OMBS Ziezo

't Zand 2 4707 VX Roosendaal

  • Schoolfoto van OMBS Ziezo
  • Schoolfoto van OMBS Ziezo
  • Schoolfoto van OMBS Ziezo
  • Meneer Ronald is onze vakleerkracht muziek.
  • Schoolfoto van OMBS Ziezo

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wat is de eindtoets?
Aan het eind van de basisschool maken alle leerlingen een eindtoets. Dit is verplicht. Met de eindtoets kunnen leerlingen laten zien wat ze op de basisschool hebben geleerd. De leerkracht geeft de leerling een advies voor het onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs. Scoort de leerling op de toets beter dan het advies van de leerkracht? Dan moet de school het advies heroverwegen. Bij een lagere score hoeft dit niet. De eindtoets is geen examen, leerlingen kunnen niet slagen of zakken.

In schooljaar 2023-2024 veranderd de eindtoets in de doorstroomtoets, deze zal in februari 2024 worden afgenomen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op ZieZo worden leerlingen geobserveerd bij het werken en spelen, daarnaast wordt er informatie gehaald uit de manier waarop ze meedoen tijdens de lessen.  Beheersing van de leerstof kunnen de leerlingen aantonen door het maken van 'bewijswerkjes' waarmee ze laten zien dat ze het geleerde kunnen toepassen in andere situaties of op een andere wijze. Bij sommige vakken maken de leerlingen een toets over de leerstof.

Twee keer per jaar nemen wij vanaf groep 3 de IEP-toetsen af. Op basis van deze data worden de groepsplannen geëvalueerd en opnieuw opgesteld.

Alle informatie wordt gebruikt om onze leerlingen zo optimaal mogelijk onderwijs te bieden, één van de sterke punten van het montessori onderwijs.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Hoe komt het schooladvies tot stand?

De leerkrachten van de bovenbouw vullen voor alle leerlingen de plaatsingswijzer in, dit gebeurt al in groep 7. Op basis hiervan wordt eerst een richtinggevend voorlopig advies gemaakt en met ouders en de betreffende leerling besproken. Daarna volgt er een bovenbouw vergadering (leerkrachten BB, kwaliteitscoördinatoren en directeur) waarbij iedere leerkracht alle kinderen van de groep bespreekt. Het voorlopig advies wordt na de lesmaanden december, januari en februari vervolgens omgezet naar het schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken met het KIVA programma.

KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school verbeterd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke individuen. Ons motto luidt dan ook: Samen maken we er een fijne school van!

Unieke kenmerken van Kiva zijn: gebruiksvriendelijk en gevarieerd materiaal voor leerlingen, leerkrachten en ouders; gebruik van een virtuele leeromgeving voor leerkrachten en computerspel voor leerlingen; nadruk op de rol van de groep als geheel: leerlingen leren samen op te treden tegen pesters; gerichte training en begeleiding van leerkrachten, zodat ze kunnen fungeren als daadkrachtig rolmodel voor leerlingen; de koppeling tussen wetenschap en praktijk (leerkrachten, scholen en schoolbegeleiders) in een lerend project waardoor KiVa blijft vernieuwen en wordt aangescherpt.

Ieder kind mag op deze school zichzelf zijn.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Samen
  • Nieuwsgierig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft eind 2013 onze school bezocht. De kwaliteit van ons onderwijs is conform de verwachtingen van de inspectie. Hun beoordeling was (overwegend) positief. Montessorischool ZieZo valt daarom bij de inspectie onder het basistoezicht.

Terug naar boven