Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We kiezen voor heterogene groepen, omdat wij de groei naar zelfstandigheid en het leren omgaan met hulp krijgen, en hulp geven erg belangrijk vinden. De sociale vaardigheden worden aangesproken als gevolg van het feit dat de kinderen een keer de jongste en een keer de oudste in een groep zijn. Door de verschillendeniveaus in de groep gaan leerkrachten en begeleiders op een adaptieve en creatieve manier met het onderwijs om. De leer- enontwikkelingslijnen lopen beter door, waardoor de kinderen ruimte krijgen voor hun eigen ontwikkeling. Een ononderbroken ontwikkeling, zonder drempels en onnodige hobbels, dat staat ons voor ogen als we spreken over de doorgaande lijn.
Op basisschool De Masten wordt er in de ochtenden gewerkt aan de instrumentele vaardigheden zoals lezen, rekenen, taal en schrijven. In de middagen werken we thematisch. Het thematisch werken in de middagen omvat de ontwikkelingsgebieden;
wereldoriëntatie/ techniek/ expressie en burgerschap. We werken projectmatig aan de thema's die zijn uitgewerkt volgens de kerndoelen. Met behulp van o.a. leskisten, presentaties, filmpjes, t.v.-weekjournaal, projectenover techniek en gastsprekers geven we hier inhoud aan. Methodes gebruiken we als bronnenboeken.
Er is bewust gekozen om kennis en expertise niet te specialistisch in de school tehebben. De Masten is een kleine school en heeft een sterke brede kennisbasis nodig. Voor specifieke leer- en ontwikkelingsstoornissen maken we gebruik van de kennis bij gespecialiseerde leerkrachten van andere scholen, de kennis van expertisecentra en het samenwerkingsverband. Een belangrijk uitgangspunt van de school is om expertise in te zetten binnen de klassen en geen “aparte” groepen in de school te hebben.
Binnen de wijk zal gewerkt worden met handelingsgericht arrangeren. Handelingsgericht arrangeren is samen met leerkracht, ouders, en ondersteunende deskundigen op zoek gaan naar mogelijkheden op de school en in het gezin en de voorwaarden waaronder dit kan ontstaan. Vervolgens wordt door de betrokkenen (ouders, leerkrachten,intern begeleider en ondersteunende deskundigen), onder leiding van een onafhankelijk trajectbegeleider vanuit het SWV Passend Onderwijs, samen een traject ontworpen met een reële kans op succes. Indien het perspectief niet ontstaat op de huidige school, wordt de casus voorgelegd in aan de samenwerkende scholen in de wijk of op een andere school in de buurt een passender onderwijsarrangement gerealiseerd kan worden.Verwacht wordt dat er op deze wijze veel van elkaar geleerd kan worden en dat eventueelook deskundigheid van andere scholen in huis gehaald kan worden.