KPO Basisschool De Cortendijck

Beryldijk 113 4706 DZ Roosendaal

  • We bieden een degelijke, leergerichte omgeving en zien graag dat onze leerlingen taal, spelling en rekenen goed onder de knie krijgen.
  • Op onze school mag elk kind zijn wie het is en geloven in zijn/haar capaciteiten. We bevorderen samenwerking tussen onze leerlingen.
  • Kinderen worden bij ons persoonlijk en positief benaderd. Geborgenheid, respect, aandacht en acceptatie van elkaar zijn van groot belang.
  • Wij streven ernaar dat al onze leerlingen alle kansen hebben om in het vervolgonderwijs en in de maatschappij succesvol te zijn.
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Cortendijck

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn bijvoorbeeld zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken en sociale vaardigheden van belang. Die vaardigheden laten zich moeilijk vertalen in meetbare resultaten. Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het rapport, de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem en van de Cito Eindtoets in groep 8.

Op onze school doen alle leerlingen mee aan de Cito Eindtoets in groep 8, ook leerlingen met specifieke zorg. Doordat onze groepen 8 relatief klein zijn, hebben lage en hoge scores meer dan gemiddeld invloed op de eindscore. Dit is ook terug te zien in de grafieken. Wij blijven uiteraard werken aan en streven naar verbetering.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het basisniveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het fundamentele niveau of 1F genoemd. Iedere leerling zou dit niveau aan het einde van de basisschool moeten behalen. Voor alle basisscholen in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het fundamentele niveau 85%. Dus: op alle scholen moet 85% van de leerlingen het basisniveau halen, anders is dat een signaal voor de inspectie.

Bron

Streefniveau

Dit is het percentage leerlingen dat met de eindtoets het hogere niveau voor taal en rekenen behaalt. Dit wordt het streefniveau of 2F (taal) en 1S (rekenen) genoemd. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen dit niveau aan het einde van de basisschool behalen. Voor elke basisschool in Nederland is de signaleringswaarde (minimale waarde) voor het streefniveau apart bepaald. Hoeveel procent van de leerlingen het hogere niveau moet behalen, verschilt dus per school. De inspectie kijkt eerst goed naar kenmerken van de leerlingen (en van hun ouders) om de verwachting te bepalen. Heeft een school meer leerlingen die meer aandacht nodig hebben, dan ligt de signaleringswaarde van de inspectie lager.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Elk jaar maken de kinderen midden en eind toetsen vanuit Cito. Via het leerlingvolgsysteem in Esis monitoren wij de resultaten. In onze Marap (Managementrapportage) stellen we doelen vast voor de volgende periode en reflecteren we op de behaalde doelen. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Alle leerlingen krijgen aan het eind van groep 8 een passend schooladvies. Deze adviezen wisselen sterk per jaar: het ene jaar gaan er meer kinderen naar een onderwijsrichting binnen het VMBO, het andere jaar hebben we hoge uitstroompercentages naar HAVO/VWO en VWO. Wij vinden het hoe dan ook belangrijk dat iedere leerling op zijn of haar eigen niveau onderwijs volgt.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school streven we er naar dat elk kind volledig tot zijn recht komt. We vinden het belangrijk dat kinderen in hun eigen tempo hun eigen leerroute volgen en zo hun eigen mogelijkheden optimaal benutten. Om dat te bereiken zorgen wij voor een pedagogisch klimaat dat gekenmerkt wordt door veiligheid en geborgenheid.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kansrijk
  • Persoonlijk
  • Vertrouwd

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het inspectierapport is voor ons een belangrijk kwaliteitsinstrument. Het geeft ons inzicht in onze sterke kanten en onze verbeterpunten. We werken hard aan onze verbeterpunten en zetten ons in om het goede te behouden en te versterken. De Inspectie heeft vertrouwen in onze school: we kregen de beoordeling 'basisarrangement' toegekend.

De inspectie is tevreden over het onderwijs op De Cortendijck en de daarmee samenhangende leerresultaten. Om onze kwaliteit te kunnen bepalen, gebruiken we als school het kwaliteitsprogramma ‘Werken met kwaliteitskaarten (WMK)’. In dit programma zijn ook de eisen meegenomen die de inspectie stelt aan goed onderwijs. Onze eigen bevindingen ten aanzien van de opbrengsten en de kwaliteit van onderwijs worden bevestigd door de Inspectie van het Onderwijs.

Terug naar boven