Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het speciaal basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het schoolgebouw wat nu ruim twee jaar oud is, kent een geclusterde inrichting. Leerlingen van de onderbouw, middenbouw en bovenbouw hebben een eigen leercluster in de school met een eigen ingang vanaf het plein. De leerlingen in een cluster kennen alle medewerkers binnen het cluster omdat ze deze dagelijks tegenkomen bij lessen, extra instructie of zelfstandige verwerking op het leerplein van het cluster. Wanneer een medewerkers er niet kan zijn door bijvoorbeeld ziekte vangen we dit met voor de kinderen bekende medewerkers op binnen het cluster. Een enkele keer maken we gebruik van een externe vervanger. Op dat moment zijn vaste medewerkers altijd paraat voor ondersteuning wat de kinderen een meer vertrouwd en veilig gevoel geeft.
Alle leerlingen groepen 1 t/m 8 hebben wekelijks 24,30 uur les.
In de schoolgids van de school is in de bijlage een urenverantwoording per vakgebied opgenomen. Per bouw, per leeftijdscategorie zijn accenten in de vakgebieden aangebracht.
Alle leerlingen groepen 1 t/m 8 hebben wekelijks 24,30 uur les.
In de schoolgids van de school is in de bijlage een urenverantwoording per vakgebied opgenomen. Per bouw, per leeftijdscategorie zijn accenten in de vakgebieden aangebracht.
De Sponder is een school voor speciaal basisonderwijs, bedoeld voor kinderen die overwegend zijn aangewezen op een specifiek pedagogisch klimaat of een specifieke aanpak voor het leren of het gedrag. Vanaf augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Het doel van deze wet is schoolnabij passend onderwijs voor ieder kind. Kinderen voor wie Speciaal Basisonderwijs of Speciaal Onderwijs het meest passend is kunnen nog steeds in aanmerking komen voor deze vormen van onderwijs. Het samenwerkingsverband heeft een commissie ingericht welke dossiers beoordeelt en een toelaatbaarheidsverklaring voor deze onderwijsvormen kan afgeven. Deze toelaatbaarheidsverklaring krijgt een bepaalde duur. De duur kan 1, 2 of 3 jaar zijn. De kinderen die onze school bezoeken hebben een toelaatbaarheidsverklaring van het samenwerkingsverband gekregen, omdat zij niet of in onvoldoende mate van het basisonderwijs hebben kunnen profiteren. Wij richten ons als school op die leerlingen die moeilijkheden ondervinden in hun ontwikkeling en zich door een vaak complexe problematiek de leerstof van het basisonderwijs niet vanzelfsprekend eigen maken. Leerlingen kenmerken zich op basis (van een combinatie) van de volgende factoren:
- Een algehele ontwikkelingsachterstand of achterstand binnen een bepaald ontwikkelingsgebied.
- Achterstand, dan wel een problematisch verlopen sociaal emotionele ontwikkeling waardoor tevens de onderwijsachterstand is ontstaan.
- Een disharmonisch ontwikkelingsprofiel, waarbij een ernstige onderwijsachterstand geconstateerd wordt Specifieke ontwikkelingsstoornissen, zoals o.a. ADHD, ODD of een aan autisme verwante stoornis.
- Specifieke leerstoornissen, zoals o.a. dyslexie en dyscalculie of leerproblemen door een onbekende oorzaak.