KPO Basisschool De Watermolen

Pootlaan 84 4707 JE Roosendaal

  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Watermolen
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Watermolen
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Watermolen
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Watermolen
  • Schoolfoto van KPO Basisschool De Watermolen

Het team

Toelichting van de school

Uit de onderstaande grafieken is af te lezen dat de gemiddelde leeftijd van het onderwijskundig team van De Watermolen iets lager is dan gemiddeld. De hoeveelheid mannen en vrouwen is niet gelijk verdeeld; dit is het geval op veel scholen. Om de verdeling in leeftijdsopbouw en geslacht verder te optimaliseren, blijven we de komende jaren de voorkeur geven aan de instroom van jongere leerkrachten. Het aantal leerlingen per leerkracht is lager dan het landelijk gemiddelde; we kunnen onze leerlingen dus optimale aandacht geven.

Als team zijn we voortdurend in ontwikkeling. We leren een leven lang; net als voor de kinderen waarvoor we ons inzetten! Dat doen we door teamscholing, collegiale consultatie, het bijhouden van vakliteratuur en scholing in persoonlijke interesses en competenties. De directie, intern begeleider en conciërge zijn ondersteunend. Zij zorgen ervoor dat leerkrachten hun aandacht richten op het uitoefenen van hun vak en het geven van goed onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Indien een leerkracht afwezig is vanwege ziekte of verlof dan kunnen wij een vervangingsaanvraag indienen bij Leswerk. Zij kennen dan, indien beschikbaar, en vervanger aan de school toe.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Watermolen zijn alle groepen combinatiegroepen. Naast de groepsleerkracht kunnen bij de groep betrokken zijn:

- intern begeleider: vanuit zorg voor de leerlingen is zij betrokken bij alle groepen. De werkzaamheden van een intern begeleider bestaan o.a. uit: zij observeert lessen bij leerkrachten, bespreekt alle leerlingen met de leerkrachten, zoekt met leerkrachten naar mogelijkheden indien een leerling extra zorg nodig heeft, is sparringpartner voor leerkrachten en directie

- onderwijsassistent: zij kan in of buiten de groep met een deel van de groep of met individuele leerlingen werken

- LIO stagiaire: leerkracht in opleiding die in de afsluitende fase van de opleiding zit. Deze mogen zelfstandig de groep draaien.

- Pabo stagiaires: ook stagiaires uit de andere leerjaren kunnen stage lopen in de groep

- Kellebeek stagiaires: stagiaires die opgeleid worden voor onderwijsassistent



Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In groep 1-2, maar ook op de peuterspeelzaal, wordt gewerkt middels projecten. De leerlingen maken kennis met verschillende thema’s, in de kring, in speciaal ingerichte hoeken of individueel gaan de leerlingen aan de slag met opdrachtjes, spelletjes en woordenlijsten.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor taal/ lezen staat minimaal 10 uur per week op het rooster, voor rekenen is dit minimaal 5 uur.

Voor een meer uitgebreide beschrijving van de vakken die aan bod komen, verwijzen we u graag naar de website www.dewatermolenkpo.nl

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

De Watermolen is een kleine school in de multiculturele wijk Kroeven. Leerlingen komen voornamelijk uit de omliggende straten uit Kroeven zuidwest, met voornamelijk gezinnen met een niet-westerse achtergrond. Het sociaal welbevinden van onze leerlingen vinden wij zeer belangrijk. Wij werken met PBS (positive behavior support) waarbij samen opgestelde gedragsverwachtingen centraal staan. Uiteraard is ook de cognitieve ontwikkeling belangrijk, waarbij de algehele taalontwikkeling (lezen en schrijven) van de leerlingen speerpunt is.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Doordat we binnen het bestuur nauw samenwerken met collega scholen en doordat we openstaan voor mogelijk benodigde specialisten binnen de school zullen we per leerling bekijken of de gevraagde zorg geboden kan worden.

Daar waar nodig volgt het gehele team scholing om de aanwezige leerlingen nog verder te helpen; bijv gekeken naar de behoeften rondom taalaanbod.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven