Kindcentrum De Troubadour

Mozartlaan 17 5242 HR Rosmalen

  • Schoolfoto van Kindcentrum De Troubadour
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Troubadour
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Troubadour
  • Schoolfoto van Kindcentrum De Troubadour

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De opbrengsten van de kinderen na 8 jaar basisonderwijs worden in Nederland weergegeven met behulp van de scores op de Eindtoets Basisonderwijs van het Cito. Onze kinderen score boven het gemiddelde van dat wat van onze populatie verwacht mag worden, maar toch is dit slechts de helft van het verhaal over opbrengsten. We vinden dat onze opbrengsten ook zijn: tevredenheid van kinderen en ouders met het onderwijs, een veilige schoolomgeving, waar kinderen met plezier naar toe gaan en niet te vergeten een hoog welbevinden bij kinderen in hun groep en een hoge betrokkenheid bij de activiteiten die ze doen. Deze laatste, wat zachtere opbrengsten brengen we in kaart en betrekken we bij onze opbrengstenanalyses.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari /februari en mei/juni worden maken onze kinderen toetsen van Cito. Op schoolniveau wordt er aan de hand van het 4d model opbrengstgericht werken inzichtelijk gemaakt of de schoolspecifieke standaard behaald is. Na een toetsperiode vindt de evaluatie van een groepsplan plaats en voert de leerkracht samen met de intern begeleider een groepsbespreking. Hierin wordt zowel de cognitieve -als sociale emotionele ontwikkeling inzichtelijk gemaakt. Op basis van deze analyse op zowel individueel -als groepsniveau vindt zo nodig een plan van aanpak plaats. 

Op onze school wordt goed onderwijs gegeven. Wij willen het maximale uit de leerlingen halen. Wanneer we de kwaliteit van ons onderwijs willen vasthouden én willen verbeteren is het van groot belang om te bekijken welke resultaten ons onderwijs oplevert. Gedurende de leerjaren volgen we de leerresultaten van de leerlingen, zowel op didactisch als sociaal- emotioneel gebied. Ieder jaar brengen we de uitstroomgegevens in kaart van de leerlingen die bij ons vertrekken en volgen hen nog twee jaar op hun nieuwe school. De analyse van deze gegevens levert informatie over de kwaliteit van ons onderwijs. We stellen ons onderwijs bij als het beter zou kunnen. Zelfevaluatie is een belangrijk middel om de kwaliteit te borgen en verder te verhogen. Wij beoordelen onze eigen kwaliteit met de Kwaliteitskaarten waarop we zelf geschreven hebben wat we onder goed onderwijs verstaan. Regelmatig worden er tevredenheidspeilingen verricht onder ouders, leerlingen en personeel. Met onze samenwerkingspartners zijn er overleggen waarin de samenwerking wordt geëvalueerd en bepaald wat er goed gaat en wat verbeterd kan worden.

Ook met andere scholen in de wijk is afstemming om een goed passend onderwijsaanbod tot stand te brengen. Al deze gegevens vormen aanknopingspunten voor de ontwikkeling van de kwaliteit op de scholen. Het geeft ons inzicht in de sterke en verbeterpunten van onze school. Iedere vier jaar formuleren wij op hoofdlijn nieuw beleid en leggen dat vast in het schoolplan. De beleidsvoornemens worden jaarlijks naar concrete resultaatafspraken vertaald en vastgelegd in het jaarplan. Het jaarverslag met betrekking tot de stand van zaken van de kwaliteit van het onderwijs van onze school, de ontwikkelpunten en de behaalde resultaten is te vinden op de website.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na groep 8 gaan onze kinderen naar een school voor Voortgezet Onderwijs (VO). Het adviestraject is een zorgvuldig proces, omdat we het belangrijk vinden dan onze kinderen op een goede school voor VO terecht komen. Het advies wordt gebaseerd op:

1. onze inschatting van de beste kansen voor een kind: in welke schoolsoort gaat het kind slagen?

2. de wens / mening van ouders en het kind;

3. ter ondersteuning betrekken we de score op de Eindtoets Basisonderwijs in het advies.

We zijn blij met onze goede reputatie wat betreft onze adviezen, de kinderen blijven vrijwel allemaal op de geadviseerde schoolsoort en de brugklascoördinatoren vinden ons advies betrouwbaar. Dit blijkt uit jaarlijkse terugkoppeling van de successen, die onze kinderen behalen in het VO.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen leren en ontwikkelen op school vaardigheden die nodig zijn om op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Het gaat hierbij om vaardigheden zoals samenwerken, ruzies oplossen en jezelf weten te redden. Door deze vaardigheden is het fijn en veilig op school en verbeteren de leerprestaties. Kinderen nemen op een positieve manier deel aan de maatschappij.

Binnen ons kindcentrum is onderstaande missie leidend:

'Je mag hier zijn wie je wilt zijn'

Als school zorgen we voor een omgeving waarin kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen. We zorgen voor een klimaat waarin kinderen elkaar en anderen leren te begrijpen, te waarderen en te respecteren. Daarbij leren we ze ook om zich te verplaatsen in elkaars en andermans perspectieven. Kinderen hebben een stem, mogen meedenken over allerlei zaken en krijgen verantwoordelijkheden. Bovendien leren ze op een positieve en zorgzamemanier met elkaar om te gaan en hoe conflicten constructief opgelost kunnen worden. Samen met kinderen, ouders en overige samenwerkingspartners zoeken we altijd naar een manier om de werelden (thuis, school, wij) van kinderen samen te brengen. We hebben als school regels en afspraken. Door deze breder te trekken en af te stemmen met overige opvoeders, merken de kinderen dat er één pedagogische aanpak is. Dit helpt hen om zichzelf en de wereld om zich heen te begrijpen en zich fijn en veilig binnen deze werelden te kunnen bewegen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijkheid
  • Exclusiviteit

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

"De Troubadour heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs". Dit is de samenvatting die u als eerste leest bij het openen van ons Inspectierapport. Uiteraard zijn we hier blij mee, ons team werkt hard aan dit vertrouwen, de verantwoordelijkheid voor goed onderwijs nemen we graag serieus. Om het vertrouwen van de Inspectie waar te maken, werken we dagelijks aan het ontwikkelen van eigentijds onderwijs. Belangrijk kenmerken die ons onderwijs eigentijds maakt zijn:

1. een veilige omgeving: ons kindcentrum is een plek waar kinderen zich veilig en geborgen voelen;

2. een afgestemde en gevarieerde instructie: dat betekent dat het onderwijs afgestemd is op de onderwijsvraag van de kinderen;

3. sociale interactie: de onderlinge relatie tussen kinderen is belangrijk voor een hoog welbevinden;

4. een onderdeel te zijn van de maatschappij: De kinderen maken deel uit van hun klas, hun school en het kindcentrum. Troubadour maakt deel uit van de maatschappij en zo leren de kinderen hun aandeel te hebben in een groter geheel.

Terug naar boven