Educatief Centrum 't Sparrenbos

Eikakkerhoeven 83 5242 KM Rosmalen

  • Onze kinderen hebben om de 2 jaar een schoolreis afgewisseld met een schooldag. In 2023 was het een circusdag.
  • Regelmatig leest de bovenbouw voor kinderen uit de onderbouw voor en zijn ze tutor bij het spellingsprogramma BOUW.
  • Op een ouder infoavond laten we de ouders onze onderwijsvisie van dichtbij beleven. Coöperatief leren is daar een voorbeeld van.
  • Talentontwikkeling stimuleren we door groepen te laten optreden voor hun ouders en voor elkaar tijdens het Sparrenpodium.
  • Een kind moet zich sociaal veilig voelen om tot leren te kunnen komen, De Vreedzame School is ons vertrekpunt daarbij!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Na de afname van de Cito middentoetsen gr 3 t/m 8 in februari wordt er door de Interne Begeleiders (IB-er onderbouw en IB-er bovenbouw) en directie met de groepsleerkracht het groepsplan doorgesproken. We bespreken de resultaten van de M(midden) toetsen, de bevindingen, oorzaken en acties.

Er is twee keer per schooljaar een overleg op een studiedag, waarin de groepen en individuele leerlingen worden besproken met de IB-er en de groeps-/handelingsplannen worden opgesteld en geëvalueerd. Voorafgaande aan dit overleg observeert de IB-er de desbetreffende groep. Verder is er 4 keer per jaar overleg tussen de IB-er, de schoolmaatschappelijk werkster, de sociaal verpleegkundige en de manager Kinderopvang, eventueel aangevuld met iemand op de vrije stoel (ouders, leerkracht, directie, pedagogisch medewerker, divers etc.). Aan het einde van het schooljaar vindt tenslotte een overdracht (schriftelijk en mondeling) plaats tussen de leerkrachten om elke individuele leerling uit de groep te bespreken.   

Verschil methode toetsen en CITO-toetsen 

De toetsen van Cito zijn bedoeld om een onderscheid te maken tussen verschillende leerlingen. Door ook moeilijke opgaven in de toets op te nemen, krijgen de leerlingen de kans om te laten zien wat ze kunnen. Het is dus moeilijker om een hoge Cito-score te halen dan een goed cijfer op een methode toets. Methodegebonden toetsen sluiten naadloos aan op de lesstof. Er worden precies díe kennis en vaardigheden getoetst die de leerlingen in de weken eraan voorafgaand uitgelegd hebben gekregen en intensief hebben geoefend. Deze informatie en kennis ligt dus nog vers in het geheugen. Cito-toetsen worden eens per halfjaar afgenomen in de groepen 3 t/m 8. Daardoor kan sommige kennis wat zijn weggezakt. Soms komen er ook dingen aan de orde die de leerling helemaal nog niet heeft geleerd in de klas en wordt stof getoetst die de leerling over langere tijd geleerd heeft. De leerling krijgt bijvoorbeeld niet 1 of 2 spellingregels aangeboden, maar alle spellingregels die tot nu toe aan bod zijn geweest. En vaak zelfs nog meer, zodat sterke leerlingen kunnen laten zien wat zij al kunnen.  Daarnaast kan de vraagstelling in Cito-toetsen de score beïnvloeden. Zo'n toets ziet er anders uit en leerlingen moeten zelf bedenken welke oplossingsstrategie ze moeten gebruiken. Dat is soms best lastig! Belangrijkste redenen om de cito-toets af te nemen zijn:

1.  Er wordt over een langere periode bekeken wat de leerling geleerd heeft. Hierdoor wordt duidelijk wat de leerling aan leerstof onthoudt. Dit is ook de reden waarom er een verschil kan ontstaan tussen Cito-toetsen en methodegebonden toetsen.

2. In een cito-toets worden niet de specifiek geoefende voorbeelden getoetst, maar wordt er gekeken of de leerling het geleerde ook kan toepassen in andere situaties.

3. De cito-toets maakt de leerontwikkeling van de leerling over een langere periode zichtbaar.

4. De cito-toets geeft inzicht over verschillende vakgebieden op schoolniveau.

Belangrijkste redenen om methode gebonden toetsen af te nemen zijn:

  • We bekijken of de leerlingen de lesstof die ze net hebben geleerd voldoende beheersen.
  • We bekijken aan de hand van de toets resultaten aan welke leerlingen extra ondersteuning gegeven kan worden door extra uitleg, oefening of verrijking.  


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op onze school wordt de CITO doorstroomtoets gebruikt. Eind groep 7 vinden de voorlopige adviesgesprekken plaats en in februari groep 8 de definitieve adviesgesprekken. Dit is dus altijd voor de afname van de eindtoets groep 8. Na het bezoeken van de open dagen op VO scholen maken de kinderen met hun ouders een schoolkeuze en vindt de overdracht tussen PO en VO plaats.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We werken volgens de visie van de Vreedzame school.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Je veilig kunnen voelen
  • Respect naar groot en klein
  • Je doet ertoe!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven