Educatief Centrum 't Sparrenbos

Eikakkerhoeven 83 5242 KM Rosmalen

  • Onze kinderen hebben om de 2 jaar een schoolreis afgewisseld met een schooldag. In 2023 was het een circusdag.
  • Regelmatig leest de bovenbouw voor kinderen uit de onderbouw voor en zijn ze tutor bij het spellingsprogramma BOUW.
  • Op een ouder infoavond laten we de ouders onze onderwijsvisie van dichtbij beleven. Coöperatief leren is daar een voorbeeld van.
  • Talentontwikkeling stimuleren we door groepen te laten optreden voor hun ouders en voor elkaar tijdens het Sparrenpodium.
  • Een kind moet zich sociaal veilig voelen om tot leren te kunnen komen, De Vreedzame School is ons vertrekpunt daarbij!

Het team

Toelichting van de school

Op onze website vindt u meer info over de samenstelling van het team.

https://www.ecsparrenbos.nl/kindcentrum/team/


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Afwezigheid door ziekte personeel/vervangingsprotocol

Stap 1: Externe vervanging Signum beschikt over een vervangingspool. Wanneer er een ziekmelding binnenkomt wordt er een beroep gedaan op deze pool. Wij zijn als school verplicht om eerst uit deze pool te putten, omdat een x- aantal mensen uit deze pool een vast dienstverband hebben bij Signum; zij moeten eerst ingezet worden. Iedere groep beschikt over richtlijnen bij eerste hulp bij invallers waarin de bijzonderheden en regels van de groep en de school vernoemd staan. Collega’s van de parallelgroep ondersteunen de invalleerkracht.

Stap 2: Interne vervanging kortdurend Wanneer er geen invallers vanuit de pool beschikbaar zijn wordt er gezocht naar een interne oplossing. Aan collega’s die parttime werken is gevraagd of zij willen inspringen wanneer er geen vervanging te krijgen is. Hier wordt een beroep gedaan op de goodwill van onze parttimers. Daarnaast beschikt de directie over een lijst van oud medewerkers die hebben aangegeven incidenteel te willen invallen. Ook 3e of 4e jaars Pabo stagiaires kunnen worden gevraagd om in te vallen, waarbij de parallel collega over de schouder meekijkt.

Stap 3: Interne oplossing zonder vervanging (noodoplossing 1) Er wordt een verdeling van de groep gemaakt over 3 groepen. Kinderen krijgen dan allemaal nog “gewoon” onderwijs. In MS teams (personeel/noodplan invallers/noodplannen) heeft iedere groep haar noodplan staan.  

Stap 4: Interne vervanging kortdurend (noodoplossing 2) Wanneer er geen parttime leerkrachten beschikbaar zijn voor vervanging wordt intern gekeken wie er die dag niet voor de groep staat maar andere taken/rollen binnen de school vervullen (te denken is dan aan onderwijsondersteunend personeel). Er wordt dan aan hen gevraagd de groep over te nemen. Dit brengt wel met zich mee dat andere taken of afspraken blijven liggen. Deze oplossing kiezen we echt pas als laatste, dus er wordt eerst gekeken naar samenvoegen van groepen en daarna wordt er pas ondersteuning uit andere groepen gehaald.   Opmerking: We kijken ook nog of er andere professionals met onderwijsachtergrond uit het Kindcentrum eventueel tijdelijk zouden kunnen inspringen (Te denken valt aan Kinderopvang, BSO of ouders met een onderwijsbevoegdheid).  

Stap 5: Externe oplossing zonder vervanging (noodoplossing 3) Wanneer er meerdere leerkrachten ziek zijn en wij geen mogelijkheden meer zien om een oplossing te vinden, zullen groepen thuis moeten blijven (of ‘s-morgens naar huis gestuurd worden). Dit krijgt u een dag van tevoren of vroeg in de ochtend voor 7.45 uur via Social Schools te horen. Uw kind zal dan thuisonderwijs gaan volgen. Als de leerkracht het fysiek aankan, kan de leerkracht zelf een online dagprogramma verzorgen voor de klas.


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Wij werken op EC 't Sparrenbos met reguliere groepen 1 t/m 8. Daarnaast hebben wij de ECStra- en Newtonkids groepen. We hebben hiervoor 2 specialisten hoogbegaafdheid, die in de onderbouw en bovenbouw een aantal dagdelen per week werken met kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.

De afgelopen 4 jaar hebben we onze onderwijsvisie aangescherpt. Deze is voortdurend in ontwikkeling. We willen de betrokkenheid en motivatie van leerlingen vergroten door meer differentiatie in actieve werkvormen toe te passen. Dat doen we o.a. door meer spelend en bewegend te leren. Komend schooljaar gaat EC 't Sparrenbos een duidelijke keuze maken welke organisatievorm hierbij het beste aansluit. Dit wordt vanuit een projectgroep gestuurd. Vanzelfsprekend houden we rekening met wat onze kinderen in de wijk nodig hebben. Daarbij is het ook belangrijk om te vermelden dat we binnen afzienbare tijd naar nieuwbouw toe gaan, zodat we onze onderwijsplannen nog beter tot zijn recht kunnen laten komen. Het is de bedoeling dat de nieuwe school in de wijk Sparrenburg zal worden gevestigd. (Dit vanuit het gemeentelijk bestuursakkoord van 31 mei 2022). 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1-2

In de kleutergroepen staat spelend leren centraal. We werken met thema’s. Achter ieder thema liggen doelen zodat verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd worden. De ontwikkelingsdoelen voor jonge kinderen kunnen betrekking hebben op taal, rekenen, sociaal-emotionele en motorische ontwikkeling.  De activiteiten worden zo ingericht dat alle leeftijden betrokken worden. De leerkrachten volgen het spel van de kinderen en spelen in op hun behoeften. Ze zorgen ervoor dat kinderen kunnen blijven leren en de spelomgeving rijk blijft. Zo wordt er aangesloten bij wat het kind wil leren en wordt er gewerkt aan de zone van naaste ontwikkeling. Dit houdt in dat kinderen worden geprikkeld om een stapje verder te gaan. Een aantal thema’s worden met het kinderdagverblijf afgestemd. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Er is ruimte voor leerkrachten om de onderwijstijd na relevantie in te vullen. Onze kinderen krijgen natuurlijk de basisvaardigheden lezen/taal, rekenen en schrijven iedere dag aangeboden. Daarnaast voldoen we aan de wettelijke eis dat elke groep 2 keer per week gymles krijgt van een bevoegde gymleerkracht. Ook is er ruimte voor OJW(Oriëntatie op jezelf en de wereld(BLINK), wereldburgerschap, kunst en cultuur en vanaf groep 5 Engelse Taal. De Vreedzame School vormt de basis van onze pedagogische visie.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Samenwerkingsverband (SWV) de Meierij heeft een niveau voor basisondersteuning vastgesteld dat minimaal mag worden verwacht van álle scholen binnen het samenwerkingsverband. Basisondersteuning is het geheel van preventieve (om iets te voorkomen) en lichte curatieve (verbeterende) maatregelen die binnen de onderwijs ondersteuningsstructuur van de school (in en om de groepen en binnen de eigen organisatie) worden georganiseerd. Dat begint met het onderwijsaanbod dat de scholen voor alle leerlingen verzorgen. Dat aanbod dient aan eisen van basiskwaliteit te voldoen.

Daarnaast wordt onderstaande set eisen aan scholen gesteld.

  • Scholen zijn in staat leer- opgroei- en opvoedproblemen vroegtijdig te signaleren, te screenen en de ontwikkeling van deze problematieken te volgen (monitoren).
  • Scholen beschikken over een verantwoord aanbod voor kinderen met leerproblemen. Hiervoor maakt elke basisschool gebruik van protocollen.
  • Scholen beschikken over een afgestemd en samenhangend aanbod voor kinderen met meer of minder dan gemiddelde intelligentie.
  • Scholen beschikken over een aantoonbare aanpak die gericht is op het voorkomen van gedragsproblemen en het bevorderen van de sociale veiligheid (waaronder fysieke en pedagogische veiligheid).
  • Scholen beschikken over een aanpak die gericht is op het zorgvuldig overdragen van kinderen naar andere scholen.
  • Schoolgebouwen beantwoorden aan de wettelijke toegankelijkheidseisen.
  • Tevens beschikken scholen over aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen.                                                   
  • Bovenstaande eisen veronderstellen een ondersteuningsstructuur én een doordacht aanbod gericht op specifieke kind-kenmerken. 

EC ’t Sparrenbos heeft de ambitie om een innovatieve, lerende en ondernemende organisatie te zijn. We zijn er op uit om het beste van elkaar te leren. Wanneer professionals een onderzoekende houding hebben en van en met elkaar leren, werken zij samen aan kwaliteit van onderwijs en opvang. Zo kunnen wij ons voortdurend aanpassen aan datgene wat er om ons heen gebeurt. Wij verbeteren daarbij iedere dag de kwaliteit van ons onderwijs, opvang en onze organisatie. De focus zal liggen op een duurzame, intensieve samenwerking tussen opvang en onderwijs op ’t Sparrenbos. Een uitdaging ligt ook in het samenwerken met het samenwerkingsverband (SWV de Meijerij) en andere relevante externe partners. We zijn aan het onderzoeken of we op een andere wijze dan met de huidige groepsplannen kunnen gaan werken. (Het zgn. groepsplanloos werken, wat we nu al bij rekenen doen).

Versterking van het lerend vermogen, Structureel Coöperatief Leren (SCL), bewegend leren, stellen van hogere orde denkvragen en een betere realisatie van organisatiedoelen zijn wensen vanuit het team. We zijn meer gaan werken aan een samenhangende professionaliseringsagenda, waarin gericht wordt gewerkt aan het vergroten van deskundigheid en ervaring door te durven onderzoeken, te ontdekken en te ondernemen. Wij zijn een Academische Opleidingsschool School en nemen deel aan Point073 (POINT073 is een werkplaats voor onderwijsonderzoek met betrekking tot (hoog)begaafdheid en talentontwikkeling in Den Bosch (Contactpersoon Angela v Balen). De schoolleider zorgt hierbij voor autonomie en de medewerkers nemen hierin op hun beurt ook hun eigen verantwoordelijkheid. Ze tonen vanuit een focus op kwaliteitszorg nieuwsgierigheid, reflecteren op hun ontwikkeling en ontwikkelen hun eigen leerpotentieel door belemmeringen weg te nemen. Daarom vinden we het belangrijk dat een professional de eigen ontwikkeling zichtbaar maakt aan de hand van heldere standaarden, met als voornaamste doel het reflecteren op de eigen professionele identiteit. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De leerlingenzorg is geen individuele leerkrachtaangelegenheid, maar een gezamenlijke verantwoordelijkheid van het hele team. Het is belangrijk dat er een vaste procedure gevolgd wordt in geval van ontwikkeling uitdaging(en) bij leerlingen. Ook op deze manier komt de doorgaande lijn tot uitdrukking. In het geven van extra zorg volgen wij de 5 zorgniveaus en sluiten hierop aan met de zorgstructuur van ons kindcentrum, uiteraard in nauwe samenwerking met de ouders/verzorgers.

Let op: Als een groep vanaf groep 3 gevormd wordt is het niet vanzelfsprekend dat alle kinderen t/m groep 8 bij elkaar blijven. Vanwege o.a pedagogische en didactische redenen kan het zijn dat we per schooljaar kijken naar de samenstelling van elke groep en deze daar waar nodig opnieuw indelen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken samen met kanteel kinderopvang. De 3+ kinderen komen ook regelmatig in de ruimtes bij groep 1-2 zodat zij vast kunnen wennen aan de school.

Terug naar boven