Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij werken op EC 't Sparrenbos met reguliere groepen 1 t/m 8. Daarnaast hebben wij de ECStra- en Newtonkids groepen. We hebben hiervoor 2 specialisten hoogbegaafdheid, die in de onderbouw en bovenbouw een aantal dagdelen per week werken met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
De afgelopen 4 jaar hebben we onze onderwijsvisie aangescherpt. Deze is voortdurend in ontwikkeling. We willen de betrokkenheid en motivatie van leerlingen vergroten door meer differentiatie in actieve werkvormen toe te passen. Dat doen we o.a. door meer spelend en bewegend te leren. Komend schooljaar gaat EC 't Sparrenbos een duidelijke keuze maken welke organisatievorm hierbij het beste aansluit. Dit wordt vanuit een projectgroep gestuurd. Vanzelfsprekend houden we rekening met wat onze kinderen in de wijk nodig hebben. Daarbij is het ook belangrijk om te vermelden dat we binnen afzienbare tijd naar nieuwbouw toe gaan, zodat we onze onderwijsplannen nog beter tot zijn recht kunnen laten komen. Het is de bedoeling dat de nieuwe school in de wijk Sparrenburg zal worden gevestigd. (Dit vanuit het gemeentelijk bestuursakkoord van 31 mei 2022).
Groep 1-2
In de kleutergroepen staat spelend leren centraal. We werken met thema’s. Achter ieder thema liggen doelen zodat verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden. De ontwikkelingsdoelen voor jonge kinderen kunnen betrekking hebben op taal, rekenen, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling. De activiteiten worden zo ingericht dat alle leeftijden betrokken worden. De leerkrachten volgen het spel van de kinderen en spelen in op hun behoeften. Ze zorgen ervoor dat kinderen kunnen blijven leren en de spelomgeving rijk blijft. Zo wordt er aangesloten bij wat het kind wil leren en wordt er gewerkt aan de zone van naaste ontwikkeling. Dit houdt in dat kinderen worden geprikkeld om een stapje verder te gaan. Een aantal thema’s worden met het kinderdagverblijf afgestemd.
Er is ruimte voor leerkrachten om de onderwijstijd na relevantie in te vullen. Onze kinderen krijgen natuurlijk de basisvaardigheden lezen/taal, rekenen en schrijven iedere dag aangeboden. Daarnaast voldoen we aan de wettelijke eis dat elke groep 2 keer per week gymles krijgt van een bevoegde gymleerkracht. Ook is er ruimte voor OJW(Oriëntatie op jezelf en de wereld(BLINK), wereldburgerschap, kunst en cultuur en vanaf groep 5 Engelse Taal. De Vreedzame School vormt de basis van onze pedagogische visie.
Samenwerkingsverband (SWV) de Meierij heeft een niveau voor basisondersteuning vastgesteld dat minimaal mag worden verwacht van álle scholen binnen het samenwerkingsverband. Basisondersteuning is het geheel van preventieve (om iets te voorkomen) en lichte curatieve (verbeterende) maatregelen die binnen de onderwijs ondersteuningsstructuur van de school (in en om de groepen en binnen de eigen organisatie) worden georganiseerd. Dat begint met het onderwijsaanbod dat de scholen voor alle leerlingen verzorgen. Dat aanbod dient aan eisen van basiskwaliteit te voldoen.
Daarnaast wordt onderstaande set eisen aan scholen gesteld.
- Scholen zijn in staat leer- opgroei- en opvoedproblemen vroegtijdig te signaleren, te screenen en de ontwikkeling van deze problematieken te volgen (monitoren).
- Scholen beschikken over een verantwoord aanbod voor kinderen met leerproblemen. Hiervoor maakt elke basisschool gebruik van protocollen.
- Scholen beschikken over een afgestemd en samenhangend aanbod voor kinderen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie.
- Scholen beschikken over een aantoonbare aanpak die gericht is op het voorkomen van gedragsproblemen en het bevorderen van de sociale veiligheid (waaronder fysieke en pedagogische veiligheid).
- Scholen beschikken over een aanpak die gericht is op het zorgvuldig overdragen van kinderen naar andere scholen.
- Schoolgebouwen beantwoorden aan de wettelijke toegankelijkheidseisen.
- Tevens beschikken scholen over aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen.
- Bovenstaande eisen veronderstellen een ondersteuningsstructuur én een doordacht aanbod gericht op specifieke kind-kenmerken.
EC ’t Sparrenbos heeft de ambitie om een innovatieve, lerende en ondernemende organisatie te zijn. We zijn er op uit om het beste van elkaar te leren. Wanneer professionals een onderzoekende houding hebben en van en met elkaar leren, werken zij samen aan kwaliteit van onderwijs en opvang. Zo kunnen wij ons voortdurend aanpassen aan datgene wat er om ons heen gebeurt. Wij verbeteren daarbij iedere dag de kwaliteit van ons onderwijs, opvang en onze organisatie. De focus zal liggen op een duurzame, intensieve samenwerking tussen opvang en onderwijs op ’t Sparrenbos. Een uitdaging ligt ook in het samenwerken met het samenwerkingsverband (SWV de Meijerij) en andere relevante externe partners. We zijn aan het onderzoeken of we op een andere wijze dan met de huidige groepsplannen kunnen gaan werken. (Het zgn. groepsplanloos werken, wat we nu al bij rekenen doen).
Versterking van het lerend vermogen, Structureel Coöperatief Leren (SCL), bewegend leren, stellen van hogere orde denkvragen en een betere realisatie van organisatiedoelen zijn wensen vanuit het team. We zijn meer gaan werken aan een samenhangende professionaliseringsagenda, waarin gericht wordt gewerkt aan het vergroten van deskundigheid en ervaring door te durven onderzoeken, te ontdekken en te ondernemen. Wij zijn een Academische Opleidingsschool School en nemen deel aan Point073 (POINT073 is een werkplaats voor onderwijsonderzoek met betrekking tot (hoog)begaafdheid en talentontwikkeling in Den Bosch (Contactpersoon Angela v Balen). De schoolleider zorgt hierbij voor autonomie en de medewerkers nemen hierin op hun beurt ook hun eigen verantwoordelijkheid. Ze tonen vanuit een focus op kwaliteitszorg nieuwsgierigheid, reflecteren op hun ontwikkeling en ontwikkelen hun eigen leerpotentieel door belemmeringen weg te nemen. Daarom vinden we het belangrijk dat een professional de eigen ontwikkeling zichtbaar maakt aan de hand van heldere standaarden, met als voornaamste doel het reflecteren op de eigen professionele identiteit.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De leerlingenzorg is geen individuele leerkrachtaangelegenheid, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het hele team. Het is belangrijk dat er een vaste procedure gevolgd wordt in geval van ontwikkeling uitdaging(en) bij leerlingen. Ook op deze manier komt de doorgaande lijn tot uitdrukking. In het geven van extra zorg volgen wij de 5 zorgniveaus en sluiten hierop aan met de zorgstructuur van ons kindcentrum, uiteraard in nauwe samenwerking met de ouders/verzorgers.
Let op: Als een groep vanaf groep 3 gevormd wordt is het niet vanzelfsprekend dat alle kinderen t/m groep 8 bij elkaar blijven. Vanwege o.a pedagogische en didactische redenen kan het zijn dat we per schooljaar kijken naar de samenstelling van elke groep en deze daar waar nodig opnieuw indelen.
We werken samen met kanteel kinderopvang. De 3+ kinderen komen ook regelmatig in de ruimtes bij groep 1-2 zodat zij vast kunnen wennen aan de school.