Openbare Basisschool aan de Roer

Hammerveldlaan 2 6041 VV Roermond

Schoolfoto van Openbare Basisschool aan de Roer

Het team

Toelichting van de school

Ons team van ‘Aan de Roer’ bestaat uit 27 enthousiaste leerkrachten, waarvan 2 intern begeleiders, een administratief medewerker, een conciërge en de directie. Samen vormen wij een hecht team dat zich richt op het verzorgen van kwalitatief goed onderwijs en het creëren van een prettige sfeer om te leren en te werken. Binnen ons team wordt ernaar gestreefd de gezamenlijke deskundigheid zoveel mogelijk te bevorderen. We hebben vakdocenten voor muziek, gym, drama en rots en water.

Onze school staat open voor gemotiveerde stagiaires en zij-instromers om hen de gelegenheid te geven, ervaring op te doen in het kader van hun studie.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een groepsleerkracht afwezig is (bijvoorbeeld wegens ziekte) en vervangen moet worden, zal de school er alles aan doen om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

In eerste instantie zal gezocht worden naar een vervanger of naar een andere interne oplossing binnen de school zelf. Helaas kan in sommige gevallen een vervanging niet worden ingevuld. U dient er als ouder rekening mee te houden dat de school van uw kind u in dergelijke gevallen kan verzoeken uw kind thuis te houden.

Als het aantrekken van vervanging problemen oplevert, bestaat er een stappenplan. We proberen bij geen vervanging de klas de eerste dag op school op te vangen. Na vooraankondiging op het ouderportaal (ISY) kan de klas vanaf de tweede dag noodgedwongen thuis moeten blijven. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In onze heterogene kleutergroepen (kinderen van groep 0, 1 en 2 zitten bij elkaar) wordt thematisch gewerkt. In de thema’s komen alle leerstofonderdelen aan de orde. Kinderen zijn bezig met allerlei vormen van spel en hebben een keuze in het maken van opdrachten. Achter het speel/werkplezier van de kinderen liggen de leerdoelen van de leerkrachten: zij zorgen voor een continue ontwikkelingslijn.

Vanaf groep 3 kiezen we in principe voor homogene groepen.

Zelfstandigheid is een voorwaarde om de wereld om je heen te ontdekken. Een kind moet mogelijkheden aangereikt krijgen om zich als zelfstandig persoon te kunnen ontwikkelen in onze samenleving. Het zal zich daarom een aantal vaardigheden moeten eigen maken: leren omgaan met anderen; een eigen mening vormen; zich kunnen redden in het dagelijkse leven; verantwoordelijkheid durven nemen en dragen.

Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten, vaardigheden, werkwijzen en manieren van informatie opnemen. In ons onderwijs proberen we hier rekening mee te houden. Binnen onze schoolorganisatie is ruimte voor RT, Roergroep, Hodspot en Rots en Water.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 en 2 krijgen in 2023-2024 825 uren les

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school


De groepen krijgen in schooljaar 2024-2025 qua omvang als volgt onderwijs:  

Groep 1-2: 825 uren

Groep 3 en 4: 951 uren

Groep 5 t/m 8: 1000,5 uren

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school heeft een actueel ondersteuningsprofiel.

??

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ambities vanaf schooljaar 2023-2024

?-Digikeuzebord: vergroten van de leerkrachtvardigheden, beredeneerde keuzes voor het lesaanbod maken, diepte analyse vormgeven en kwaliteitskaart implementeren met ondersteuning van Bureau Wolters.

?-Cito Leerling in Beeld implementeren.

-Methode Karakter invoeren in groep 4 t/m 6.

-Beleidsplan digitale geletterdheid vormgeven.

-?Methode Taalactief 5 implementeren in groep 7.

-Rekenen: eenduidig didactisch model hanteren, starten met de kwaliteitskaart.

-NT2: kennis opdeoen met LOAN

?

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kansen zien, kansen grijpen en kansen creëren. Er zijn verschillende vormen van werkactiviteiten.

De leerkrachten bepalen vanuit het thema en het groepsoverzicht hoe ze aan de doelen werken. De doelen worden bepaald vanuit onderwijsbehoeften van kinderen. Dat wat een groep nodig heeft om verder te komen binnen een thema is van belang.

Kinderen krijgen veel ruimte om te ontdekken, spelen en te werken. Ze worden goed gevolgd en dat wat ze nodig hebben om verder in ontwikkeling te komen biedt de leerkracht aan.

Terug naar boven