Kindcentrum 't Ven

Mimosastraat 3 5241 XT Rosmalen

  • Schoolfoto van Kindcentrum 't Ven
  • Schoolfoto van Kindcentrum 't Ven
  • Schoolfoto van Kindcentrum 't Ven
  • Schoolfoto van Kindcentrum 't Ven
  • Schoolfoto van Kindcentrum 't Ven

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Bij de opmaak van deze schoolgids zijn de eindresultaten nog niet beschikbaar gesteld voor verwerking. Begin schooljaar 2023-2024 actualiseren we de schoolgids en nemen we ook deze gegevens op. Voor een extra toelichting op wat referentiesniveaus inhouden, verwijzen wij u naar de site van de overheid: Rijksoverheid > home > onderwerpen > Taal en rekenen op school (referentieniveau). Op deze site vindt u een link naar de brochure die bij introductie ontwikkeld is door SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling). 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Volgen van de ontwikkeling van kinderen

De individuele mogelijkheden van de kinderen worden in de groep duidelijk door observatie en toetsing. Alle uitslagen van toetsen, observaties en gesprekken liggen vast in het leerling-dossier. Als een probleem wordt gesignaleerd, onderzoekt de leerkracht waar het probleem zit en werkt aan een oplossing. Mocht er sprake zijn van een langduriger en complexer probleem, dan schakelt de leerkracht de intern begeleider in. Samen gaan zij op zoek naar een goede oplossing. Binnen het onderwijs op kindcentrum ’t Ven werken wij volgens de principes van het handelingsgericht werken. Een belangrijk onderdeel hiervan is het werken met groepsplannen. Het schooljaar wordt verdeeld in twee trimesters. Per trimester stellen we een groepsplan op. Per jaar wordt er drie keer geëvalueerd. Groepsplannen zijn plannen waarin per leerling wordt vastgelegd op welke niveau hij/zij begeleiding krijgt. Op deze manier werken wij meer preventief in plaats van remediërend. In enkele gevallen wordt een individueel plan opgesteld. Dit plan wordt altijd met de ouders besproken. De intern begeleider coördineert, beheert en bewaakt de zorg en het leerlingvolgsysteem. Dat wil zeggen dat zij enerzijds zorg draagt voor het volgsysteem en anderzijds aansturing geeft aan de acties die ondernomen dienen te worden. De resultaten van de toetsen die de kinderen gemaakt hebben, worden in het leerlingvolgsysteem zowel groepsgewijs als individueel geregistreerd en bewaard. De directeur en de intern begeleider bespreken deze resultaten op groeps- en schoolniveau in de daarvoor geplande evaluatievergaderingen.

Trendanalyses

Twee keer per jaar vinden de zogenaamde trendanalyses plaats. In een teamvergadering worden de toetsresultaten van IEP besproken. Er wordt dan ingezoomd op deze resultaten. De gegevens worden vergeleken met vorige schooljaren. Gezamenlijk worden hieruit acties besproken en vastgelegd. Zie ook onderdeel 2.4. 'Schoolplan & Kwaltiteitszorg'. 

Groepsbesprekingen

Minimaal twee keer per jaar is er een groepsbespreking tussen de intern begeleider, directeur en de leerkracht. Tijdens de groepsbespreking wordt er gekeken naar de groep, naar alle individuele kinderen, de toetsresultaten en de uitvoering van de groepsplannen. Vanuit de groepsbespreking ontstaan actiepunten, die door de leerkracht én intern begeleider worden opgepakt en uitgevoerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Route advisering schooladvies voortgezet onderwijs 

Aan het einde van groep 6 krijgt de leerling een kijkadvies. Dit advies is voor oriëntatie op de voortgezet onderwijs scholen in verband met de open dagen  van de VO scholen. Het kijkadvies staat vermeld op het eindrapport van groep 6.  

Vervolgens geeft de leerkracht aan het einde van groep 7 een pre-advies. Deze wordt gegeven tijdens de geplande rapportgesprekken aan het einde van het schooljaar. Het pre-advies is een passend advies hoe de leerling zich tot nu toe heeft ontwikkeld. 

In groep 8 ontvangt de leerling in de maand januari het voorlopig schooladvies tijdens de adviesgesprekken van groep 8. Dit advies wordt gegeven voor de verplichte doorstroomtoets in de maand februari. Het definitieve advies volgt in de maand maart. Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies, dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. Dit gebeurt altijd in goed overleg met ouders.  

Ons schooladvies wordt opgebouwd uit harde en zachte gegevens van de leerling. Er wordt gekeken naar de leerprestaties die we volgen met behulp van IEP. We kijken zowel naar HOOFD (harde gegevens), als naar HART en HANDEN (zachte gegevens). Verder nemen we de kindkenmerken mee die we verkregen hebben door middel van observaties en gesprekken met en over de leerling. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kernwaarden:

’t Ven gaat uit van de zes kernwaarden:

  • Vertrouwen: als basis van de gouden driehoek: team, ouders en kinderen       
  • Samenwerken: binnen het Kindcentrum en de omgeving     
  • Ambitieus: we willen het beste educatieve aanbod voor onze kinderen      
  • Verbindend: goed educatief partnerschap is waar we continu aan werken        
  • Ondernemend: uitgaan van de kansen in de nabije omgeving
  • Inspirerend: door elkaar te inspireren kan talent tot ontwikkeling worden gebracht

 Speciale Kernwaarden voor ‘t Ven:       

  • Respect: opvattingen van anderen respecteren, anderen in hun waarde laten
  • Verantwoordelijkheid: verantwoordelijkheid nemen, eigenaarschap, doelen stellen 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • verantwoordelijk/zelfstandig
  • respectvol
  • communicatie vaardig

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven