeling van elk kind verloopt. Hierbij wordt het observatie/registratiemodel HOREB gebruikt. In dit systeem leggen wij de observaties vast en deze informatie gebruiken wij bij het plannen van nieuwe activiteiten. Wij bieden uitdagende activiteiten binnen het thema, en willen er zo voor zorgen dat de kinderen steeds een stapje verder komen in hun ontwikkeling.

We plannen het thema rondom de volgende activiteiten:  spelactiviteiten, gespreksactiviteiten, constructieve activiteiten, lees- en schrijfactiviteiten, reken- en wiskundige activiteiten en onderzoeksactiviteiten.In de 6-8 weken waarin we over een thema werken, zijn alle activiteiten verbonden aan het thema.Als het mogelijk is, maken we een uitstapje of halen we een expert in school.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onderwijsklimaat en lesaanbod per groep

In groep 3 wordt een begin gemaakt met aanvankelijk lezen. Hiervoor gebruiken we de methode Actief leren Lezen, aangevuld met elementen van de OGO-aanpak Zin in Lezen.

Rekenen in groep 3 en 4 wordt gegeven met de methode Semsom. Spelling wordt in groep 4 gegeven mbv de aanpak van Snappet. Ook in groep 4 wordt voor het technisch en begrijpend lezen de methode Actief leren Lezen gebruikt.

Voor wereldorientatie wordt in groep 3 en 4 gewerkt in thema's volgens de OGO-principes.

In groep 5 start de bovenbouw. In de bovenbouw werken we tijdens de ochtenden aan de basisvakken rekenen, taal en spelling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een dag- of weektaak. De kinderen leren zo zelf verantwoordelijk te zijn voor hun taken. De leerkracht heeft tijdens het zogenoemde zelfstandig werken de handen vrij voor het helpen van de individuele leerling.  

Voor de verwerking van de lesstof bij taal, spelling en rekenen maken we in groep 5-8  gebruik van tablets van Snappet. Hierdoor kunnen de leerlingen in kortere tijd meer oefenstof maken, krijgen ze meteen feedback op de gegeven antwoorden en kan de leerkracht middels een dashboard direct de resultaten van de kinderen zien en daarop inspelen. Daarnaast is het met behulp van de tablets beter mogelijk om de kinderen uitdagende leerstof te bieden: via het plusprogramma kan adaptief gewerkt worden en krijgt de leerling op eigen niveau de extra stof aangeboden.Tijdens de middagen werken we met name aan zaakvakken: aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Deze vakken worden thematisch aangeboden met de methode Blink Wereld.

Extra lessen:

In groep 5 en 6 zwemles.

In de hele school wordt Engels gegeven. Vanaf groep 5 wordt Engels ook getoetst en vanaf groep 6 komt het op het rapport.

In alle groepen komt het vak seksuele vorming aan bod. Hiervoor wordt de methode ‘Wonderlijk gemaakt’  gebruikt. Ouders zullen van te voren op de hoogte gebracht worden van het onderwerp dat besproken gaat worden.

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgverbreding

Onder ‘zorgverbreding’ verstaan we: de uitbreiding van de maatregelen en activiteiten op school om een zo goed mogelijke zorg te garanderen voor leerlingen, speciaal voor hen die specifieke pedagogische en/of didactische behoeften hebben. Kenmerkend voor ‘zorgverbreding’ is de centrale rol die voor de groepsleerkrachten is weggelegd. Zij zijn, met ondersteuning van de intern begeleider (ib-er) de uitvoerders van de zorg in de school. Het zorgverbredingproces is er dan ook op gericht de leerkrachten zodanig te ondersteunen dat zij leerlingen met specifieke leer- en/of gedragsproblemen zo optimaal mogelijk kunnen begeleiden.  

Handelingsgericht werken

Op onze school werken we volgens de uitgangspunten van het HandelingsGericht Werken (HGW).  Kort gezegd komt het er op neer dat we bij handelingsgericht werken niet meer willen uitgaan van het denken in achterstand in ontwikkeling bij leerlingen, maar dat we juist willen kijken naar de unieke mogelijkheden en capaciteiten die elk kind heeft en daarbij aansluiten.

De uitgangspunten op een rijtje:

- de onderwijsbehoeften van het kind staan centraal

- systematisch en transparant werken bij het diagnosticeren

- doelgericht werken: dwz alleen die informatie verzamelen die relevant is.Van ‘willen weten om te weten’ naar ‘willen weten om te adviseren’

- niet alleen richten op sec het kind, maar op het kind in interactie met zijn omgeving

- constructief samenwerken met alle betrokkenen, dus met ouders en evt. externe instanties èn het kind zelf

- letten op positieve kenmerken van het kind

Typerend voor de praktische werkwijze van HGW is dat er cyclisch wordt gewerkt naar een gesteld doel. Na elke periode van ongeveer 8 weken wordt de cyclus van waarnemen, begrijpen, plannen en realiseren weer doorlopen. De afgenomen toetsen worden dan bekeken en op grond daarvan wordt het onderwijsplan weer bijgesteld. Die onderwijsplannen zijn hèt middel voor de leerkracht om het onderwijsaanbod zo goed mogelijk af te stemmen op wat de groep nodig heeft.

Om het voor de leerkracht werkbaar te houden worden de leerlingen van de groep meestal in 3 niveaugroepen ingedeeld: een gemiddelde groep die het standaard leerstofaanbod krijgt, een bovengroep die minder instructie en meer uitdaging krijgt en een ondergroep die een verlengde instructie en evt. extra oefenstof krijgt. Steeds wordt uitgegaan van een gezamenlijke start met alle niveaus bij elkaar. Naast deze 3 niveaus kunnen er ook 1 of enkele kinderen zijn die een individueel programma volgen voor een bepaald vak, maar dat proberen we zoveel mogelijk te beperken. Voor alle primaire vakken: rekenen, taal, lezen, spelling en begrijpend lezen worden onderwijsplannen gehanteerd.

Zorgteam

In de zorg aan de leerling is de leerkracht de spil. Hij/zij signaleert of de ontwikkeling van het kind naar verwachting verloopt. Om de leerkracht te ondersteunen in deze signalering en de eventuele vervolgstappen is een zorgteam in het leven geroepen. Het zorgteam bestaat uit enkele personen met specifieke functies en deskundigheden. Zij buigen zich in samenspraak met alle betrokkenen (leerkracht, ouders, kind, evt. externe instanties) over de te nemen stappen. Zij adviseren en helpen bij het opstellen van een handelingsplan en indien nodig ook bij een externe aanmelding of onderzoek. Vervolgens wordt er na een afgesproken periode geëvalueerd en worden er zo nodig nieuwe acties ondernomen. Het zorgteam bestaat uit de intern begeleider, de onder- en bovenbouwcoördinator, de schoolcoördinator en de directeur.- Samen zijn zij verantwoordelijk voor de aansturing van de leerkrachten,  voor het helpen vormgeven van het zorgproces in de klas en voor het bewaken en coördineren van de specifieke leerlingenzorg.

- De intern begeleider heeft een adviserende en begeleidende rol ten opzichte van de leerkrachten, zodat deze de hulp aan de kinderen zelf kunnen bieden.

- De directeur is eindverantwoordelijk.

Vanuit de gemeente Rotterdam is er een schoolcontactpersoon aangesteld die het zorgteam adviseert.  

Leerlingvolgsysteem

Om grip te krijgen op het zorgverbredingproces, is het nodig de ontwikkeling van de leerling goed in beeld te krijgen. De vorderingen en ontwikkelingen van de leerlingen houden we o.a. bij met behulp van een leerlingvolgsysteem (LOVS). Dit bestaat uit landelijk genormeerde toetsen of observaties, die structureel en planmatig op vaste perioden worden afgenomen. Hiervoor wordt jaarlijks een toetskalender opgesteld. Bij het opstellen hiervan wordt het dyslexieprotocol gehanteerd. Als de ontwikkeling van een kind moeizaam of veel sneller dan gemiddeld verloopt, wordt dit middels het leerlingvolgsysteem snel duidelijk en kunnen er (hulp)stappen ondernomen worden. Periodiek zijn er naar aanleiding van LOVS-toetsen besprekingen met de leerkracht en ib-er. 

In de groepen 1 en 2 wordt HOREB gebruikt als leerlingvolgsysteem.

Leerling-dossier

Elk kind heeft op school een eigen dossier, waarin de meest relevante gegevens opgeborgen worden. Dit dossier wordt grotendeels digitaal middels een webbased systeem, Parnassys genaamd, opgebouwd. De leerkracht wordt geacht kennis te nemen van de inhoud en deze te actualiseren. Zo kunnen we als school garanderen dat nieuwe leerkrachten de vastgelegde informatie over uw kind ter beschikking hebben. Ouders kunnen via het ouderportaal zelf inloggen in Parnassys en daar de citoresultaten bekijken. De groepen 1-3 krijgen 2 keer per jaar een rapport. De groepen 4-8 hebben een online digitaal portfolio wat altijd in te zien is door de ouders.

Zorgprocedure

In het kort beschrijven we hier de zorgstappen:

1. Eerste signalering

2. Eerste hulp in de groep

3. Intern onderzoek /leerlingbespreking

4. Opstellen handelingsplan (HP)

5. Evaluatie HP Dan zijn er variaties mogelijk: doel gehaald en dossier sluiten; doel niet gehaald, vervolgstappen:

6. Bespreken in het zorgteam (en evt met schoolcontactpersoon)

7. Opstellen handelings- of begeleidingsplan

8. Evaluatie Dan zijn er weer variaties: doel gehaald en dossier sluiten, of vervolgstappen:

9. a. Verwijzing

    b. Ambulante begeleiding etc. Het spreekt vanzelf dat een leerkracht u van de stappen op de hoogte houdt.  

Passend Onderwijs

Passend onderwijs- algemeen

Scholen moeten voor elk kind een passende onderwijsplek bieden, ook als duidelijk is dat er voor een kind extra ondersteuning nodig is. Dit kan op de school waar het kind al zit of aangemeld wordt (bij een nieuwe leerling) maar ook op een andere school voor regulier basisonderwijs. Om het bovenstaande mogelijk te maken werken de basisscholen in Rotterdam samen. In het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Rotterdam (PPO) zullen scholen uit heel Rotterdam en de gemeente Rotterdam de (onderwijs)zorg voor kinderen zo goed mogelijk organiseren.  Ouder(s)/verzorger(s) worden hier nauw bij betrokken.

Passend onderwijs - bij ons op school

Wanneer een kind wordt aangemeld op een school, zal deze school zoveel mogelijk een passende onderwijsplek bieden. Alle scholen moeten in verband hiermee aan de door PPO Rotterdam vastgestelde basisondersteuning voldoen. Deze is voor alle basisscholen gelijk. Aanvullend op de basisondersteuning kunnen scholen ook extra vormen van ondersteuning bieden. Scholen leggen het totale aanbod aan ondersteuning vast in een schoolondersteuningsprofiel. Alle Rotterdamse basisscholen hebben verplicht een verkorte (gecomprimeerde) versie van dit schoolondersteuningsprofiel opgesteld. Het gecomprimeerde schoolondersteuningsprofiel is voor ouder(s)/verzorger(s)  in te zien op de (school)website en ligt ter inzage bij de directie van de school.

Wanneer een kind op een school wordt aangemeld en duidelijk is dat een kind extra ondersteuning nodig heeft, zijn de ouder(s)/verzorger(s) verplicht om dit bij de directie te melden. Dit geldt overigens ook wanneer sprake is van aanmelding op meerdere scholen. De school heeft vervolgens 6 weken de tijd om te bekijken of het kind kan worden toegelaten; tijdig aanmelden (bij voorkeur 10 weken voor de start van het schooljaar) is dus erg belangrijk. Er wordt bij het bepalen of de onderwijsplek passend is, rekening gehouden met de behoefte van het kind, de mogelijkheden van de school en regio en de voorkeuren van de ouder(s)/verzorger(s). Kan de school een kind niet toelaten, dan moet het schoolbestuur het kind een passende onderwijsplek op een andere school aanbieden. Deze verplichting van het schoolbestuur is de feitelijke zorgplicht.  Het zoeken naar een alternatieve, passende onderwijsplek, doet het schoolbestuur uiteraard in overleg met de ouder(s)/verzorger(s).Voor kinderen waarvoor bij het samenwerkingsverband extra ondersteuning wordt aangevraagd, zal een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Dit heeft als doel om duidelijk te krijgen wat de mogelijkheden van een kind zijn en hoe deze zo optimaal mogelijk kunnen worden ontwikkeld. Voor kinderen die geen extra ondersteuning nodig hebben zal er weinig veranderen. Wel bestaat de mogelijkheid dat er op termijn meer kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, op school of in de groep komen. Een belangrijk aspect ten aanzien van de invoering van passend onderwijs is het vergroten van de ouderbetrokkenheid.

Ouder(s)/verzorger(s) en de school zijn samen verantwoordelijk voor de randvoorwaarden waaronder een kind zich zo optimaal mogelijk op allerlei gebieden kan  ontwikkelen. We noemen dat educatief partnerschap. Deze vorm van partnerschap waarbij open en eerlijke communicatie van groot belang is, start bij de aanmelding en zal gedurende de gehele schoolloopbaan van groot belang zijn. Tijdens het verblijf van uw kind op school en bij de overgang naar het voortgezet onderwijs wordt u nauw betrokken bij alle ontwikkelingen die voor/bij uw kind van belang zijn. Het uitspreken  van wederzijdse verwachtingen op basis van een transparante houding, waarbij rekening wordt gehouden met elkaars expertise ten aanzien van opvoeding en onderwijs, zal zorgen voor een betere samenwerking tussen ouder(s)/verzorger(s) en school. Samen is meer!   

Hoe en wanneer je kind aanmelden op een school? Elders in de schoolgids vindt u onze werkwijze rond toelating betreffende identiteit. Aanvullend op dit toelatingsbeleid gelden de afspraken rondom Passend Onderwijs zoals hieronder beschreven. Voor alle scholen gelden de volgende algemene regels:

- Voordat een kind 3 jaar is kunnen ouders een vooraanmelding doen bij de school.- Aanmelden van kinderen kan pas vanaf 3 jaar en gebeurt schriftelijk.

- Als de school een schriftelijke aanmelding ontvangt, stuurt zij een bevestiging van ontvangst naar de ouders.

- Toelating van het kind dient binnen 6 weken na aanmelding een feit te zijn.

- Bij uitzondering kan deze periode verlengd worden tot 10 weken. Bijvoorbeeld als de school nader onderzoek naar het kind wil doen dat langer duurt.- Wanneer na 10 weken nog geen beslissing is genomen over de juiste onderwijsplaats, is de school verplicht het kind een tijdelijke plaats aan te bieden.

Onderwijsconsulenten

Met de inwerkingtreding van de wetswijziging Passend Onderwijs per 1 augustus 2014 kan ook een beroep worden gedaan op de onderwijsconsulent (www.onderwijsconsulenten.nl) wanneer er sprake is van plaatsingsproblematiek van een (leerplichtige) leerling met extra ondersteuningsbehoefte in primair of voortgezet onderwijs of wanneer ouder(s)/verzorger(s) en/of school problemen ervaren met betrekking tot het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief (OPP).

Adres PPO       

Postbus 22171, 3003 DD Rotterdam Telefoonnummer: 010 - 303 14 00E mailadres: info@pporotterdam.nlwww.pporotterdam.nl

Hoofdkantoor | Schiekade 34 | 3032 AJ Rotterdam

Onderwijs Zorg Overleg

Indien er meerdere instanties betrokken zijn bij een leerling en de problematiek of oplossing ligt niet voor de hand dan organiseren wij een Onderwijs Zorg Overleg. Alle betrokkenen en ouders komen bij elkaar om samen te zoeken naar de best passende oplossing.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Kennis en vaardigheden van het team willen we verder ontwikkelen door scholing en ontwikkeling van specialismen op verschillende gebieden.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven