Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn bijvoorbeeld zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken en sociale vaardigheden van belang.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Het schooladvies komt tot stand op basis van de gegevens, die wij gedurende acht jaar in het leerlingvolgsysteem van onze leerlingen verzamelen en een test naar het leerpotentieel in groep 6. Hiermee krijgen we de leerlingen nog beter in beeld voor het geven van een passend onderwijsaanbod. Daarnaast laat de vergelijking tussen het leerlingvolgsysteem en het leerpotentieel zien hoe effectief ons onderwijs is.
In groep 7 bespreken we met de kinderen en ouders het eerste (voorlopige) advies voor het voortgezet onderwijs. In groep 8 ontvangt de leerling voor 1 december een pré-advies en voor 1 maart het definitieve advies.
Het advies komt tot stand op basis van de verzamelde gegevens en het overleg tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de Intern Begeleider en de directeur.
Het voortgezet onderwijs noemt onze adviezen goed en gedegen. Dit wordt bevestigd door de in- en uitstroomgegevens, die het voortgezet onderwijs aan ons beschikbaar stelt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Het is belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en er zich thuis voelen. Om dit te bereiken, stimuleren wij actief sociaal gedrag en stemmen we ons onderwijs zo goed mogelijk af op de wensen en mogelijkheden van de individuele leerling. Daarnaast proberen we pestgedrag te voorkomen en tolereren we geen discriminerend en intimiderend gedrag.
Sociale veiligheid geldt ook voor leraren en ander personeel op onze school. Geweld en intimidatie tegen hen is op onze school ontoelaatbaar.
Het inspectierapport was voorheen een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het gaf ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. We werkten hard aan onze verbeterpunten en zetten ons in om het goede te behouden en te versterken.
De afgelopen jaren zijn we sterker geworden in het zelf monitoren van onze kwaliteit. Hiervoor hanteren we een samenhangend kwaliteitssysteem. De uitkomsten helpen ons om de juiste keuzes te maken op schoolniveau. Daarnaast overleggen we deze uitkomsten regelmatig met de medezeggenschapsraad en het bestuur. Het bestuur bespreekt deze uitkomsten met de inspectie.
De inspectie heeft vertrouwen in onze aanpak ten aanzien van de onderwijskwaliteit. Om deze reden volstaat het gesprek tussen de inspecteur en het bestuur. Een onderzoek door de inspectie is niet nodig. Wij zijn blij met dit vertrouwen.
N.B. Om bovengenoemde reden is het rapport in de bijlage gedateerd.