Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school bestaat uit acht jaarklassen. Deze klassen zijn in drie bouwen verdeeld, elk gecoördineerd door een bouwcoördinator, te weten:
- de onderbouw groepen 1-2
- de middenbouw groepen 3-5
- de bovenbouw groepen 6-8
De groepen 1-2 werken op basis van het Ontwikkelingsgericht Onderwijs
De groepen 3 t/m 8 werken met methodes.
De Ontwikkelingsgerichte Onderwijs activiteiten bestaan uit:
- taal/lees activiteiten
- reken/wiskunde activiteiten
- creatieve activiteiten
- constructieve activiteiten
- onderzoeksactiviteiten
- kringactiviteiten
- spel activiteiten
De leerlingen gaan minimaal 940 uur per jaar naar school. Daarmee voldoen we aan de Onderwijswet.
Per leerjaar is vastgelegd wat de invulling van de onderwijstijd is.
De invulling van de onderwijstijd van wereldoriëntatie is inclusief tekenen en handvaardigheid.
Onze school heeft veel extra activiteiten. Om toch voldoende onderwijstijd te realiseren hanteren we de volgende compenserende maatregelen:
- in de week van het Kunstmenu (ICO) vervallen de lessen tekenen en handvaardigheid.
- in de week van het verkeersexamen vervallen de verkeerslessen.
- in de week van de muziekles van de Conservatorium stagiair(e) vervalt de muziekles van muziekdocent.
- in de week van een excursie vervalt de lessen voor dat vak.
- een GVO-excursie is twee GVO-lessen. Daarom vervalt de GVO-les ook in de week voor of na de excursie.
Samenvatting Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
In het schoolondersteuningsprofiel omschrijft de school hoe leerlingen met een extra ondersteuningsvraag begeleid worden en welke middelen de school hiervoor ter beschikking heeft. Ook het contact met de ouders hierover komt aan bod. Leerlingen met een extra ondersteuningsvraag hebben die ondersteuning nodig vanuit bepaalde orthobeelden.
Orthobeelden die we in principe kunnen bedienen zijn:
Taal-/spraakproblemen
Minder begaafdheid/leerproblemen
Faalangst
Dyslexie
Dyscalculie
Autisme Spectrum Stoornis (ASS)
Onrust Concentratieproblemen, mogelijk gecombineerd met ADHD
Begaafdheid
Orthobeelden die verregaande specialisatie behoeven zijn:
Zeer slechtziend/Blind
Slechthorend/Doof
Taal ontwikkelingsstoornis (TOS)
Verstandelijke beperking (bijvoorbeeld Down)
Gilles de la Tourette
Epilepsie
Lichamelijke beperking
PTSS/Dissociatie Reactieve hechtingsstoornis
Somatische klachten
Hoogbegaafdheid i.c.m. gedragsproblematiek
Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH)Er is een grijs gebied: met de juiste middelen en begeleiding kunnen we orthobeelden soms boven de lat wel bedienen; het kan ook gebeuren dat er situaties zijn waarin we orthobeelden onder de lat niet kunnen bedienen. Bij elke afweging moeten we rekening houden met drie belangen: de individuele leerling, de groep en de leerkracht.
Samenwerkingsverband
Zorgen dat alle leerlingen in onze regio de onderwijsondersteuning krijgen die ze nodig hebben: dat heet passend onderwijs. Om deze ondersteuning zo goed mogelijk te organiseren werken onze scholen samen met alle andere scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de gemeenten Aa en Hunze, Assen, Midden-Drenthe en Tynaarlo. Dit doen we binnen het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe. In passend onderwijs heeft iedereen een rol: het schoolbestuur, de leerkrachten en andere professionals, ouders, (jeugd) zorgpartners gemeenten en het samenwerkingsverband. Hoe dit is geregeld en welke afspraken hiervoor gemaakt zijn, leest u op de website van het Samenwerkingsverband Noord- en Midden-Drenthe.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen onze school werken we middels een schoolplanperiode waarin we onze ontwikkelpunten en ambities hebben verwerkt. Voor de nieuwe schoolplanperiode - 2023-2027- hebben we een aantalspeerpunt en ontwikkelpunten, deze kunt u vinden bij het onderdeel schoolplan 2023-2027. Hieronder vindt u de onderwerpen m.b.t. de extra zorg.
Wat willen we verbeteren?
- (Alle) ouders beter informeren m.b.t. de mogelijkheden rondom de zorg en ondersteuning.
- De leraren laten weten wat er extra kan worden geoefend.
- Het verder uitwerken van ons burgerschapsplan en daarbij rekening houden met de kenmerken van onze leerling populatie.
Als ouders/verzorgers van nieuwe kleuters toestemming geven, ontvangt de school een kopie van de observatieformulieren van de Kinderopvang Rolde. Indien er sprake is van een VVE-leerling is de overdracht uitgebreider. In een enkel geval is er sprake van een zogenaamde 'warme overdracht'.
Wat is VVE?
Voor en vroegschoolse educatie (vve) is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. Het doel is om peuters met een mogelijke (taal)achterstand, ook wel ‘doelgroepkinderen’ genoemd, beter voor te bereiden op de basisschool en ervoor te zorgen dat kleuters zonder achterstand naar groep 3 kunnen. Voorschoolse educatie is voor doelgroep peuters op kinderdagverblijven, vroegschoolse educatie is bedoeld voor de doelgroep kleuters uit groep 1 en 2.