Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op KC De Troubadour werken we vanuit de gedachte 'gezamenlijke verantwoordelijkheid'. Onderwijsprofessionals werken intensief samen met elkaar en de kinderopvang.
In de kleutergroepen krijgen onze jongste leerlingen rijke en gevarieerde mogelijkheden aangeboden om zich te ontwikkelen. Spelend leren vanuit spel, spelen, samenwerken en ontdekken staan hierin centraal.
Dit zijn richttijden.
Veel vakken, ontwikkelingsthema's, cultuur, creatieve vakken en wereldoriëntatie worden geïntegreerd aangeboden binnen de thema's van de zaakvakken van Zwijssen waar wij mee werken. Als het nodig is om meer tijd aan een onderdeel te schenken, wordt dat ingepland.
Kindcentrum De Troubadour heeft een kansrijke populatie, waarbij de kinderen al op jonge leeftijd in aanraking komen met vormen van educatie en opvang. Een groot deel van onze leerlingpopulatie behoort tot de categorie best presterende leerlingen volgens indicatoren van de Inspectie van het Basisonderwijs. Deze kinderen zijn geen kinderen met een zorgvraag, maar hebben wel een speciaal aanbod onderwijs nodig. We stellen hoge ambities, waarin we ernaar streven het potentieel van al onze leerlingen te benutten. We werken steeds meer met leerdoelen en leerlijnen, waardoor we goed zicht hebben op wat de kinderen al kunnen en nog kunnen leren. Extra- of verlengde instructie vindt plaats op de leerlijnen. Ook verdieping en verrijking wordt in kleine groepjes aangeboden. Door te kijken naar de ontwikkeling van de kinderen, zien we wat er nodig is om een extra stap in deze ontwikkeling te maken. We werken volgens het model van handelingsgericht werken.
In ons schoolondersteuningsprofiel staat uitgebreid omschreven wat wij kinderen kunnen bieden en wat wij verstaan onder basisondersteuning. De poster ‘basisondersteuning’ is te vinden op de website van het verband: Meierij-PO_A3-poster-ondersteuning_v3.pdf (demeierij-po.nl).
Samenwerkingsverband SWV De Meierij
Op moment de school de inschatting maakt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft zal, in samenspraak met ouders, het samenwerkingsverband ingeschakeld worden. Samen met de school ondersteunt het samenwerkingsverband school, kind en ouders in het organiseren van extra ondersteuning op de school.Oudersteunpunt
Op de website van ouder- en jeugdsteunpunt de Meierij (www.ouderjeugdsteunpuntdemeierij.nl) vinden ouders en jeugdigen informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. De informatie bestaat vooral uit veel gestelde vragen en antwoorden, voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Ook uitleg van begrippen en handige links kunt u op de website vinden. Het steunpunt is te bereiken bij vragen of voor advies, al neemt het geen taken over van de scholen of het samenwerkingsverband.
Bij deze poster is een notitie geschreven die toelichting geeft op de poster en beschrijft hoe ondersteuning is geregeld binnen PO de Meierij: Notitie-ondersteuning-binnen-SWV-PO-de-Meierij.pdf (demeierij-po.nl).Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Iedereen hoort er bij ons bij en mag zijn wie hij/zij wil zijn binnen helder gestelde kaders. Vanuit de gedachte Inclusiviteit gaan wij de komende tijd onderzoeken of wij meer kunnen doorgroeien naar een meer inclusieve voorziening. Onze focus zal liggen op een groepsvoorziening voor kinderen die functioneren op moeilijk lerend niveau.
Kindcentrum De Troubadour werkt aan een integraal aanbod van educatie en opvang. Het aanbod binnen de afdeling 0-4 wordt afgestemd met het Peuterarrangement en de afdeling basisschool.