ATO-kindcentrum De Groote Wielen

Deltalaan 140 5247 JT Rosmalen

  • Wij vinden het belangrijk dat leerlingen zich zelfverantwoordelijk voelen en zich eigenaar voelen van hun eigen leerproces en gedrag.
  • Wij hechten veel waarde aan een veilige, positieve en vertrouwde leeromgeving. Wij gaan respectvol met elkaar om en zijn open naar elkaar.
  • Onderwijs en kinderopvang werken nauw samen aan de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0 tot 13 jaar.
  • Wij stimuleren kinderen om vanuit een onderzoekende houding antwoorden te vinden. De echte wereld halen wij in het Kindcentrum met thema's.
  • We spelen in op verschillen en kijken naar wat kinderen nodig hebben.

Het team

Toelichting van de school

Op Kindcentrum De Groote Wielen werken we met een betrokken en gemotiveerd team: een professionele leergemeenschap waarin gebruik wordt gemaakt van elkaars kwaliteiten. Op de site en app staan de personen die in ons kindcentrum werkzaam zijn.  

Team van experts en kwaliteitscoördinatoren

In ons team streven we ernaar om de vaardigheden van professionals zo goed mogelijk te benutten. Alle professionals zijn lid van werkgroepen die worden begeleid door experts of coördinatoren. We hebben deskundigen op het gebied van taal, rekenen, gedrag en talentontwikkeling, en coördinatoren voor thematisch werken, cultuur, techniek, sport, ICT en positieve gedragsbegeleiding (PBS).

Daarnaast zijn er twee kwaliteitscoördinatoren werkzaam binnen het kindcentrum. Zij ondersteunen het team in het waarborgen van de onderwijskwaliteit en de leerlingenzorg. 

Ondersteunend personeel

Naast leerkrachten, pedagogisch medewerkers en specialisten heeft ons kindcentrum ook verschillende ondersteuners. Deze geven extra hulp in de groep, aan individuele kinderen of aan kleine groepjes kinderen. De ondersteuners stemmen hun begeleiding voortdurend af met de leerkrachten, pedagogisch medewerkers en de specialisten. Zo dragen zij eraan bij dat ieder kind zich zo optimaal mogelijk kan ontwikkelen. 

Stagiaires  

Voor het schooljaar 2024-2025 heeft het kindcentrum een stagiaire die het zij-instroomtraject in het basisonderwijs gaat volgen. Het zij-instroom traject is een tweejarig scholingstraject bij de PABO om de bevoegdheid voor leerkracht te halen. Deelname aan dit traject kan alleen met een afgeronde hbo- of universitaire opleiding en een geschiktheidsverklaring. De geschiktheidsverklaring behaalt de potentiële zij-instromer na een geschiktheidsonderzoek en deze bestaat onder andere uit een ontwikkelportfolio, les voordracht en criterium gericht interview. Als zij-instromer met een geschiktheidsverklaring kun je direct als zelfstandig leraar voor de klas. Binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch worden zo verschillende zij-instromers die naast een bevoegde leerkracht het vak gaat leren. De begeleiding aan de start van het traject is intensief en wordt minder naarmate het traject vordert.

Regelmatig zullen er studenten van de PABO stage lopen op onze school. Het is de bedoeling dat zij in verschillende groepen les gaan geven waarbij de groepsleerkracht de rol van de mentor of coach vervult. De stageperiodes zijn meestal aaneengesloten tot een aantal weken achter elkaar. Ook is het mogelijk dat twee studenten samen in dezelfde groep stage lopen. Een leerkracht in opleiding (Lio-er) is een bijna afgestudeerde leerkracht, die een aantal maanden zelfstandig les geeft. We vinden het aanbieden van stageplaatsen belangrijk, want uiteindelijk zijn de stagiaires onze toekomstige leerkrachten. Daarnaast bieden wij stageplaatsen aan studenten die een opleiding doen tot onderwijsassistent. Zij komen voor een bepaalde periode, meerdere dagen per de week en assisteren de groepsleerkracht.  

Ook biedt de school plaats aan studenten van de opleiding onderwijsassistente. Zij voeren onder begeleiding van de leerkracht ondersteunende werkzaamheden in de groepen uit. De werkzaamheden hebben een begeleidend karakter en worden in kleine groepjes of met individuele leerlingen uitgevoerd. Op verzoek van studenten en in overleg met de leerkracht kunnen zij aansluiten bij voortgangsgesprekken met ouders. 

Binnen ons kindcentrum is er een leerkracht die zorgt voor het contact tussen de hogeschool en de basisschool zodat het leren op de opleiding en op de werkvloer op elkaar afgestemd wordt. Deze schoolopleider is o.a. aanspreekpunt voor de mentoren, bezoeken de studenten regelmatig, coördineren de stageplaatsen etc. 

Persoonlijke ontwikkeling  

We vinden het belangrijk dat kinderen zich breed kunnen ontwikkelen en hun talenten kunnen ontplooien. Een kind kan zich pas optimaal ontwikkelen als het zich thuis voelt in de klas en op ons kindcentrum. Voor onze professionals geldt dat ook. Daarom streven we ernaar dat alle professionals werken vanuit kwaliteit en bevlogenheid. Dat ze hun werk doen vanuit een hoge motivatie omdat het werk dat ze doen goed bij hen past, ze hun talenten kunnen benutten en ze daardoor passie hebben voor het werk. Om deze reden bieden we onze professionals nadrukkelijk de kans nieuwe ervaringen op te doen in een andere situatie of op een andere werkplek. Dat biedt nieuwe uitdagingen en ontwikkelingsmogelijkheden. We doen dat vanuit de overtuiging dat dat ten goede komt aan de kwaliteit van het aanbod.

De pedagogisch medewerkers op de kinderopvang hebben minimaal een mbo-opleiding conform Cao-eisen. Vanzelfsprekend investeert Ons Kindbureau ook in de professionaliteit en continue ontwikkeling van haar pedagogisch medewerkers, door het aanbieden van na- en bijscholingen zoals Interactievaardigheden, Pikler, VVE-training enzovoort. Met behulp van video interactie en een pedagogisch coach werken we voortdurend aan het verbeteren van het pedagogisch handelen op de groepen.   

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ook leerkrachten zijn af en toe ziek. Wij zoeken dan naar vervanging. Wij werken samen met een regionale invalpoule om de kort- en langdurende vervangingen in te vullen.

Als er geen invalkracht beschikbaar is, proberen we het intern op te lossen. We gebruiken hiervoor het vervangingsprotocol als leidraad. Het vervangingsprotocol bestaat uit de volgende stappen:

  1. Bij een ziektevervanging schat de directie/teamleider Onderwijs in eerste instantie in hoe lang de vervanging noodzakelijk is.
  2. De aanvraag voor vervanging wordt gedaan bij de vervangingspool. 
  3. Collega leerkrachten en/of ouders met een onderwijsbevoegdheid worden benaderd of zij (extra) willen komen werken.
  4. Er wordt bepaald of leerkrachtondersteuners de mogelijkheid hebben om een groep over te nemen
  5. Via de organisatie QRABBL wordt een vervanger ingezet. Die dag zal er geen regulier onderwijs plaats vinden, maar wordt er projectmatig les gegeven. 

Indien stap 1 t/m 5 geen oplossing heeft geboden, wordt getracht een passende oplossing te creëren. Te denken valt aan:  

  • verschuiving: Interne wisseling van personeel
  • verdelen: De groep verdelen over andere groepen voor maximaal één dag. Deze variant is een echte noodoplossing en wordt alleen maar uitgevoerd om te voorkomen dat leerlingen naar huis moeten worden gestuurd.

Bieden voorgaande mogelijkheden geen aanvaardbare oplossing, dan blijft de betreffende groep thuis, volgens de richtlijnen van de hoofdinspectie van het onderwijs, met daarbij de volgende afspraken: 

  • In principe worden groepen op de eerste dag van ziekte gevraagd thuis te blijven.
  • Het is een maatregel die alleen in het uiterste geval ingezet wordt.  
  • Instellen van een ‘telefoonboom’ per groep om de ouders in geval van nood snel te kunnen informeren (Wanneer er zich een situatie voordoet waarbij kinderen zo snel mogelijk opgehaald moeten worden).  
  • Mocht er ’s middags voor drie uur nog geen vervanging gevonden zijn, dan krijgen de ouders van de leerlingen van de betreffende groep middels een email en een bericht via de schoolapp 'Parro' dat zij de volgende dag geen onderwijs hebben. Zodoende worden de ouders altijd schriftelijk op de hoogte gesteld en is er een mogelijkheid om de kinderen elders onder te brengen.  Bij opeenvolgende dagen zullen we verschillende groepen naar huis sturen, ter spreiding van ‘gemiste lesdagen’.  

De teamleiders, intern begeleider en de directeur zijn in principe niet beschikbaar voor vervanging in hun ambulante tijd, zij hebben hun ambulante tijd nodig om ervoor te zorgen dat alle groepen bezet zijn op een kwalitatief goede manier.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De groepen zitten in jaarstofklassen, met uitzondering van de kleuters. Zij zitten gecombineerd in een groep 1/2

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

KC De Groote Wielen voldoet aan de basisondersteuning voor alle kinderen. In ons team werken een taal-, reken-, begaafdheids- en gedragsspecialist. Daarnaast werken er coördinatoren op het gebied van zorg, PBS, cultuur, ICT, sport en onderzoekend leren. De specialisten en coördinatoren leiden werkgroepen. Alle leerkrachten nemen deel aan een werkgroep. Zo professionaliseren we ons in alle aspecten die het onderwijs te beiden heeft en optimaliseren we ons onderwijsaanbod.

We hebben een specifiek beleid ontwikkeld op het gebied van begaafdheid.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Terug naar boven